Fick faktura för nybilsgaranti: "Många vilseleds att betala"

En man i 65-årsåldern har avvärjt ett bedrägeri, vilket är polisens rubricering, från ett företag som Konsumentverket varnar för.

Bluff, Konsumentverket.

Bluff, Konsumentverket.

Foto: TT/Arkiv

Strängnäs2024-09-13 10:36

Strängnäsbon fick i veckan en faktura – oklart om den kom via mejl eller med posten – där han uppmanades att betala för en nybilsgaranti.

– Han tyckte att fakturan såg ut att komma från "Din bil", berättar Yvonne Sjöö på Strängnäspolisen.

Budskapet var att mannen skulle betala 2 199 kronor för en nybilsgaranti, annars hotades han med ränta.

På fakturan, vilken mannen tagit ett fotografi av, finns en mejladress och ett telefonnummer. När han testade den senare vägen blev Strängnäsbon så småningom hänvisad till internet.

Han betalade inte fakturan och därmed tycks ett bedrägeriförsök vara avvärjt.

Konsumentverket varnar för företaget på sin hemsida:

"Konsumentverket har sedan juni 2022 tagit emot många anmälningar mot företaget och anmälningstakten under årets första månader har ökat. Genom att erbjudandet är utformat som en faktura rörande förlängning av ett tidigare skydd är det många konsumenter som vilseleds att betala."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!