Nu kan Strängnäs första ölfestival summeras.
Patrik Svensk anser att nästan allt var fantastiskt.
Ett litet minus sätts dock för vädret (likväl bättre än prognoserna) samt att de musikaliska dragplåstren Papa dee och Governor Andy hamnade lite offside, så att säga – nämligen utanför själva det avgränsade festivalområdet.
– Ja, nästa år ska scenen stå inne på området. Samtidigt, vi såg det här som en fest för hela Strängnäs och om vädret varit bättre skulle fler Strängnäsbor varit nere på Visholmen och kunnat lyssna på artisterna, utan att gå på själva festivalen.
Men såväl Papa dee som Governor Andy tackade på stående fot ja till att återkomma nästa sommar.
– Det kan bli fler kända artister då, liksom spontana inslag, förklarar Patrik Svensk.
Med ett utvidgat festivalområde på Visholmen, vilket planen är, tror eventgeneralen på minst dubbelt så många besökare under nationaldagen 2026.
– Med tanke på att 60 procent av biljetterna tingades av boende i Stockholms län finns ju mycket mer att göra här.
Arrangörerna kunde sälja 50 biljetter i entrén, sen var det stopp.
– Det kom många som inte förstått vad som gällde, vår absoluta prioritet var att ge besökarna tillräckligt med yta.
Priserna, ska de ses över?
– Nej, biljetterna kommer att kosta 199 kronor även nästa år. Jag vet att en handfull tyckte att ölpriserna var för höga. Men nu pratar vi hantverksöl, det går inte att jämföra med större bryggerier och en stor stark på krogen. För mig är det detta en icke-fråga.
Kan du säga något om resultatet?
– Vi klarar oss, som det ser ut, inom budgeten och kan få ett litet överskott. Pengar som i så fall återinvesteras i nästa års festival.
Vad var bäst med Sips 'N Suds Beerfest?
– Stämningen. En fantastisk fest! Alla bryggerier vill komma tillbaka. Men vi behöver också förnya oss, så det kan bli lite justeringar.
Patrik Svensk är även väldigt tacksam över samarbetet med Strängnäs kommun, Sommarfest och Megs kök och trevligt.
Det var Megs kök och trevligt som anställde Pomologik, där Patrik Svensk är vd, och samtliga bryggerier som deltog i festivalen.
Företagets företrädare Christine Blomqvist-Gyllby räknar med ett fortsatt samarbete 2026.
– Ett fantastiskt event och roligt för Strängnäs. Festivalen kan absolut utvecklas vidare och göras ännu bättre. Vi kommer att ha ett avstämningsmöte innan biljetterna för 2026 släpps, säger hon.