Tre gÄnger förra veckan, senast i söndags, fastnade Tosteröbron i öppet lÀge och gick inte att stÀnga, med lÄnga köer som följd.
Enligt kommunens driftstekniker David Noreen verkar det bero pĂ„ samma problem som StrĂ€ngnĂ€s kommun tampades med förra sommaren och hösten â och till sist tog in extern expertis för att lösa:
â Vi har bytt allt. Allt det mekaniska och allt som styr och reglerar kraften till bron. Vi har gjort allt i vĂ„r makt och förmĂ„ga. Det har inte varit nĂ„gra problem med pengar â jag har fĂ„tt grönt kort av kommunen att göra vad som behöver göras för att bron ska fungera. ĂndĂ„ gör den inte det, inte perfekt. Det Ă€r inte bra.
Just nu ligger dock lösningen utom hans kontroll, enligt David Noreen.
â Det verkar vara det elektriska som inte fungerar och det Ă€r bytt av Dateli, som Ă€r experter inom styr- och reglerteknik. Det kĂ€nns sĂ„klart lite surt, nĂ€r allt Ă€r installerat och betalt.
Enligt David Noreen fick företaget en arbetsförfrÄgan förra veckan, men han saknar fortfarande besked om nÀr de kan komma till StrÀngnÀs.
NĂ€r tidningen kontaktar Datelis vd Patrik WidĂ©en bekrĂ€ftar han att företaget har informerats om att bron har problem â men bara om det första av den senaste veckans stopp.
â Ja, stoppen i helgen var nyheter för mig.
David Noreen tror att det Àr det system ni installerat som inte fungerar som det ska.
â Vi Ă€r vĂ€l inte riktigt lika övertygade, men nĂ„got fel Ă€r det ju och det Ă€r klart att vi ska undersöka vad vi kan göra. Just nu vet jag inte nĂ€r vĂ„r tekniker kan Ă„ka dit. Det bĂ€sta vore ju om vi blev utringda under stoppet, sĂ„ man ser vad som larmar, men jag förstĂ„r att det Ă€r svĂ„rt.
Enligt David Noreen Àr fler brostopp att vÀnta, tills problemet felsökts och ÄtgÀrdats.
â Ja, tyvĂ€rr. Framför allt nĂ€r det blir varmt. Det Ă€r ju en mekanisk bro med mĂ„nga delar i stĂ„l och de blir större i vĂ€rme. Det blir nĂ„gon centimeter eller tvĂ„ i Ă€ndarna och dĂ„ beter hon sig annorlunda. Hon Ă€r nyckfull, den 85-Ă„riga damen, och det Ă€r det som gör det sĂ„ vanskligt att felsöka.
Vid eventuella nya stopp Àr kommunens brojour i bÀsta fall pÄ plats inom 20 minuter och kan stÀnga den manuellt, sÀger David Noreen:
â I sĂ€msta fall mĂ„ste vi nödköra den. DĂ„ mĂ„ste vi vara tvĂ„ för att göra en speciallösning som lurar systemet.
FrÄgan Àr Äterkommande: Hur lÀnge kan kommunen att lappa och laga Tosteröbron innan det byggs en ny?
â Det Ă€r över min lönegrad att svara pĂ„ â jag Ă€r anstĂ€lld för att underhĂ„lla bron. Rent mekaniskt tror jag hon kan hĂ„lla ett tag till.
Vad Àr "ett tag"?
â Min personliga uppfattning Ă€r att jag förvĂ€ntas sköta om bron tills jag gĂ„r i pension. Det Ă€r i alla fall mitt mĂ„l. Dit Ă€r det 15 Ă„r, sedan fĂ„r nĂ„n annan ta över stafettpinnen.
I en tidigare utredning sattes Tosteröbrons tekniska och ekonomiska livslÀngd till minst Är 2030. Efter den har det gjorts flera underhÄllande insatser som sÀgs ha skjutit grÀnsen framÄt.
Klart Àr dock att bron dras med Äterkommande problem som, med reparationer och planerat underhÄll, stÀller till det för bilister, fotgÀngare och bÄtar. Vid lÄnga stopp bildas besvÀrliga bilköer pÄ framför allt fastlandssidan, dÀr Storgatan, StrandvÀgen och mindre tvÀrgator proppas igen.
Sjöfartsverket har ocksÄ noterat bristerna och pÄpekade nyligen i ett remissvar "vikten av att detta tas pÄ allvar hos kommunen".