Det klubbades igenom pÄ tisdagen.
S:t Eskil tvingas lÀmna C-huset nÀsta höst.
Beskedet har mötts av starka reaktioner frÄn mÄnga elever.
â Vi blev arga. Extremt arga, sĂ€ger Maximilian Mastracci Clarstedt, 16, och Camilla Sköld Borgefjord, 16, som bĂ„de gĂ„r första Ă„ret pĂ„ IB-programmet (International Baccalaureate).
Maximilian har majoriteten av sina lektioner i just C-huset, och Camilla ungefÀr hÀlften.
â Det Ă€r IB-huset, och det första av husen pĂ„ St. Eskil dĂ€r det finns mycket historia. Folk pratar om den ikoniska trappan, men det Ă€r hĂ€r som allt började, sĂ€ger Camilla.
De pekar pĂ„ en försĂ€mrad studiero â och trĂ€ngre utrymmen â nĂ€r de kommer att tvingas lĂ€mna byggnaden.
â Vi förlorar utrymme och kommer att behöva trĂ€nga ihop oss..., sĂ€ger Camilla.
â I A-huset vilket redan Ă€r ganska trĂ„ngt. Och ljudvolymen dĂ€r Ă€r betydligt mycket högre Ă€n i C-huset, fortsĂ€tter Maximilian.
En av anledningarna till att de valde S:t Eskil var just vikten av studieron.
â Det hĂ€r Ă€r en lugnare skola i jĂ€mförelse med andra. Vi fĂ„r se om det fortsĂ€tter att vara sĂ„, sĂ€ger Camilla.
Maximilian fyller i:
â Det kommer det inte vara. Vi kommer att fĂ„ en sĂ€mre utbildning för att de stĂ€nger ner den hĂ€r byggnaden. Det Ă€r bedrövligt.
Ăven Samael Karlsson, 16, som ocksĂ„ gĂ„r första Ă„ret pĂ„ IB-programmet Ă€r bedrövad.
â Det Ă€r inte kul. C-huset Ă€r ju den ursprungliga byggnaden och sen Ă€r det stora rummet, C13, Ă€r vĂ€ldigt viktigt för IB (International Baccalaureate) nĂ€r vi ska ha examinationer. Det Ă€r det enda rummet som har bra storlek, sĂ„ det blir jobbigt för skolan att hitta ett annat rum, sĂ€ger han.
C-huset byggdes pĂ„ 1800-talet. Eleverna betonar vikten av att behĂ„lla den anrika byggnaden â och att en stor del av skolans sjĂ€l finns i just C-huset.
â Det var hĂ€r vi först fick trĂ€ffa varandra i klassen. Det Ă€r hĂ€r jag fick lĂ€ra kĂ€nna mina vĂ€nner för första gĂ„ngen. Det var i C-byggnaden som vi blev en klass, sĂ€ger Camilla uppgivet.
Hon fortsÀtter:
â Vi har trivts jĂ€ttebra, men...jag vet inte hur det kommer att bli nu. Det Ă€r sĂ„ mycket vi förlorar pĂ„ det. Jag vet egentligen inte vad man kommer att tjĂ€na pĂ„ det, nĂ€r vi fĂ„r sĂ€mre utbildning och de kommer sĂ€kert att behövas fler resurser sĂ„ att skolan inte faller isĂ€r nĂ€r vi tvingas vara i ett sĂ„ mycket trĂ€ngre utrymme.