Häng med hemtjänsten Eveo – Ewelina: "Stressigt men hanterbart"Häng med hemtjänsten Eveo – Ewelina: "Stressigt men hanterbart"

Häng med hemtjänsten Eveo – Ewelina: "Stressigt men hanterbart"

Stallarholmen
Lästid cirka 6 min

Efter många klagomål på det nya hemtjänstföretaget följde tidningen med i en av Eveos bilar en halvdag. Undersköterskan Ewelina Plutowska tycker om sitt jobb.
– Det händer alltid något man inte förväntade sig, berättar hon.

Tidningen har nyligen berättat om klagomål på Eveo. Över 100 klagomål har kommit in till kommunen från anhöriga och omsorgstagare sedan företaget startade verksamhet i kommunen i november. 

Tidningen har nu följt med Eveos hemtjänst under en halv arbetsdag.

När vi möter Ewelina Plutowska i företagets lokal i Gula industrihuset i Stallarholmen har hon redan jobbat sedan 06.45. Nu är klockan 10.15 och hon har lunchrast. Ewelina är undersköterska och har jobbat inom hemtjänst i sex år.

– Jag jobbade på Invita innan. När de gick i konkurs var det tur att jag hittade jobb på Eveo, säger hon.

10.28 och Ewelina Plutowska har just haft sin rast och ätit lunch. Snart börjar andra halvan av dagen.
10.28 och Ewelina Plutowska har just haft sin rast och ätit lunch. Snart börjar andra halvan av dagen.

Hur är det att jobba i hemtjänsten?

– Det är intressant. Det händer alltid något man inte förväntade sig. Det kan vara att man får åka på larm, att ambulansen kommer eller att kunder behöver mer hjälp.

Vi sätter oss i bilen och första stoppet är hos en man Ewelina bland annat hjälper att ta fram fika. Lite senare på dagen ska hon återkomma till honom för att ge medicin. Så är det ofta att Ewelina har flera inplanerade besök hos samma person varje dag.

Sedan fortsätter vi till en annan man som visar tydlig glädje över hemtjänstens besök. En kvinna står sedan på tur att få hjälp och här sitter tidningens reporter kvar i bilen. Omsorgstagarna har själva fått bestämma om de vill träffa tidningen eller inte.

12.30. "Tjejerna är bra, de är duktiga. Jag kommer bra överens med dem. Det är bara det att de har så ont om tid", säger mannen som har hemtjänst och här får hjälp av Ewelina Plutowska.
12.30. "Tjejerna är bra, de är duktiga. Jag kommer bra överens med dem. Det är bara det att de har så ont om tid", säger mannen som har hemtjänst och här får hjälp av Ewelina Plutowska.

Färden går sedan ut på landsbygden med blommande rapsfält utmed vägen. Vi träffar en man som vill prata men vara anonym.

– Tjejerna är bra, de är duktiga. Jag kommer bra överens med dem. Det är bara det att de har så ont om tid. Det är så stressigt, det är lika för alla, säger han.

Ewelina serverar honom lunch på altanen och hjälper honom att lägga upp mat till hackspettarna. De pratar om blommor och buskar som växer nedanför altanen.

12.27. Även fåglarna får lunch av Ewelina Plutowska.
12.27. Även fåglarna får lunch av Ewelina Plutowska.

Färden går vidare och Ewelina gör två korta extra besök hos omsorgstagare hon redan besökt denna dag.

Tidningen har nyligen rapporterat om anhöriga, omsorgstagare och personal som arbetat på Eveo som har berättat om stressad personal som inte hinner med allt de ska eller kommer för sent. Det har även framförts i många klagomål till kommunen.

Frågan är hur Ewelina upplever sitt arbete, om det är stressigt.

– Ibland räcker tiden inte till för ibland dyker det upp saker. Man blir självklart försenad ibland men då försöker jag ringa till mina kollegor som är i samma område så att någon kan hjälpa mig, berättar Ewelina.

– Man kan också prioritera, kunder behöver äta frukost och ha sin medicin men man kan vänta med tvätten eller städning. Våra dagar är lite som ett pussel. Det är det som är jätteintressant.

12.03. Det är mycket tid i bil. "Ibland är det jättedåligt med restid och vissa dagar helt ok", säger Ewelina Plutowska om hur väl restiden i schemat motsvarar den faktiska körtiden.
12.03. Det är mycket tid i bil. "Ibland är det jättedåligt med restid och vissa dagar helt ok", säger Ewelina Plutowska om hur väl restiden i schemat motsvarar den faktiska körtiden.

Är jobbet stressigt?

– Det är självklart stressigt ibland och man blir trött. Det kan bli stressigt för att vi får larm eller någon av oss i personalen blir sjuk så vi är färre som jobbar. Men jag känner att det är hanterbart. Jag har erfarenhet och klarar av det.

Det har också framförts kritik om att restiden som finns inlagd i schemat inte alltid motsvarar tiden det tar för att komma från en plats till en annan.

