Så föll United från toppen – klubbens egen teori

För tio år sedan var de landets bästa publiklag på damsidan – alla kategorier. Men sedan två år tillbaka håller Eskilstuna United till på fotbollens bakgård, långt ifrån fullsatta läktare och uppståndelse i form av mediebevakning. Nu är målet att ta sig tillbaka till Damallsvenskan och samtidigt få tillbaka publiken. "Det är svårt som förening att bara luta sig mot sportsliga resultat", säger klubbens ordförande Anna Arnerdal.

Så här såg det ut på läktaren 2015 efter en seger hemma mot Kopparbergs/Göteborg.

Så här såg det ut på läktaren 2015 efter en seger hemma mot Kopparbergs/Göteborg.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Fotboll2024-10-01 20:30

Att publiken sviker vid dåliga resultat är ofta en gemensam nämnare och något som alla idrottsklubbar känner till.

Fråga Eskilstuna United.

Även om årets säsong i Elitettan är långt ifrån färdigspelad och förmodligen bara innebär en mittenplacering, kan klubben i dagsläget uppvisa ett hemmasnitt på blygsamma 303 åskådare.

Annat var det för tio år sedan då United var nykomling i Damallsvenskan. 

För att förklara den lokala fotbollskartan lite mer ingående var det en tid då Eskilstuna City hade ramlat ur division 1 och ett lag som AFC inte ens fanns i staden. Eskilstuna – som samtidigt klev över 100 000 invånare det året – hamnade då i ett läge som inte är så vanligt i landet, att damfotbollen är hetare än herrarnas i staden.

Under debutåret i högsta serien slutade United på en sjundeplats men det som det snackades mest om var publikintresset. Klubben var överlägset bäst i landet. United var Sveriges publiklag nummer ett på damsidan.

Alla idrotter.

Alla kategorier.

Publiken vallfärdade till Tunavallen och deras matcher i staden lockade aldrig under tusen åskådare. Ett hemmasnitt på 1 939 gjorde att avundsjukan även spred sig till flera elitklubbar på herrsidan. Och så fortsatte det. 

undefined
Säsongen 2015 lockade United 2 640 åskådare i snitt under sina hemmamatcher. På bilden firar Olivia Schough, Vaila Barsley och Petra Johansson.

Men om hela fotbolls-Sverige inte hade fått upp ögonen för uppstickaren från Eskilstuna fick den stora massan definitivt det under 2015. Publiksnittet på Tunavallen landade då på otroliga 2 640. United kom tvåa i serien vilket medförde Champions League-spel året därpå något som fick 3 784 åskådare att ta sig till Tunavallen den 10 november för att se laget förlora mot stjärnorna i tyska Wolfsburg – i fyra minusgrader (!).

Trots starka insatser åren efter har publiktillströmningen till Tunavallen dalat och efter den smärtsamma tvångsnedflyttningen till Elitettan 2023 har åskådarna inte hittat tillbaka till arenan.

– Det är något vi brottas med och som vi såklart vill förändra, säger Uniteds ordförande Anna Arnerdal.

Och precis som i många andra idrottsklubbar och sammanhang är publiken ytterst viktig.

– Ja, vad vi ska göra för att locka mer publik är helt klart den stora frågan. Både för stämningen på arenan där publik lockar publik och höjer spelarnas prestation till att det är en viktig intäktskälla för föreningen. Det gör att vi kan utveckla vår verksamhet ännu mer och lyckas vi med det blir det också mer intressant för sponsorer om de ser att vi har en större publikbas, säger Arnerdal.

Men årets låga hemmasnitt i landets näst högsta serie är inget unikt.

Senaste vändan United spelade i Elitettan var säsongen 2013 och då var deras publiksnitt bara 481. Detta trots att de låg i toppen av serien och hade 1 622 på läktaren i hemmamötet med toppkonkurrenten AIK.

