Tosteröbron Ă€r trasig igen – vĂ€ntas fortsĂ€tta fastna

Det Ă€r fel pĂ„ Tosteröbron – igen. De senaste dagarna har den fastnat i öppet lĂ€ge flera gĂ„nger – nĂ„got som lĂ€r fortsĂ€tta sĂ„ lĂ€nge vĂ€rmen hĂ„ller i sig och problemet inte Ă„tgĂ€rdats, enligt driftsteknikern David Noreen.

"Min personliga uppfattning Àr att jag förvÀntas sköta om bron tills jag gÄr i pension. Det Àr i alla fall mitt mÄl. Dit Àr det 15 Är, sedan fÄr nÄn annan ta över stafettpinnen", sÀger driftstekniker David Noreen apropÄ frÄgan om Tosteröbrons livslÀngd.

"Min personliga uppfattning Àr att jag förvÀntas sköta om bron tills jag gÄr i pension. Det Àr i alla fall mitt mÄl. Dit Àr det 15 Är, sedan fÄr nÄn annan ta över stafettpinnen", sÀger driftstekniker David Noreen apropÄ frÄgan om Tosteröbrons livslÀngd.

Foto: Åsa Wallin

StrÀngnÀs2021-06-22 06:45

Tre gĂ„nger förra veckan, senast i söndags, fastnade Tosteröbron i öppet lĂ€ge och gick inte att stĂ€nga, med lĂ„nga köer som följd. 

Enligt kommunens driftstekniker David Noreen verkar det bero pĂ„ samma problem som StrĂ€ngnĂ€s kommun tampades med förra sommaren och hösten – och till sist tog in extern expertis för att lösa:

– Vi har bytt allt. Allt det mekaniska och allt som styr och reglerar kraften till bron. Vi har gjort allt i vĂ„r makt och förmĂ„ga. Det har inte varit nĂ„gra problem med pengar – jag har fĂ„tt grönt kort av kommunen att göra vad som behöver göras för att bron ska fungera. ÄndĂ„ gör den inte det, inte perfekt. Det Ă€r inte bra.

Just nu ligger dock lösningen utom hans kontroll, enligt David Noreen. 

– Det verkar vara det elektriska som inte fungerar och det Ă€r bytt av Dateli, som Ă€r experter inom styr- och reglerteknik. Det kĂ€nns sĂ„klart lite surt, nĂ€r allt Ă€r installerat och betalt. 

Enligt David Noreen fick företaget en arbetsförfrÄgan förra veckan, men han saknar fortfarande besked om nÀr de kan komma till StrÀngnÀs.

NĂ€r tidningen kontaktar Datelis vd Patrik WidĂ©en bekrĂ€ftar han att företaget har informerats om att bron har problem – men bara om det första av den senaste veckans stopp.

– Ja, stoppen i helgen var nyheter för mig.

David Noreen tror att det Ă€r det system ni installerat som inte fungerar som det ska. 

– Vi Ă€r vĂ€l inte riktigt lika övertygade, men nĂ„got fel Ă€r det ju och det Ă€r klart att vi ska undersöka vad vi kan göra. Just nu vet jag inte nĂ€r vĂ„r tekniker kan Ă„ka dit. Det bĂ€sta vore ju om vi blev utringda under stoppet, sĂ„ man ser vad som larmar, men jag förstĂ„r att det Ă€r svĂ„rt.

David Noreen Àr en av fyra personer som just nu delar pÄ brojouren, för att snabbt kunna avhjÀlpa eventuella problem. Fler stopp Àr att vÀnta, sÀger han.
David Noreen Àr en av fyra personer som just nu delar pÄ brojouren, för att snabbt kunna avhjÀlpa eventuella problem. Fler stopp Àr att vÀnta, sÀger han.

Enligt David Noreen Àr fler brostopp att vÀnta, tills problemet felsökts och ÄtgÀrdats.

– Ja, tyvĂ€rr. Framför allt nĂ€r det blir varmt. Det Ă€r ju en mekanisk bro med mĂ„nga delar i stĂ„l och de blir större i vĂ€rme. Det blir nĂ„gon centimeter eller tvĂ„ i Ă€ndarna och dĂ„ beter hon sig annorlunda. Hon Ă€r nyckfull, den 85-Ă„riga damen, och det Ă€r det som gör det sĂ„ vanskligt att felsöka.

Vid eventuella nya stopp Ă€r kommunens brojour i bĂ€sta fall pĂ„ plats inom 20 minuter och kan stĂ€nga den manuellt, sĂ€ger David Noreen: 

– I sĂ€msta fall mĂ„ste vi nödköra den. DĂ„ mĂ„ste vi vara tvĂ„ för att göra en speciallösning som lurar systemet.

FrÄgan Àr Äterkommande: Hur lÀnge kan kommunen att lappa och laga Tosteröbron innan det byggs en ny?

– Det Ă€r över min lönegrad att svara pĂ„ – jag Ă€r anstĂ€lld för att underhĂ„lla bron. Rent mekaniskt tror jag hon kan hĂ„lla ett tag till.

Vad Àr "ett tag"?

– Min personliga uppfattning Ă€r att jag förvĂ€ntas sköta om bron tills jag gĂ„r i pension. Det Ă€r i alla fall mitt mĂ„l. Dit Ă€r det 15 Ă„r, sedan fĂ„r nĂ„n annan ta över stafettpinnen. 

Runt 7 000 fordon passerar Tosteröbron varje dygn. Köerna blir snabbt lÄnga vid sÄvÀl planerade öppningar, som tar runt tio minuter, som vid tekniska problem.
Runt 7 000 fordon passerar Tosteröbron varje dygn. Köerna blir snabbt lÄnga vid sÄvÀl planerade öppningar, som tar runt tio minuter, som vid tekniska problem.

I en tidigare utredning sattes Tosteröbrons tekniska och ekonomiska livslĂ€ngd till minst Ă„r 2030. Efter den har det gjorts flera underhĂ„llande insatser som sĂ€gs ha skjutit grĂ€nsen framĂ„t. 

Klart Ă€r dock att bron dras med Ă„terkommande problem som, med reparationer och planerat underhĂ„ll, stĂ€ller till det för bilister, fotgĂ€ngare och bĂ„tar. Vid lĂ„nga stopp bildas besvĂ€rliga bilköer pĂ„ framför allt fastlandssidan, dĂ€r Storgatan, StrandvĂ€gen och mindre tvĂ€rgator proppas igen. 

Sjöfartsverket har ocksÄ noterat bristerna och pÄpekade nyligen i ett remissvar "vikten av att detta tas pÄ allvar hos kommunen".

Tosteröbron

Den 300 meter lĂ„nga svĂ€ngbron byggdes 1936 och Ă€gs och underhĂ„lls sedan 1993 av StrĂ€ngnĂ€s kommun. 

Över bron passerar cirka 7 000 fordon per dygn och den öppnas cirka 1 800 gĂ„nger per Ă„r, med hjĂ€lp av kameror och vakten pĂ„ Hjulstabron. 

I vĂ„ras beslutade teknik- och fritidsnĂ€mnden att stĂ€lla in öppningarna klockan 8 och 16 under skoltid och flytta övriga öppningar frĂ„n hel timme till tio minuter över, mellan klockan 6.10–22.10. NĂ„got som stĂ€mmer bĂ€ttre överens med buss- och tĂ„gtrafik.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!