Nu ska nya järnvägsspåren säkras från fallande träd

Sommaren 2018 ska det nya dubbelspåret mellan Strängnäs och Härad stå klart. I veckan inleds förberedelserna för byggstarten av ett nytt järnvägsspår.– Det är skönt att det är igång nu, säger Ulf Larsson, byggledare på Trafikverket.

Foto:

Strängnäs/Härad2014-06-09 17:00

Det surrar intensivt från motorsågar och avverkningsmaskiner i skogarna bakom Kvitten. Längs med stängslet mot järnvägsspåret ligger nyfällda småträd i långa högar. Under måndagen startade trädfällning för att skapa arbetsytor för tunneldrivning och arbetsvägar till det nya järnvägsspåret som ska byggas.

– Det är ett stort arbete, där hela Svealandsbanan ska trädsäkras. I den här etappen jobbar vi med berörda områden på sträckan mellan Strängnäs och Härad där det ska bli dubbelspår, säger Ulf Larsson.

De platser som avverkningsarbetet kommer att utföras på är, förutom vid Stadsskogen väster om Kvitten, Långbergsparken och vid den nya östra tunnelmynningen vid Södertäljevägen/Ingvarsvägen.

– Inne i Strängnäs kommer arbetet främst att märkas av när vi kommer igång vid Långbergsparken.

Enligt trafikverket blir det aktuellt med trädfällning i närheten av Skogshyddan, ovanför stationshuset, mellan skyddsstaketet och motionsspåret.

– Vi har en trädsäkringszon på 20 meter i anslutning till spåret. Det är för att säkra tågtrafiken och görs för att det inte ska kunna blåsa ner grenar och liknande på elledningarna.

Avverkningsarbetet beräknas pågå i åtta veckor och den speciella topografin vid Långbergsparken gör arbetet mer tidskrävande.

– Den branta terrängen gör att det blir mycket manuellt arbete. Då det är ett parkområde vill vi gå så varsamt fram som möjligt och inte köra fram med för tunga maskiner.

– Innan vi har utsett en entreprenör till att bygga det nya stationshuset så väntar vi med att avverka träden i närheten av Södertäljevägen. Det som är prioriterat nu är röjningsarbetet kring det nya tunnelspåret och området kring Kvitten, berättar Ulf Larsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om