Varför ska det vara sÄ svÄrt att skapa en bra skola för alla barn i StrÀngnÀs? Politiker och tjÀnstemÀn har haft gott om tid pÄ sig och de saknar inte resurser. Men de konkreta ÄtgÀrderna uteblir. Barn- och utbildningsnÀmndens ordförande Catharina S:t Cyr (M), lovar precis som sina företrÀdare, att man jobbar med frÄgorna. Att arbetet snart kommer att fÄ konkreta resultat.
Men för varje Är som gÄr för varje löfte som bryts blir de hÀr löftena allt mer lÀttviktiga och svÄrare att sÀtta sitt hopp till.
Förra vĂ„ren fick endast 40,9 procent av niorna i Paulinska skolan godkĂ€nt betyg i alla Ă€mnen. Fler Ă€n hĂ€lften av eleverna hade alltsĂ„ inte fĂ„tt det stöd och hjĂ€lp de behövt för att klara skolan, trots att skolans huvudman, kommunen, haft tio Ă„r pĂ„ sig â frĂ„n nollan till nian â att sĂ€tta in tillrĂ€ckliga Ă„tgĂ€rder.
Tittar man pĂ„ samtliga kommunala skolor i StrĂ€ngnĂ€s blir resultatet bĂ€ttre â Ă€ven om det inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt Ă€r acceptabelt. 56 procent av eleverna i Ă„rskurs nio fick godkĂ€nt betyg i alla Ă€mnen vĂ„ren 2024. Men det Ă€r fortfarande en bra bit under rikssnittet för de kommunala skolorna pĂ„ 69,7 procent.
I StrÀngnÀs borde man i stÀllet ligga en bra bit över rikssnittet. PÄ pappret finns alla förutsÀttningar för att ha en skola som klarar sitt kompensatoriska uppdrag. Det vill sÀga att skolan uppvÀger skillnaderna i barns och elevers förutsÀttningar att tillgodogöra sig utbildningen. I stÀllet misslyckas man Är efter Är med detta.
Problemen i skolan har varit kĂ€nda lĂ€nge. 2016 sjösattes exempelvis ett skolutvecklingsprogram som syftade till att âhöja kunskapsresultaten, öka likvĂ€rdigheten mellan olika skolor och skapa förutsĂ€ttningar för en trygg lĂ€rmiljöâ. NĂ€r man jobbat i sju Ă„r med programmet avslutades det 2023. Konsultföretaget Sweco, som fick i uppdrag att utvĂ€rdera programmet, konstaterade att det inte i nĂ„gon nĂ€mnvĂ€rd omfattning gett nĂ„gra effekter pĂ„ kunskaper och lĂ€rande.
Ett annat sÀtt att uttrycka det Àr att det var sju förspillda Är.
TyvĂ€rr Ă€r det hĂ€r inte det enda exemplet. För tredje Ă„ret i rad riktar kommunens revisorer en anmĂ€rkning mot barn- och utbildningsnĂ€mnden och konstaterar att nĂ€mnden enligt deras bedömning uppvisar âstora brister i sin verksamhet.â
âĂ tgĂ€rder avseende konstaterade brister frĂ„n tidigare Ă„r har inte vidtagits i tillrĂ€cklig utstrĂ€ckning,â menar revisorerna.
De konstaterar ocksĂ„ att de fortsatt kĂ€nner âen stark oro för att barn och ungdomar i StrĂ€ngnĂ€s kommun inte ges tillrĂ€cklig möjlighet att tillĂ€gna sig en god skolutbildningâ.
Det Àr svidande kritik. Att revisionerna dessutom riktar en anmÀrkning mot nÀmnden för tredje Äret i rad utan att politikerna vidtagit tydliga ÄtgÀrder för att ÄtgÀrda de pÄtalade bristerna Àr hÀpnadsvÀckande.
Att revisorerna riktar en anmÀrkning mot nÀmnden kan verka fjuttigt. Det Àr det inte.
Det Àr en allvarlig markering om att nÀmnden inte skött sitt arbete. NÀsta steg Àr att politikerna i nÀmnden inte beviljas ansvarsfrihet. DÄ kan de, om kommunfullmÀktige beslutar det, fÄ sparken.
I kommunerna finns det tvÄ möjligheter att sparka folkvalda som bÄda gÄr via beslut kommunfullmÀktige. Det ena Àr alltsÄ att kommunrevisorerna nekar ansvarsfrihet. Det andra Àr om en politiker dömts för ett brott som har minst tvÄ Ärs fÀngelse i straffskalan.
I en intervju i tidningen sĂ€ger kommunrevisorernas ordförande Jens Persson (C) att frĂ„gan om att inte ge barn- och utbildningsnĂ€mnden ansvarsfrihet var uppe pĂ„ bordet det hĂ€r Ă„ret, men att revisorerna âlandade i att ge en anmĂ€rkning till.â
Det Àr tveksamt om revisorerna kommer att ge politikerna i nÀmnden en chans till. NÀsta gÄng kan de mycket vÀl nekas ansvarsfrihet.
För att politikerna ska fÄ sparken mÄste formellt en majoritet i fullmÀktige besluta att ansvarsfriheten inte ska beviljas. Men enbart det faktum att revisorerna nekar ansvarsfrihet kan ibland vara tillrÀckligt. Nyligen valde exempelvis samtliga ledamöter i Uppsala kommuns ÀldrenÀmnd, som nekats ansvarsfrihet, att avgÄ innan fullmÀktige tagit stÀllning.
Men i StrĂ€ngnĂ€s verkar inte barn- och utbildningsnĂ€mndens ordförande Catharina S:t Cyr riktigt förstĂ„ allvaret. Till tidningen sĂ€ger hon att âMan vill att det ska gĂ„ fortare, nĂ€r man fĂ„r samma anmĂ€rkning tre Ă„r i rad kan man fĂ„ uppfattningen att allt stĂ„r stilla. Men man mĂ„ste ha respekt för att det Ă€r en stor komplex verksamhet. Man behöver göra insatser pĂ„ flera hĂ„ll och dĂ„ tar det tid.â
Men det Ă€r inte bara de senaste tre Ă„ren som arbetet har stĂ„tt still. Politiker och förvaltning har arbetat aktivt i snart tio Ă„r med att förbĂ€ttra skolan â och inget hĂ€nder.
Det kan inte kallas för nÄgot annat Àn ett svek och ett i grunden respektlöst förhÄllningssÀtt till generationer av elever, som under denna tid inte fÄtt en Àrlig chans att klara skolan.
Det borde inte vara möjligt för skolpolitiker att Är efter Är att lova bot och bÀttring till nÀsta Är. Klarar man inte sitt uppdrag att sÀkra en god utbildning till alla elever finns alltid möjligheten att sjÀlvmant stiga Ät sidan och lÄta nÄgon annan ta tag i problemen.