SĂ„ möter StrĂ€ngnĂ€s skolor oroliga elever efter dĂ„det i Örebro

Vuxna som möter alla elever i dörren, kuratorer synliga i skolan och medskick till förÀldrar.
Det Ă€r exempel pĂ„ hur nĂ„gra av skolorna i vĂ„r kommun agerar efter skolskjutningen i Örebro.

Ida BrĂ„nn och Nina Lidfors Ă€r tvĂ„ av rektorerna som förberett för elevernas ankomst, dagen efter skolskjutningen i grannlĂ€net Örebro.

Ida BrĂ„nn och Nina Lidfors Ă€r tvĂ„ av rektorerna som förberett för elevernas ankomst, dagen efter skolskjutningen i grannlĂ€net Örebro.

Foto: Viktoria Bank/TT, Oscar Stomberg, Camilla Lillsebbas

StrÀngnÀs2025-02-05 11:06

Nyheten i korthet

  • Skolor i StrĂ€ngnĂ€s kommun vidtar Ă„tgĂ€rder för att stödja oroliga elever efter skolskjutningen i Örebro. Vuxna, kuratorer och mentorer vĂ€lkomnar eleverna och erbjuder stöd.
  • Rektor Ida BrĂ„nn pĂ„ Paulinska skolan betonar vikten av att skolan fortsĂ€tter att vara en trygg plats för eleverna, trots rĂ€dslan som skapats av hĂ€ndelsen.
  • Andra skolor, som Karinslundsskolan och Gripsholmsskolan, har ocksĂ„ vidtagit Ă„tgĂ€rder för att stödja elever och förĂ€ldrar, inklusive att skicka ut information och erbjuda stöd frĂ„n skolkuratorer.

Kuratorer och mentorer i skoltröja och med namnbricka hĂ€lsade alla elever vĂ€lkomna, nĂ€r de kom till Paulinska skolan pĂ„ onsdagsmorgonen. Det Ă€r dagen efter den dödliga masskjutningen pĂ„ en vuxenutbildning i grannlĂ€net Örebro – och redan pĂ„ tisdagskvĂ€llen förberedde sig Paulinskas ledning för att möta skolans elever pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt:

"Skolan som institution, byggnad, begrepp kan upplevas som en otrygg plats av vÄra barn och ungdomar", skriver rektor Ida BrÄnn pÄ Paulinskas Facebooksida. Vidare skriver hon att eleverna kan ha sett obehagliga bilder och filmer i nyhetsflödet och i sociala medier, och tagit del av rykten som skapar rÀdsla.

undefined
Ida BrÄnn Àr rektor för Paulinska skolan. Arkivbild.

Av inlÀgget framgÄr ocksÄ att alla klasser pÄ högstadiet under onsdagen kommer att fÄ besök frÄn elevhÀlsoteamet. Kurator kommer ocksÄ att finnas pÄ plats i mellanstadiets korridor. Syftet Àr att kunna ge information, svara pÄ frÄgor och fÄnga upp elever som behöver stöd.

Ida BrÄnns inlÀgg har fÄtt stor spridning i sociala medier, och det förebyggande arbetet beröms av mÄnga.

"En bild av hur vÄra skolor arbetar för att fortsatt vara de trygga platser de behöver vara, sÀrskilt en dag som i morgon", kommenterade kommunstyrelsens ordförande Jacob Högfeldt (M) pÄ tisdagskvÀllen.

Även Karinslundsskolan gick ut med information pĂ„ tisdagskvĂ€llen, och förberedde sig för att ta emot oroliga elever pĂ„ onsdagen:

"I morgon tar vi emot vÄra elever med vuxentÀthet i korridorer och pÄ rasten. Personal har information om hur vi kan möta och prata med vÄra elever vid oro. Det Àr viktigt att möta upp barnens tankar och bekrÀfta dem", skriver Karinslundsskolan pÄ sin Facebooksida.

Skolan uppmanar ocksÄ förÀldrar att höra av sig, om de mÀrker att deras barn Àr oroliga:

"Vi finns hÀr för er. Tillsammans för vÄra barn och unga!"

undefined
Nina Lidfors, avgÄende rektor för Gripsholmsskolan. Arkivbild.

Nina Lidfors, rektor för fristÄende Gripsholmsskolan i Mariefred, gick ut med ett brev till alla vÄrdnadshavare pÄ skolan och förskolan via plattformen Meitner pÄ tisdagskvÀllen:

"Jag har bett personalen bearbeta detta i kvĂ€ll sĂ„ gott det gĂ„r sĂ„ att de förhoppningsvis kan kĂ€nna sig nĂ„gorlunda trygga och lugna i morgon dĂ„ de möter vĂ„ra elever – stora som smĂ„ – pĂ„ skolan. SmĂ„ barn behöver ett visst bemötande och stora barn ett annat", skriver Nina Lidfors.

"Vi stĂ„r inför – eller rĂ€ttare sagt befinner oss i – en landssorg i Sverige", skriver hon ocksĂ„ och berĂ€ttar att skolans kuratorer finns tillgĂ€ngliga för elever, personal och förĂ€ldrar.

SvÄra samtal med barn

Följande Àr Röda korsets rÄd om hur du pratar med barn om svÄra hÀndelser:

– FrĂ„ga gĂ€rna barnen om de undrar över nĂ„got. LĂ„t barnet fĂ„ berĂ€tta om sina tankar och oro. Lyssna noga och öppna upp för samtal.

– Försök att svara sĂ„ enkelt du kan pĂ„ barnens frĂ„gor. Undvik för mĂ„nga detaljer. Har du inte svar Ă€r det okej att sĂ€ga det.

– Om det Ă€r en kris eller katastrof i vĂ€rlden kan du berĂ€tta om vad som görs för att hjĂ€lpa de som drabbats.

– LĂ„t inte din oro lysa igenom. KĂ€nslor smittar och barn kan lĂ€sa av din oro och ta över den.

– Var Ă€rlig! Var noga med att det du berĂ€ttar Ă€r sant, utan att skrĂ€mmas.

– TĂ€nk pĂ„ sĂ€ttet som du pratar med barnet pĂ„. Undvik starka uttryck.

– Var lugn och avsĂ€tt tid för samtal.

– Gör saker tillsammans med barnen som distraherar frĂ„n det som skrĂ€mmer. TV och radio behöver inte stĂ„ pĂ„ konstant.

KÀlla: Röda korset: SÄ pratar du med barn om svÄra saker

PÄ sidan finns information anpassad till barn i olika Äldrar.

Följande lÀnkar delas ocksÄ av skolor i StrÀngnÀs kommun, som stöd för hur vuxna kan prata med barn om svÄra hÀndelser:

raddabarnen.se/rad-och-kunskap/foralder/prata-om-tragedier-och-katastrofer

krisinformation.se/forbered-dig/vid-personskador/stod-vid-oro/prata-med-barn-om-svara-saker

bris.se/om-bris/vart-arbete/bris-stodverksamhet/sa-pratar-du-med-barn-om-otacka-handelser

skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/att-prata-med-barn-och-unga-om-kriser-och-krig

Karta: Gripsholmsskolan
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!