Skola kritiseras på flera punkter

Skolinspektionen är inte nöjd med hur en av kommunens grundskolor har hanterat en pojke som har det tufft i skolan.

Strängnäs2015-03-11 11:04

Det handlar om en pojke som behöver särskilt stöd i skolan. Ända sedan förskoleklass har han fått det på olika sätt, men i oktober 2014 gjorde hans mamma en anmälan till Skolinspektionen om brister i detta stöd.

Efter att ha gjort en utredning konstaterar Skolinspektionen att skolan, som drivs av Strängnäs kommun, har brustit i sina skyldigheter.

Den pedagogiska kartläggning som har gjorts anses inte vara omfattande nog. Exempelvis framgår inte elevens behov och hans svårigheter i skolan analyseras inte.

Även de åtgärdsprogram som har tagits fram för eleven innehåller brister, enligt Skolinspektionen. Insatserna i det bedöms vara generella och svåra att följa upp. "Det är av stor vikt att åtgärderna är av sådan art och så pass konkreta att samtliga lärare kan använda sig av åtgärdsprogrammet som ett instrument för att ge eleven det stöd han behöver", skriver myndigheten i sitt beslut.

Att eleven har fått anpassad studiegång efter kort tid är något annat som Skolinspektionen anmärker på. Att göra avvikelser från timplan, undervisningstid, ämnen eller mål innebär att eleven kommer att lämna grundskolan utan fullständig utbildning. En konsekvens blir att eleven då inte är behörig att söka till gymnasieskolans nationella program. Därför måste, enligt Skolinspektionen, ett beslut om anpassad studiegång föregås av noggranna överväganden.

Rektorn på den aktuella skolan anpassade elevens studiegång ungefär samtidigt som ett första åtgärdsprogram upprättades. Skolinspektionens mening är att skolan inte i tillräcklig utsträckning har prövat andra möjligheter innan elevens utbildning gjordes om.

Skolan har nu till den 6 maj på sig att göra förändringar för att leva upp till skollagen och förvaltningslagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om