I november klev Eveo in och började driva hemtjänst i Strängnäs kommun. Det är Strängnäs kommun som har handlat upp och som betalar Eveo för utförda timmar.
Sedan Eveo startade hemtjänst i Strängnäs kommun har över 100 klagomål kommit in till Strängnäs kommun. Enligt kommunens äldreomsorgschef Jenny Karlsson är klagomålen fler på Eveo än på kommunens egen hemtjänst. Tidningen har läst alla klagomål, med personuppgifter bortredigerade. Många klagomål handlar om att Eveo inte stannar hela den tid som omsorgstagarna har fått beviljade i sina biståndsbeslut.
– Vid övergång till Eveo reducerades besökstiderna vid lunch från cirka 25 minuter till sju minuter, skriver en anhörig i ett klagomål.
Många klagomål handlar också om att personal är stressad och inte hinner med det de ska. Synpunkterna handlar också om besök som uteblivit och medicinavvikelser.
Det var som flest klagomål när Eveo startade i november och när företaget tog över ett hemtjänstområde till i februari.
Tidningen har också begärt ut de avvikelser som har rapporterats in till Strängnäs kommun men har då bara fått ut de avvikelser som kommunens nattpatrull har upptäckt, när de tar över ansvaret för larmet på natten. Tidningen har inte tillgång till de avvikelser som Eveo själva rapporterar.
Strängnäs kommun har begärt in en åtgärdsplan av Eveo. Av den framgår att Eveo haft stora problem med oplanerad frånvaro i personalen. "Vår erfarenhet från februari i Strängnäs var extrem", står det i handlingsplanen.
I handlingsplanen står också att: "Planerare skall inte korta tiderna, oberoende av information från personal".
I februari gjordes en lex Maria anmälan av allvarlig vårdskada/kunnat medfara allvarlig vårdskada till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. Det upptäcktes att en person som hade hemtjänst genom Eveo inte hade fått sin ordinerade medicin på en vecka.
I april anmälde Angelica Skifferberg Eveo till Ivo.
– Eveo kommer aldrig i rätt tid och det gör att mamma blir orolig. Hon får ofta frukost vid 11 och lunch vid 15. Många gånger har de inte varit och lämnat morgonmedicinen innan den sena frukosten. Min mamma har inte ens fått hälften av den tid utförd som hon är beviljad och det har jag fått bekräftat av Eveo, säger Angelica Skifferberg till tidningen.
Tidningen har pratat med fler anhöriga men även omsorgstagare och personal som vittnar om samma brister inom Evos hemtjänst: Tighta scheman, personalbrist, stressad personal och att det ibland är omöjligt att få kontakt med ansvariga på Eveo.
De väljer att vara anonyma eftersom de är rädda för att inte få nya jobb eller för att deras anhöriga eller de själva ska få sämre vård.
– Kunderna får inte den tid de ska ha (är beviljade enligt biståndsbeslut) för vi har för mycket på våra scheman. Körtiderna är för korta i schemat så vi hinner inte till nästa kund i tid om vi stannar tiden ut hos kunden vi är hos innan, berättar en person som har jobbat på Eveo.
Personalen har också utöver de vanliga schemalagda besöken ansvar för larmtelefonen dag- och kvällstid och att åka ut på alla larm. Tidningen har tidigare skrivit om brister med trygghetslarmet när Eveo tog över.
Personer som har jobbat på Eveo berättar att om det kommer många larm sätts det vanliga schemat ur spel.
– Vi får lösa allt själva från klockan 17. Det finns ingen jour att kontakta. Jag har jobbat för kommunen förut och kommunen var inte perfekt som arbetsgivare heller och det var snäva restider där också. Men om vi ringde och sa att vi inte hann med så fick vi stöd. Vi stod inte själva med beslutet hur vi skulle lösa situationen, berättar ytterligare en person som jobbat på Eveo.
– Det händer att kunder får både sin mat och sin medicin för sent eller att besök från hemtjänsten uteblivit helt. Jag har kommit hem till omsorgstagare som har larmat men där ingen har kommit på larmet så omsorgstagarna ligger i sin egen avföring.
En anhörig berättar att hens förälder vid flera tillfällen blivit felmedicinerad.
– Det har även funnits tillfällen när personalen inte har hört av sig när min förälder har ramlat.
Hur känns det för dig när det har varit problem med hemtjänsten?
– Det har varit skitjobbigt.
Intervjun avbryts en stund när den anhöriga gråter och vill ha tid att samla sig.
– Man har alltid bakjour på något sätt. Det är jobbigt. Vi hjälps åt, min förälder gör sitt bästa, jag mitt bästa och så tänker jag att hemtjänstpersonalen gör sitt bästa men man blir ju frustrerad. Jag kan inte lita på att hemtjänsten kommer att funka för det har varit för många gånger som det inte har gjort det.
Den anhöriga säger att det begicks misstag även när föräldern hade kommunal hemtjänst men inte alls i samma omfattning som nu med Eveo.
En annan anhörig berättar:
– Det har varit väntetider som har varit oändliga. Min släkting har fått sitta nerkissad i flera timmar efter att hen har larmat.