Är det så enkelt att publiken kommer tillbaka om ni spelar i Damallsvenskan?

– Jag tror att Damallsvenskan är en viktig del. Men det är svårt som förening att bara luta sig mot sportsliga resultat för att bygga en supporterskara. Det handlar mycket om vad vi kan göra mer. Det kan vara hur vi kan skapa en större gemenskap och känsla för föreningen då man stöttar sitt lag oavsett serietillhörighet. Där finns det garanterat jättemycket mer att göra och jag tror att vi kan inspireras av vad många andra klubbar gör.

– Vi har ett inbokat möte i veckan med våra sponsorer där vi ska prata om satsningen framåt och vad vi behöver för att ta oss tillbaka till Damallsvenskan och då är publikfrågan en del i det.

undefined
"Vad vi ska göra för att locka mer publik är helt klart den stora frågan", säger Uniteds ordförande Anna Arnerdal.

Om ni blickar tillbaka till 2014 och 2015. Vad gjorde ni då som var lyckosamt?

– En teori är att det var nytt, vi slog ur underläge och vi presterade jättebra på fotbollsplanen. Då skapade det ett tryck i sig och ett engagemang, lite som att nu händer det grejer. Men när man sedan är en etablerad förening på elitnivå och förväntas fortsätta leverera höga resultat utan att göra det – det är då tappar man intresset.

– Vårt dilemma nu är att vi saknar resurser. Det är så begränsat. Jag tror att pandemin har försvårat för alla evenemang. Det är svårt på alla fronter. 

Kan det vara så att supporterskaran rentav är besviken på klubben fortfarande för att ni blev tvångsnedflyttade på grund av ekonomin och inte på resultatmässiga grunder?

– Det kan jag inte riktigt svara på. Det får du fråga publiken om. Vi försöker göra allt vi kan för att återfå förtroendet från alla håll och visa att vi försöker göra rätt för oss men samtidigt göra bra saker för fotbollen och unga tjejer och Eskilstuna som stad. För det har vi inte slutat med.

I somras valde ni att gå ut med att ni tar sikte mot Damallsvenskan 2026. Hur tycker du den satsningen går?

– Vi har, som sagt, ett möte med våra sponsorer, både befintliga och några nya. Då blir det att ta pulsen och se vilket intresse och engagemang det finns. För det här kan vi inte göra själva. Det räcker inte med att säga – det här vill vi göra. Det måste vara fler som vill samma sak och göra det tillsammans med oss.

Under årets säsong i Elitettan har klassiska herrföreningar som Malmö FF och Örebro SK gjort entré i landets näst högsta serie. Och till nästa år ser det ut som att ännu fler är på väg upp som IFK Göteborg och Elfsborg.

undefined
Uniteds Astrid Larsson och Linda Hallin spelar numera inför halvtomma läktare på Tunavallen. Publiksnittet under årets säsong ligger på 303 åskådare.

Hur ser ni på den konkurrensen?

– Där finns det en större organisation runt omkring laget men samtidigt tradition, kunskap och erfarenhet av att ha jobbat länge med fotboll på hög nivå. Men vi tror fortfarande att det behövs renodlade damfotbollsföreningar för att fortsätta lyfta tjejers och elitidrottskvinnors perspektiv, säger Anna Arnerdal.

I dagarna blev det även klart att United startar ett introduktionslag som ska locka fler tjejer till fotbollen oavsett ålder. Med hjälp av Svenska Fotbollförbundets satsning "En bättre väg" är målet att stärka fotbollens närvaro i utsatta områden som Årby och Skiftinge.

Mer United. 

Under onsdagen spelar United match i Svenska cupen där en plats i nästa års gruppspel står på spel. Laget möter allsvenska IFK Norrköping med de tidigare Eskilstunaspelarna Elin Rombing och Fanny Anderson i truppen och om ni inte själva är på plats på Tunavallen kan ni se den på ekuriren.se med start 19.00.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!