Kostsam överraskning efter 29 år i lägenheten

När den 78-åriga Mariefredsbon skulle flytta från sin lägenhet damp det ner en faktura från hyresvärden i brevlådan. Brogripen vill ha närmare 130 000 kronor för att åtgärda onormalt slitage som företaget anser att han orsakat.‒Jag tycker att det är osmakligt att komma så här efteråt och kräva pengar för något som borde vara avskrivet sedan länge, säger mannens svärson Tomas Fors.

Tomas Fors i köket på den utflyttade lägenheten i Mariefred.

Tomas Fors i köket på den utflyttade lägenheten i Mariefred.

Foto:

Övrigt2017-03-09 06:01

När en hyresgäst flyttar ut ur en lägenhet vill fastighetsägaren vanligtvis hyra ut den igen så snart som möjligt. Det sistnämnda kan bli problematiskt om lägenheten måste repareras innan inflyttning kan ske.

‒Många verkar tro att bara man har betalat hyran i tid så är man fri från allt när man sagt upp lägenheten och lämnat tillbaka nycklarna. Så funkar det alltså inte, säger Tomas Fors när vi ses i den tomma tvåan på Ärnäsvägen i Mariefred.

Han är både upprörd och förbannad på fastighetsbolagen Brogripens agerande efter att hans svärfar av ålder och hälsoskäl flyttat från hyreslägenheten till ett särskilt boende. Strax efter att lägenheten sagts upp och besiktningen gjorts kom en faktura från bostadsbolaget. I den kräver Brogripen honom på 129 683 kronor för "kostnader för utflyttning".

‒Svärfar flyttade in 1988 och han har betalat full hyra under de närmare 30 år han bott i lägenheten. Han har under hela tiden avstått från alla underhåll som normalt görs i en lägenhet. Överenskommelsen med Graflunds, som tidigare ägde huset, var att allt sådant skulle göras den dagen han flyttade ut. Det var aldrig tal om att det skulle bli någon extra kostnad för eventuella renoveringar när han flyttade, säger Tomas Fors.

Och ja, nog behöver lägenheten renoveras innan den är redo att ta emot nya hyresgäster. Flerfamiljshuset är byggt 1973 och i den tömda lägenheten tycks tiden ha stått stilla. Kök, golv, tapeter och handfat är original. Det luktar kraftigt av cigarettrök och parketten i det ena rummet är sedan länge bortom all räddning.

‒Visst, det är inte speciellt fräscht här inne. De sista nio åren han bodde här hade han hemtjänst och han lämnade sällan bostaden. Svärfar rökte mycket och tog inte hand om sig speciellt bra, men förutom parketten är det inte något som gått sönder. Rimligtvis borde fastighetsägaren göra underhåll och reparationer med jämna intervall. Det har inte skett här. Vad jag menar är att med alla månadshyror som han betalat in sedan 1988, så borde det med lätthet täcka detta.

Lägenheten flyttades ur strax efter uppsägning och har stått tom sedan jul. Med tre månaders uppsägningstid var den betald till och med februari. Med allt som behövde åtgärdas erbjöd Tomas Fors att Brogripen skulle få tillgång till lägenheten under de två månader som var kvar på det betalda kontraktet.

‒Det verkar inte som de var intresserade av förslaget. I stället skickar de en faktura på nästan 130 000 kronor. Jag tycker att det är rena skrämselpropagandan och rent av osmakligt av Brogripen att agera så.

Tomas Fors har bestridit fakturan som Brogripen skickat till hans svärfar.

Nyckeltal för reparationer

Brist Kostnad

Städning, ca 75 kvm 4820 kr

Byte av innedörr 1623 kr

Golvslipning 240 kr/kvm

Målning sovrumsvägg 2500 kr

Bänkskiva, laminat 1328 kr/lpm

Duschdraperiskena med draperi 1210 kr

Tvättställ 1841 kr

Källa: Nyckeltal för lägenhetsreparationer 2016, Sabo

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!