"Min släkting har fått sitta nerkissad i flera timmar efter att hen har larmat för att det inte finns personal så det räcker till"
Anhörig
Det har också hänt flera gånger att ingen från Eveo har mött upp hemma efter sjukhusvistelse trots att detta var överenskommet. Släktingen har fått vänta utanför i timmar.
Tidningen har också från flera håll fått höra att städningen inte fungerar som den ska samt att det finns personal som inte kan göra sig förstådd på svenska.
Det är som sagt Strängnäs kommun som betalar Eveo för utförd hemtjänst.
– Det har blivit bättre men det har funnits brister i leveransen av hemtjänsten sedan de tog över i november 2024. Vi har kontinuerlig och tät kontakt med Eveo och kommunen har begärt in en åtgärdsplan av Eveo med anledning av brister och avvikelser som uppmärksammats, säger Jenny Karlsson, kommunens äldreomsorgschef.
Hon kan inte säga vad den extra stöttningen har kostat kommunen.
Tidningen har fått rapporter om att personal inte hinner med sina uppgifter, besök är kraftigt försenade och det har hänt att besök hoppas över eller slås ihop med nästa besök.
– Det är det vi har fått indikationer på. Det är försening av insatser och att man minskar tiden. Den informationen har nått oss och finns kommunicerad med Eveo samt finns med i åtgärdsplanen.
Kommunen har begärt in en åtgärdsplan av Eveo med anledning av brister och avvikelser som uppmärksammats
Jenny Karlsson
kommunens äldreomsorgschef
Är ni från kommunens sida trygga med att Eveo gör det de ska?
– Ja. Vi har täta avstämningar med Eveo, de är samarbetsvilliga och möter upp de krav vi ställer.
Kayhan Utkutug är vd på Eveo. Han vill börja med att berätta om en kundundersökning.
– Den ger en mer nyanserad bild än det som du säger. I den ger 75 procent av alla som svarat oss tre stjärnor av fem eller mer. 20 procent av dem som svarat i området där vi varit som längst, Mariefredsområdet, ger oss fem stjärnor.
Enligt Kayhan Utkutug har 163 av 1 000 personer, omsorgstagare och anhöriga blandat, svarat på enkäten.
Många säger att det kan vara lång väntan efter larm. Att omsorgstagare har fått vänta länge nerkissade eller i sin egen avföring. Kommentar?
– Jag kan inte svara på något enskilt. Är det så att vi har brustit i det vi ska göra då blir det en avvikelseutredning. Men jag känner inte igen vår verksamhet när jag hör de här grejerna. Vi rycker ut på larm hela tiden. Sedan kan det så klart ha hänt något någon gång.
Jag har fått höra från tidigare personal att det är svårt att hinna med när de ska klara både de planerade insatserna och att åka på larm.
– Jag håller inte med om det heller. Det finns tid och luft i scheman för att hantera larmen. Det är inget systematiskt problem med det där. Vi har haft personal som vi har anställt, vissa av dem har varit missnöjda. Det har inte funkat och de har inte fått jobba vidare och de är väldigt arga på oss av den anledningen.
Vi som jobbar inom omsorgen ska inte flytta över vår stress på dem som vi hjälper. Då får man försöka hantera den hos sig själv
Kayhan Utkutug
Vd, Eveo
Den här stressen är den tagen ur luften, när till och med omsorgstagare säger att personalen inte hinner stanna hos dem tiden ut?
– Är det deras upplevelse så är det deras upplevelse. Jag kan bara säga så här, vi har scheman som är välbalanserade. Ibland kan det säkert bli fel någon restid eller att något händer men det finns tid i scheman att utföra de insatser som är beviljade. Vi som jobbar inom omsorgen ska inte flytta över vår stress på dem som vi hjälper. Då får man försöka hantera den hos sig själv och så får man prata med sin chef.
Men jag har fått höra att det inte finns någon chef att kontakta när man jobbar kväll.
– Det finns folk att kontakta.
Angående klagomålen till Strängnäs kommun:
– De första månaderna hade vi extremt mycket klagomål men de har gått ner. Jag säger inte att det inte har varit en utmanande tid. Men så är det en grupp människor som är jättemissnöjda och det är en utmaning, mycket är kopplat till att det här är ett nytt system. De personerna som de trivdes med är inte nödvändigtvis kvar hos oss.
Men jag har pratat med anhöriga som berättar att deras närstående blivit felmedicinerade, att ingen har mött upp när man kommer med sjuktransport, det här är ju bara inte att de är missnöjda med att de har fått ny personal.
– Jag säger inte emot dig att det har skett avvikelser men dem har vi hanterat.
Jag säger inte att det inte har varit en utmanande tid
Kayhan Utkutug
Vd, Eveo
Det står på er hemsida att ni är en tryggare hemtjänst men jag har fått rapporter från anhöriga och omsorgstagare att de inte känner sig trygga med er hemtjänst.
– Det är jätteledsamt att höra. Jag önskar att vi skulle kunna få dem att känna sig trygga.
Frågan är om Eveo har haft svårt att rekrytera personal och hur Eveo säkerställer att personal kan göra sig förstådd på svenska.
– Personal är alltid en utmaning, så är det absolut. När det gäller språket så har vi svenska som krav. Alla som vi anställer kan göra sig förstådda, sedan kan det vara svårare för vissa äldre, om man hör dåligt.