Sevab varnar för telefonlurendrejeri

Ett antal kunder med avtal hos Sevab har den senaste tiden blivit uppringda av personer som felaktigt utger sig för att vara telefonförsäljare på uppdrag att sälja elavtal åt bolaget.

Telefonbedragare har ringt upp kommuninvånare och utgett sig för att vara Sevab.

Telefonbedragare har ringt upp kommuninvånare och utgett sig för att vara Sevab.

Foto: Åsa Wallin

Strängnäs2023-09-04 06:45

Anders Larsson är chef för kundcenter på Sevab och säger att det hittills är åtminstone en kund som har råkat ut för de falska telefonförsäljarna.

– Men vi utgår från att de säkert har varit i kontakt med flera, säger han.

Upplägget som bedragarna använder sig av är att de påstår sig sälja elavtal som är från Sevab och försöker få den de ringer upp att teckna avtalet med hjälp av bank-id, enligt Anders Larsson.

– Sedan vad de egentligen vill få ut av det här samtalet vet vi faktiskt inte. Men vi använder oss aldrig av signering via bank-id när vi ringer upp våra kunder. 

Det är inte heller första gången det händer, berättar han, då det genom åren har förekommit liknande försök att lura Sevabs kunder.

– Det är tyvärr ett återkommande problem och framförallt för våra kunder. Det är väldigt tråkigt att höra att det händer.

Anders Larsson säger att Sevab själva är maktlösa när det kommer till att försöka tackla problemet.

– Det är polisiär verksamhet att stoppa falska försäljare. Vi kan inte själva jobba med att förhindra brottslig verksamhet.

Han fortsätter:

– Känner man sig det minsta osäker över någon kontakt med någon som säger sig företräda oss så är man hemskt välkommen att ringa till vårt kontaktcenter så att vi kan verifiera kontakten – vare sig det är personer ute i fält eller om det är via telefon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!