SÄ ska EU fÄ Polen att rÀtta in sig i ledet

Domen i författningsdomstolen i Polen tidigare i veckan fortsĂ€tter att vĂ„lla huvudbry för EU. Experterna tror pĂ„ fortsatt dialog – och fortsatt brĂ„k – med Warszawa.

Demonstranter protesterar efter att Polens författningsdomstol slagit fast att delar av EU-fördraget inte Àr förenliga med landets grundlag.

Demonstranter protesterar efter att Polens författningsdomstol slagit fast att delar av EU-fördraget inte Àr förenliga med landets grundlag.

Foto: Czarek Sokolowski/AP

EU2021-10-09 07:22

Enligt författningsdomstolens ordförande Julia Przylebska Ă€r flera delar av EU:s fördrag "oförenliga" med den polska grundlagen. Det handlar bland annat om att Polen vill kringgĂ„ den sĂ„ kallade rĂ€ttsstatsprincipen som innebĂ€r sjĂ€lvstĂ€ndiga domstolar i förhĂ„llande till den politiska makten – ett av EU:s grundlĂ€ggande vĂ€rden.

– Man kan till exempel inte avsĂ€tta eller tvĂ„ngsförflytta oberoende domare och ersĂ€tta dem med politiskt tillsatta. Nu har författningsdomstolen sagt att de inte anser att EU-rĂ€tten inverkar pĂ„ deras domstolsvĂ€sen över huvud taget och att Polens konstitution stĂ„r över frĂ„gor som domarutnĂ€mningar, disciplinnĂ€mnd och avsĂ€ttningar, sĂ€ger Jörgen Hettne, docent i EU-rĂ€tt pĂ„ Institutionen för handelsrĂ€tt vid Lunds universitet.

Allvarligt problem

Vilka konsekvenser Polens agerade fÄr för unionens framtid ÄterstÄr att se. Att EU-domstolen förlorar sin legitimitet i ett land eftersom den inte erkÀnns fullt ut Àr ett allvarligt problem, anser Jörgen Hettne.

– Det Ă€r inte bara ett slag mot rĂ€ttsstatsresonemanget, hela EU-samarbetet bygger pĂ„ att man respekterar att EU-rĂ€tten har företrĂ€de inom sitt tillĂ€mpningsomrĂ„det. PoĂ€ngen med samarbetet Ă€r att vi spelar efter samma regler och ett land kan inte avvika frĂ„n dem, sĂ€ger han.

– Dock, lĂ€gger han till, domen har inte trĂ€tt i kraft Ă€nnu. Den börjar inte gĂ€lla förrĂ€n regeringen i Polen bestĂ€mmer det. Den Ă€r bestĂ€lld av premiĂ€rministern och sedan Ă€r det regeringen som kan sĂ€tta den i kraft. SĂ„ den Ă€r fortfarande ett spelkort.

Vilar pÄ hanen

Vilka verktyg har dÄ Bryssel för att tvinga Polen att rÀtta sig i ledet? Till TT sÀger EU-minister Hans Dahlgren (S) att det ena att fortsÀtta en juridisk process via domstolar. Det andra Àr den sÄ kallade villkorsmekanismen som gör det möjligt för unionen att inte betala ut EU-bidrag fullt ut till de lÀnder som inte respekterar rÀttsstatens principer.

– Polen har fĂ„tt ett enormt stödpaket efter corona och Ă€r den största nettomottagaren av stöd totalt sett. DĂ€r vilar EU pĂ„ hanen och har inte gĂ„tt med pĂ„ Polens inlĂ€mnade plan för hur de ska anvĂ€nda de hĂ€r pengarna. Man menar att det inte finns nĂ„gon sĂ€kerhet för att de hĂ€r medlem hanteras rĂ€tt med tanke pĂ„ att man inte har fungerande domstolssystem, sĂ€ger Jörgen Hettne.

Enligt artikel 7 i unionsfördraget kan EU Àven stÀnga av en medlemsstat frÄn att rösta i rÄdet "för att man inte lever upp till EU:s vÀrden".

– Problemet Ă€r att Polen har en allierad i Ungern och bestĂ€mmelsen grundas pĂ„ att alla andra medlemsstater ska vara överens om att en stat ska straffas pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet. Är det en som inte Ă€r med pĂ„ det sĂ„ rĂ€cker det för att bestĂ€mmelsen inte ska kunna anvĂ€ndas, sĂ€ger Jörgen Hettne.

BrÄk och dialog

Jörgen Hettne tror pĂ„ fortsatt dialog – och fortsatt brĂ„k – med Warszawa. Att andra lĂ€nder skulle hĂ€mta inspiration frĂ„n Polen eller ett sjĂ€lvvalt polsk uttrĂ€de ser han inga tecken pĂ„.

– Det som skulle svida mest Ă€r det ekonomiska. DĂ€remot kan man inte förneka att Brexit-debatten ocksĂ„ handlade om missnöje med att internationella domstolar – bĂ„de Europadomstolen och EU-domstolen – hade jurisdiktion över Storbritannien och att den juridiska makten tar över den politiska. Det var en orsak till att sĂ€tta igĂ„ng uttrĂ€det, sĂ€ger han.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!