Kritiken mot hur kommunen hjälper elever som behöver särskilt stöd för att klara skolan tas på allvar av barn- och utbildningsnämnden. Det står att läsa i det svar som ledamöterna väntas ställa sig bakom, när ärendet tas upp på nämndens sammanträde den 22 mars.
Förra året granskades kommunens insatser för elever som har det svårt i skolan av revisionsföretaget KPMG, på uppdrag av kommunens egna revisorer. Bristande resurser pekades ut som ett problem. Enligt intervjuade skolföreträdare får inte alla elever stöd i den form eller omfattning som egentligen behövs. "Vissa elever skulle behöva mer tid med speciallärare, andra skulle behöva helt andra insatser som skolan menar att den inte har förutsättningar att ge", löd ett stycke i rapporten.
Nu uppger barn- och utbildningsnämnden att resursfördelningssystemet ska ses över inför budgeten för 2017. Och en hållbar praxis för att stöd ska sättas in i ett tidigt skede ska skapas. Det är åtminstone två av åtgärderna som tas upp i det föreslagna svaret till revisorerna.
En annan kritikpunkt i rapporten handlade om brister i samverkan mellan skolorna och socialtjänsten. Nämnden medger att rutinerna inte har fungerat, men enligt svaret ska det bli bättring på det området nu. Riktlinjerna har reviderats och en handlingsplan har tagits fram, och dessa ska utbildningskontoret och socialkontoret börja arbeta efter under våren.