Nostalgiskt mopedrally med punktering och finess

Premiären av Kungliga veteranmopedrallyt blev en oväntad succé. Närmare 60 ekipage kom till start och med lite hjälp kom också alla i mål.– Det var jättefina vägar att köra på och en otroligt god korv vid stoppet i Stallarholmen, säger Nykvarnsbon Lasse Eliasson som gjorde de drygt fyra milen på en giftgrön italiensk Omer compact.

Tommy Larsson, från Åker, berättar om sin flakmoppe för Mariefredsbon Lars Alm, som själv kör en Puch från 1959.

Tommy Larsson, från Åker, berättar om sin flakmoppe för Mariefredsbon Lars Alm, som själv kör en Puch från 1959.

Foto:

Övrigt2018-03-21 22:21

Det är Mariefredsduon Conny Ekström och Nicklas Lindström, på evenemangsbolaget Musik och nöje, som ligger bakom satsningen på Kungliga veteranmopedrallyt som hölls under lördagen.

– Vi är med och arrangerar en massa olika saker och det här är ett sätt för oss att ge något till Mariefred. Det började med att Nicklas köpte på sig en massa moppar, så då tänkte vi att: det här måste vi göra något av, säger Conny Ekström.

Han sitter i målfållan i gästhamnen och håller som bäst på att bocka av de sista deltagarna i mopedrallyt när tidningen får en pratstund.

– Det blev bra många fler deltagare än vi vågade hoppas på och det är jättekul, säger han.

Kungliga veteranmopedrallyt är uppdelat i två moment där den första delen innebär att åka en given sträcka, med en rad stopp, för att svara på frågesport. Den andra delen är lite mer prestigeladdad och går ut på att en jury ska rösta fram den finaste moppen.

– Det var ett väldigt fint rally med sköna och vackra vägar, säger Nykvarnsborna Lasse Eliasson och Nicke Samsoni.

De har gjort ett kortare stopp innan målgång och gör en extra koll att de svarat på alla frågor.

– Jag tror att det har gått bra för oss. Det var många frågor av moped- och kunglig karaktär, säger Nicke Samsoni.

Vad är tjusningen med att köra moped?

– Ja, en fin dag som den här är moped det optimala färdmedlet för relax. Det är helt enkelt ett kul fordon att köra och mopedåkare är trevliga människor, säger Lasse Eliasson.

På hamnplanen i Mariefred strosar förare och åskådare fritt omkring bland de kromade tvåhjulingarna. En nostalgisk doft av metanol blandar sig med countrymusiken från en högtalaranläggning.

Tommy Karlsson, dagen till ära, klädd som en gammal mackföreståndare står lutad mot sin stekheta Monarscoot, från 1959. Den är tvåtonsmålad i gult och rött och bara lyser Shell.

– Det är en hyllning till macken i Turinge utanför Nykvarn där jag jobbade tidigare, berättar han.

Christer Thelin från Södertälje tar av sig störtkrukan och rätar till racerglasögonen. Han har precis parkerat sin Suzuki M12 från 1968 och ser mer än nöjd ut.

– Vilken dag, utbrister han och fortsätter:

– En kompis i Taxinge tipsade mig om evenemanget och då var det bara att åka hit.

Mopeden köpte han för tre år sedan och då hade den stått övergiven och oanvänd i över tio år.

– Jag satte på soppakranen och tändningen. Den gick i gång på andra kicken. Vilken kvalité, säger han och ler.

– Den går som ett japanskt urverk brukar jag säga till de som kör italienskt. Ingen loppa på stiftet här inte, intygar Christer Thulin.

Hur snabbt går den?

– Det kan jag tyvärr inte säga, men jag körde om de flesta i det här rallyt i alla fall, säger han och himlar med ögonen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!