Hur lÀnge ska StrÀngnÀs skolpolitiker fÄ sabba barns framtid?

I snart tio Ă„r har StrĂ€ngnĂ€s skolpolitiker och ansvariga tjĂ€nstemĂ€n arbetat för en bĂ€ttre kommunal skola. Hittills har resultatet av arbetet uteblivit. Kommunrevisorerna har övervĂ€gt att inte ge politikerna i barn- och utbildningsnĂ€mnden ansvarsfrihet. NĂ„got som skulle kunna leda till att de fĂ„r sparken.  

PÄ pappret finns alla förutsÀttningar för att ha kommunala skolor som klarar sitt kompensatoriska uppdrag. Det vill sÀga att skolan uppvÀger skillnaderna i barns och elevers förutsÀttningar att tillgodogöra sig utbildningen. Men förra Äret hade bara 56 procent av eleverna i de kommunala skolorna godkÀnda betyg i alla Àmnen.

PÄ pappret finns alla förutsÀttningar för att ha kommunala skolor som klarar sitt kompensatoriska uppdrag. Det vill sÀga att skolan uppvÀger skillnaderna i barns och elevers förutsÀttningar att tillgodogöra sig utbildningen. Men förra Äret hade bara 56 procent av eleverna i de kommunala skolorna godkÀnda betyg i alla Àmnen.

Foto: Viktoria Bank/TT

Ledare2025-04-26 05:18
Detta Àr en ledare. StrengnÀs Tidning Àr en liberal tidning.

Varför ska det vara sĂ„ svĂ„rt att skapa en bra skola för alla barn i StrĂ€ngnĂ€s? Politiker och tjĂ€nstemĂ€n har haft gott om tid pĂ„ sig och de saknar inte resurser. Men de konkreta Ă„tgĂ€rderna uteblir. Barn- och utbildningsnĂ€mndens ordförande Catharina S:t Cyr (M), lovar precis som sina företrĂ€dare, att man jobbar med frĂ„gorna. Att arbetet snart kommer att fĂ„ konkreta resultat. 

Men för varje Är som gÄr för varje löfte som bryts blir de hÀr löftena allt mer lÀttviktiga och svÄrare att sÀtta sitt hopp till.

Förra vĂ„ren fick endast 40,9 procent av niorna i Paulinska skolan godkĂ€nt betyg i alla Ă€mnen. Fler Ă€n hĂ€lften av eleverna hade alltsĂ„ inte fĂ„tt det stöd och hjĂ€lp de behövt för att klara skolan, trots att skolans huvudman, kommunen, haft tio Ă„r pĂ„ sig – frĂ„n nollan till nian – att sĂ€tta in tillrĂ€ckliga Ă„tgĂ€rder. 

Tittar man pĂ„ samtliga kommunala skolor i StrĂ€ngnĂ€s blir resultatet bĂ€ttre – Ă€ven om det inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt Ă€r acceptabelt. 56 procent av eleverna i Ă„rskurs nio fick godkĂ€nt betyg i alla Ă€mnen vĂ„ren 2024. Men det Ă€r fortfarande en bra bit under rikssnittet för de kommunala skolorna pĂ„ 69,7 procent.  

Förra Äret gick endast 40,9 procent av eleverna pÄ Paulinska skolan ut nian med godkÀnda betyg i alla Àmnen.
Förra Äret gick endast 40,9 procent av eleverna pÄ Paulinska skolan ut nian med godkÀnda betyg i alla Àmnen.

I StrĂ€ngnĂ€s borde man i stĂ€llet ligga en bra bit över rikssnittet. PĂ„ pappret finns alla förutsĂ€ttningar för att ha en skola som klarar sitt kompensatoriska uppdrag. Det vill sĂ€ga att skolan uppvĂ€ger skillnaderna i barns och elevers förutsĂ€ttningar att tillgodogöra sig utbildningen. I stĂ€llet misslyckas man Ă„r efter Ă„r med detta. 

Problemen i skolan har varit kĂ€nda lĂ€nge. 2016 sjösattes exempelvis ett skolutvecklingsprogram som syftade till att ”höja kunskapsresultaten, öka likvĂ€rdigheten mellan olika skolor och skapa förutsĂ€ttningar för en trygg lĂ€rmiljĂ¶â€. NĂ€r man jobbat i sju Ă„r med programmet avslutades det 2023. Konsultföretaget Sweco, som fick i uppdrag att utvĂ€rdera programmet, konstaterade att det inte i nĂ„gon nĂ€mnvĂ€rd omfattning gett nĂ„gra effekter pĂ„ kunskaper och lĂ€rande.

Ett annat sÀtt att uttrycka det Àr att det var sju förspillda Är.

TyvĂ€rr Ă€r det hĂ€r inte det enda exemplet. För tredje Ă„ret i rad riktar kommunens revisorer en anmĂ€rkning mot barn- och utbildningsnĂ€mnden och konstaterar att nĂ€mnden enligt deras bedömning uppvisar ”stora brister i sin verksamhet.”

