Företag anmÀls av StrÀngnÀsbo efter defekt madrass

En kvinna i 50-ÄrsÄldern har anmÀlt ett företag till AllmÀnna reklamationsnÀmnden, ARN. Detta efter att ha köpt en madrass som fÄr det att kÀnnas som att sova i en grop, enligt anmÀlaren.

"Vi sover i en grop", skriver anmÀlaren om madrassen hon köpte tidigare i Är. Genrebild.

"Vi sover i en grop", skriver anmÀlaren om madrassen hon köpte tidigare i Är. Genrebild.

Foto: Karin Israelsson

StrÀngnÀs2024-08-10 11:25

Nyheten i korthet

  • En kvinna i StrĂ€ngnĂ€s har anmĂ€lt ett företag till ARN efter att ha köpt en defekt madrass.
  • Företaget erkĂ€nde att ett fabrikationsfel kan ligga bakom problemet men vĂ€grade byta ut defekta komponenten, istĂ€llet erbjöd de en ny madrass.
  • Kvinnan begĂ€r nu antingen en ny, fungerande mittkassett till madrassen eller pengarna tillbaka. ARN förvĂ€ntas nu avgöra om de ska pröva Ă€rendet eller inte, vilket kan ta upp till ett halvĂ„r.

Felet pĂ„ madrassen, som i vanliga fall kostar 16 999 kronor men som hon köpt pĂ„ rea för 11 000 kronor, upptĂ€ckte hon tidigt i Ă„r. 

"Madrassen har sjunkit ner pĂ„ ett sĂ€tt som gör att vi sover i en grop, vilket Ă€r tydligt Ă€ven efter att madrassen har stĂ„tt orörd en hel dag." 

Kvinnan, som Ă€r hemmahörande i StrĂ€ngnĂ€s, har tidigare köpt tre sĂ€ngar med tillhörande madrass av samma typ frĂ„n företaget utan att ha haft nĂ„gra som helst problem med dessa. Minnesskumsmadrasserna i de hĂ€r sĂ€ngarna har alla varit av samma typ och har hanterats pĂ„ samma sĂ€tt. De tidigare köpta madrasserna har fungerat precis som utlovat, vilket leder kvinnan till att misstĂ€nka att nĂ„gon form av fabrikationsfel ligger bakom problemen med det senaste inköpet. 

"Ingen av oss Ă€r sĂ€rskilt stor sĂ„ det kan inte vara en anledning till att madrassen redan Ă€r nedsjunken", skriver hon vidare i sin anmĂ€lan. 

Kvinnans farhĂ„gor om fabrikationsfel tycks bekrĂ€ftas av ett mejl frĂ„n företaget. I mejlet har de konstaterat att det tycks vara just mittkassetten – en del av madrassens innehĂ„ll som kan variera i hĂ„rdhet – som det Ă€r fel pĂ„. De anser dock att madrassens fabrikör Ă€r boven i dramat i Ă€rendet. 

AllmÀnna reklamationsnÀmnden, ARN, har en vÀntad handlÀggningstid pÄ sex mÄnader.
AllmÀnna reklamationsnÀmnden, ARN, har en vÀntad handlÀggningstid pÄ sex mÄnader.

För att slippa fortsatt obekvĂ€m sömn har kvinnan krĂ€vt att fĂ„ en ny mittkassett till sin madrass. Företaget har inte gĂ„tt med pĂ„ det, utan har i stĂ€llet valt att ersĂ€tta henne med en ny madrass. De beklagade Ă€ven att fabriken inte ville byta ut den felaktiga komponenten. 

Men samma problem med mittkassetten kvarstod Àven i ersÀttningsmadrassen.

"Efter cirka en mÄnad Àr Àven denna bÀddmadrass nedsjunken sÄ vi ligger i en grop och sover Äterigen", skriver anmÀlaren. Hon skriver ocksÄ att de sedan dess försökt stadga upp sÀngen med en plywoodskiva för att kunna sova i den. Detta alternativ beskrivs dock som "inte sÀrskilt bekvÀmt".

Det kvinnan begÀr nu Àr antingen en ny mittkassett som hÄller vad den lovar, eller pengarna tillbaka.

ARN kommer nu att bestÀmma huruvida de ska pröva Àrendet eller ej. Enligt myndighetens hemsida vÀntas handlÀggningstiden för ett sÄdant beslut att ta cirka ett halvÄr. Beslutet fungerar som en rekommendation som de bÄda parterna föreslÄs att följa. HÄller de inte med beslutet kan de alltid vÀlja att ta Àrendet vidare till domstol.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!