– Ibland är det jättedåligt med restid och vissa dagar helt ok. Men för mig räcker tiden. Jag ser över helheten och planerar om när jag får schemat dagen innan. Varje omsorgstagare har ett visst antal minuter som vi har vid varje insats. När tiden vid frukost förlängs av något skäl, kan man justera tiden sen vid nästa insats så att totalsumman av antal minuter omsorgstagaren har den dagen stämmer och alla arbetsuppgifter blir gjorda.

– Schemat är levande och ändrar sig hela tiden. En del besök tar längre tid än de ska och ibland avbokar kunderna själva.

Hur ligger du till i schemat i dag?

– Jättebra. Jag fick göra ett extra besök nyss och hann med det.

"Jag är inte förvånad att det kom in klagomål"

Ewelina Plutowska

Undersköterska, Eveo

Under bilfärden pratar vi om att det kommit in många klagomål på Eveo, framför allt i november när bolaget tog över ett område av hemtjänsten och i februari när Eveo tog över ytterligare ett.

– Jag är inte förvånad att det kom in klagomål när allt var nytt och i början hade vi problem med att inte tillräckligt många i personalen hade delegering att ge medicin. Dessutom visste vi inte om kundernas tider. Därför kom det så mycket klagomål för att tiderna inte stämde.

12.58. Ewelina Plutowska har ofta hand om en av två larmtelefoner samtidigt som hon har sitt vanliga schema. "Det går att hantera larmet men jag tycker att det var bättre när det fanns en separat larmgrupp", säger hon.
12.58. Ewelina Plutowska har ofta hand om en av två larmtelefoner samtidigt som hon har sitt vanliga schema. "Det går att hantera larmet men jag tycker att det var bättre när det fanns en separat larmgrupp", säger hon.

Med jämna mellanrum ringer det på larmtelefonen. Ewelina har i dag ansvar för en av två larmtelefoner. Då är det hennes uppgift att ringa vidare till kollegor i tjänst och i första hand hitta någon som arbetar närmast den som larmar. Hon kan också åka på larm själv men det ska ske i andra hand.

Kritik har framförts till tidningen från personal som jobbat på Eveo att det kan vara svårt att hinna med sina bokade besök när bolaget samtidigt har ansvar för larmet på dagtid och kvällstid. Under natten går ansvaret över till den kommunala hemtjänsten.

– Jag tycker att larmet på dagen skulle ha varit kvar hos en särskild larmgrupp på kommunen som det var tidigare. Det går att hantera larmet men jag tycker att det var bättre när det fanns en separat larmgrupp, är Ewelinas uppfattning.

Ewelina tycker om att arbeta med äldre.

– Jag gillar mitt jobb på riktigt även om det är stressigt ibland.

Ewelina verkar kunna hantera många uppgifter, scheman som ändras och larmtelefon utan att bli så stressad. Men det finns en sak i jobbet som hon tycker är svår och som rör upp känslor.

"Jag tycker att det är svårt när någon närmar sig döden"

Ewelina Plutowska

– Jag tycker att det är svårt när någon närmar sig döden. Men jag får tacka nej till att hjälpa omsorgstagare som är i livets slutskede. Andra kollegor får ta de besöken istället. Alla på jobbet vet att jag är känslig.

Ewelina fortsätter:

– Jag kan göra allt annat, att byta stomipåse är till exempel inget problem för mig. Men det här med vård i livets slutskede har jag inte lärt mig än. Jag vill känna mig trygg och säker på jobbet så därför gör jag inte sådana besök.

13.23 Broöppning i Stallarholmen.
13.23 Broöppning i Stallarholmen.

Tidningens halvdag med hemtjänsten närmar sig sitt slut men först gör vi ett besök hos paret Inga och Erik Nyqvist. De har inte märkt någon skillnad på hemtjänsten sedan Eveo tog över men de säger att personalen ibland är stressad.

– Stressade är de och ibland kommer de lite senare än de ska. Någon gång har personalen ringt och sagt att de behövt åka på larm istället, säger Inga.

Men Inga och Erik tycker att hemtjänsten är bra.

– Vi är absolut nöjda, säger Inga.

Erik förklarar att om något skulle bli fel får de säga till personalen helt enkelt.

– Jag tycker inte att vi har något att klaga på, säger Inga.

– Det är väl tiderna, att sista besöket på kvällen kan vara väl tidigt eller på morgonen för sent inplanerat, om man ska anmärka på något. Men trevliga är de när de kommer personalen, säger Erik.

13.55. Inga och Erik Nyqvist har besök av hemtjänsten. De är nöjda med hemtjänsten. För övrigt måste berättas att makarna Nyqvist har varit gifta i 68 år men känt varandra i 73 år. "För min del var det kärlek vid första ögonblick", säger Erik om sin fru Inga.
13.55. Inga och Erik Nyqvist har besök av hemtjänsten. De är nöjda med hemtjänsten. För övrigt måste berättas att makarna Nyqvist har varit gifta i 68 år men känt varandra i 73 år. "För min del var det kärlek vid första ögonblick", säger Erik om sin fru Inga.