Sommaren 2018, som var nästan konstant het, tvingades affären att hålla stängt en längre period på grund av att värmen strålade in i lokalerna.
Även årets sommar har medfört problem.
Personalen upplever att det inte händer något från SFAB:s sida och har på grund av för höga temperaturer tvingats stänga av vissa kylar och kastat varor – i synnerhet choklad.
– Vi har skickat ersättningskrav till SFAB, säger Richard Björkman som driver Myway tillsammans med Annika Lundqvist.
Han väntar dock på svar från fastighetsbolaget.
– Vi utreder deras krav. Det gick nog lite snabbare i fjol, men nu gäller nya förutsättningar. Som kommunalt bolag är det viktigt att vi gör rätt, resonerar lokalchefen Marcus Gökstorp.
Ni har kopplat in en jurist?
– Ja, vi behöver ett expertutlåtande angående vad vi ska tillhandahålla. Hyresavtalet ses över. Vad ska vi leverera och vad ska vi inte leverera?
Marcus Gökstorp är samtidigt bekymrad över värmesituationen i stationsbyggnaden.
– Vi har anlitat en konsult som ska försöka hitta en lösning. Så här vill vi inte ha det, och för oss finns ingen anledning att förhala arbetet.
När kan detta göras?
– Det är något vi förhoppningsvis kan rätta till under hösten, så att problemet inte uppstår igen kommande somrar. Det här görs dock inte bara på en dag.
– I våras installerade vi justerade vi styrningen för nattkyla, men det gav inte full effekt.
Richard Björkman säger att han väntat på svar i en och en halv månad apropå ersättningskraven.
– Jag tycker det händer alldeles för lite från SFAB:s sida. Men de kanske jobbar bakom kulisserna, säger han och tillägger:
– Vi som jobbar här kämpar varenda dag för att klara oss.