ӁtgĂ€rder avseende konstaterade brister frĂ„n tidigare Ă„r har inte vidtagits i tillrĂ€cklig utstrĂ€ckning,” menar revisorerna. 

De konstaterar ocksĂ„ att de fortsatt kĂ€nner ”en stark oro för att barn och ungdomar i StrĂ€ngnĂ€s kommun inte ges tillrĂ€cklig möjlighet att tillĂ€gna sig en god skolutbildning”.

Det Àr svidande kritik. Att revisionerna dessutom riktar en anmÀrkning mot nÀmnden för tredje Äret i rad utan att politikerna vidtagit tydliga ÄtgÀrder för att ÄtgÀrda de pÄtalade bristerna Àr hÀpnadsvÀckande.

Kommunrevisorerna med ordförande Jens Persson (C) i spetsen har riktat skarp kritik mot barn- och utbildningsnÀmndens oförmÄga att ta tag i problemen i skolan.
Kommunrevisorerna med ordförande Jens Persson (C) i spetsen har riktat skarp kritik mot barn- och utbildningsnÀmndens oförmÄga att ta tag i problemen i skolan.

Att revisorerna riktar en anmĂ€rkning mot nĂ€mnden kan verka fjuttigt. Det Ă€r det inte. 

Det Ă€r en allvarlig markering om att nĂ€mnden inte skött sitt arbete. NĂ€sta steg Ă€r att politikerna i nĂ€mnden inte beviljas ansvarsfrihet. DĂ„ kan de, om kommunfullmĂ€ktige beslutar det, fĂ„ sparken. 

I kommunerna finns det tvÄ möjligheter att sparka folkvalda som bÄda gÄr via beslut kommunfullmÀktige. Det ena Àr alltsÄ att kommunrevisorerna nekar ansvarsfrihet. Det andra Àr om en politiker dömts för ett brott som har minst tvÄ Ärs fÀngelse i straffskalan.

I en intervju i tidningen sĂ€ger kommunrevisorernas ordförande Jens Persson (C) att frĂ„gan om att inte ge barn- och utbildningsnĂ€mnden ansvarsfrihet var uppe pĂ„ bordet det hĂ€r Ă„ret, men att revisorerna ”landade i att ge en anmĂ€rkning till.”

Det Àr tveksamt om revisorerna kommer att ge politikerna i nÀmnden en chans till. NÀsta gÄng kan de mycket vÀl nekas ansvarsfrihet.

Barn- och utbildningsnÀmndens ordförande Catharina S:t Cyr, (M) lovar precis som sina företrÀdare, att man jobbbar hÄrt för att förbÀttra resultaten i skolan. Att arbetet snart kommer att fÄ konkreta resultat.
Barn- och utbildningsnÀmndens ordförande Catharina S:t Cyr, (M) lovar precis som sina företrÀdare, att man jobbbar hÄrt för att förbÀttra resultaten i skolan. Att arbetet snart kommer att fÄ konkreta resultat.

För att politikerna ska fĂ„ sparken mĂ„ste formellt en majoritet i fullmĂ€ktige besluta att ansvarsfriheten inte ska beviljas. Men enbart det faktum att revisorerna nekar ansvarsfrihet kan ibland vara tillrĂ€ckligt. Nyligen valde exempelvis samtliga ledamöter i Uppsala kommuns Ă€ldrenĂ€mnd, som nekats ansvarsfrihet, att avgĂ„ innan fullmĂ€ktige tagit stĂ€llning. 

Men i StrĂ€ngnĂ€s verkar inte barn- och utbildningsnĂ€mndens ordförande Catharina S:t Cyr riktigt förstĂ„ allvaret. Till tidningen sĂ€ger hon att ”Man vill att det ska gĂ„ fortare, nĂ€r man fĂ„r samma anmĂ€rkning tre Ă„r i rad kan man fĂ„ uppfattningen att allt stĂ„r stilla. Men man mĂ„ste ha respekt för att det Ă€r en stor komplex verksamhet. Man behöver göra insatser pĂ„ flera hĂ„ll och dĂ„ tar det tid.”

Men det Ă€r inte bara de senaste tre Ă„ren som arbetet har stĂ„tt still. Politiker och förvaltning har arbetat aktivt i snart tio Ă„r med att förbĂ€ttra skolan – och inget hĂ€nder. 

Det kan inte kallas för nĂ„got annat Ă€n ett svek och ett i grunden respektlöst förhĂ„llningssĂ€tt till generationer av elever, som under denna tid inte fĂ„tt en Ă€rlig chans att klara skolan. 

Det borde inte vara möjligt för skolpolitiker att Är efter Är att lova bot och bÀttring till nÀsta Är. Klarar man inte sitt uppdrag att sÀkra en god utbildning till alla elever finns alltid möjligheten att sjÀlvmant stiga Ät sidan och lÄta nÄgon annan ta tag i problemen.