Eleverna strömmar ut frÄn klassrummen med ansiktsmaskerna pÄ, och behÄllare med desinfektionsmedel Àr utplacerade över hela skolan. Allt Àr inte som vanligt pÄ Max Valier-gymnasiet i Bolzano i norra Italien, men den 6 september fick man Äterigen slÄ upp portarna efter vÄrens plötsliga stÀngning.
ââVi var alla glada över att fĂ„ komma tillbaka, bĂ„de elever och lĂ€rare. Det finns en massa regler, vi har ansiktsmasker och med lite god vilja kommer vi att klara det hĂ€r, sĂ€ger Sabina Rampold, lĂ€rare i tyska och historia.
I början av mars tog den italienska regeringen det drastiska beslutet att stÀnga alla skolor. DÄ var det ingen som vÀntade sig att eleverna skulle tvingas stanna hemma terminen ut, berÀttar Sabina Rampold, som lÀngtar efter att allt ska ÄtervÀnda till det normala.
ââMen det krĂ€vs tĂ„lamod. Och det Ă€r viktigt för oss lĂ€rare att visa eleverna att vi kan klara det hĂ€r, och ingjuta lite hopp i dem.
Första i karantÀn
Att öppna skolorna har inte gÄtt smÀrtfritt. Det Àr redan över 800 skolor som har rapporterat att man har en eller flera elever med covid-19, och som alltsÄ har stÀngt ner eller satt klasser i karantÀn.
Max Valier-skolan i Bolzano var den första skolan dĂ€r det intrĂ€ffade. En elev utan symtom hade covid-19 â och klassen sattes i karantĂ€n.
ââVi stĂ€ngde genast det klassrummet och alla platser som eleverna hade varit pĂ„. Sedan fick en firma sanera allt, berĂ€ttar rektorn Barbara Willimek.
Klaus Verber var en av de lÀrare som hade undervisat klassen, och nu har han precis gjort sitt tredje och sista coronatest efter hÀndelsen.
ââHela situationen Ă€r besvĂ€rlig men vi försöker att hĂ„lla oss lugna och uthĂ€rda den, sĂ€ger han.
Det Àr ÀndÄ lÀttare nu, nÀr man fÄr trÀffa eleverna igen, tycker Klaus Verber. I vÄras skedde undervisningen pÄ distans, och det var en situation som varken lÀrarna eller eleverna var vana vid.
ââVissa anpassade sig snabbt, men för andra elever var det svĂ„rt. En del av dem arbetade knappt alls, sĂ€ger han.
LÀrare rÀdda
14-Ă„ringarna Kimo och Sophia Ă€r glada över att vara tillbaka. I dag har de laboratorium under biologilektionen â en av mĂ„nga saker som man inte kunde göra i vĂ„ras.
ââDen största utmaningen var kommunikationen mellan skolan och hemmet. Det var svĂ„rt att organisera sig, förklarar Sophia, och Kimo lĂ€gger till att det inte gĂ„r sĂ„ bra att motivera sig hemma.
Men bÄda tyckte att det var olustigt nÀr en elev pÄ skolan visade sig vara smittad. Strax dÀrpÄ upptÀckte man att Ànnu en elev hade drabbats.
ââSmittan hade kunnat sprida sig snabbt. Men klassen sattes ju i karantĂ€n sĂ„ efter ett kort tag kĂ€ndes det lugnt igen, sĂ€ger Kimo.
En del av lĂ€rarna har dock kĂ€nt sig utsatta, och obekvĂ€ma med att undervisa igen. MĂ„nga Ă€r Ă€ldre â enligt en rapport av OECD Ă€r mer Ă€n hĂ€lften av lĂ€rarkĂ„ren i grundskolan och pĂ„ gymnasiet över 50 Ă„r, och 17 procent Ă€r över 60 Ă„r.
Rektorn Barbara Willimek har kÀnt av den starka oron.
ââVissa lĂ€rare var jĂ€tterĂ€dda för att komma till skolan under vĂ„ra betygskonferenser, och dĂ„ Ă€r vi Ă€ndĂ„ i en vĂ€ldigt stor aula. Men under nedstĂ€ngningen av samhĂ€llet var de hemma hela tiden, och gick knappt ens ut för att köpa mat. SĂ„ de hade det svĂ„rt att börja ett normalt liv igen efterĂ„t, sĂ€ger hon.
Ser skolans vÀrde
För Barbara Willimek innebĂ€r den nuvarande situationen en hel del merarbete. Arbetet med att desinficera skolan Ă€r bĂ„de kostsamt och tidskrĂ€vande â bland annat ska alla böcker som lĂ„nas pĂ„ biblioteket ligga i âkarantĂ€nâ i 72 timmar. Hon visar ocksĂ„ de formulĂ€r som ska fyllas i sĂ„ fort en elev har varit sjuk mer Ă€n tre dagar â sedan krĂ€vs lĂ€karintyg för att fĂ„ komma tillbaka.
Men trots allt Àr Barbara Willimek glad över att fÄ vÀlkomna ungdomarna igen.
ââDet enda positiva med den hĂ€r situationen Ă€r att bĂ„de förĂ€ldrar och elever har insett skolans vĂ€rde, och sett hur viktig den faktiskt Ă€r, sĂ€ger hon.