Det har blivit svÄrare att fÄ sÄ kallat "tillÀggsbelopp för extraordinÀra stödÄtgÀrder". Men Lars Borg, chef för Resurscentrum, understryker att skolan ska ge stöd till alla elever.
â Jag möter mĂ„nga förĂ€ldrar som ser ett likhetstecken mellan "tillĂ€ggsbelopp" och "stöd". Det Ă€r oturligt, för den kopplingen finns inte, sĂ€ger han.
Det handlar om att elevpengen Àr uppdelad i ett grundbelopp och ett tillÀggsbelopp.
Grundbeloppet ska bland annat tÀcka nödvÀndiga stödÄtgÀrder till barn och elever, kopplade till den vanliga undervisningen. LÀxhjÀlp och undervisning i en sÀrskild grupp Àr exempel pÄ sÄdana insatser.
TillÀggsbeloppet Àr nÄgot annat. Exempelvis kan en rullstolsburen elev ha rÀtt till "extraordinÀra stödÄtgÀrder" som inte Àr kopplade till undervisningen. Det krÀvs att eleven har en fysisk eller psykisk funktionsnedsÀttning av komplex natur, en neuropsykiatrisk problematik av komplex natur eller svÄra medicinska tillstÄnd.
Resurscentrum har fÄtt in 135 ansökningar om tillÀggsbelopp inför vÄrterminen 2015. 87 av dem har fÄtt avslag, vilket motsvarar 64 procent. Antalet ansökningar har legat omkring 300 de tre Ären, men andelen avslag har ökat frÄn 25 procent 2012 till 41 procent förra Äret. En prejudicerande dom frÄn högsta förvaltningsdomstolen gör att kommunen blivit allt mer strikt i sin bedömning.
â Men det betyder inte att stöd inte ska ges, utan att det i högre grad ska tĂ€ckas av grundbeloppet. För förĂ€ldrarnas del ska det inte spela nĂ„gon roll varifrĂ„n resursen kommer. Stödet Ă€r huvudsaken, sĂ€ger Lars Borg.
Han anser att det Àr viktigast att vÀrna grundbeloppet. Det betalas per elev, medan tillÀgget Àr knutet till en individ.
â Blir det "mitt stöd" och "min assistent" finns det en risk att övriga skolan drĂ€neras pĂ„ pedagogiska resurser, sĂ€ger han.
2014 var budgeten för tillĂ€ggsbelopp till grundskoleelever 13,1 miljoner kronor â 2015 Ă€r den 6,3 miljoner kronor. Ăven grundbeloppet har minskat, med 0,4 procent, mellan de tvĂ„ Ă„ren.