Mats Asplund berättar att det kändes som ett strategiskt smart val att placera den nya stationen i Biskopskvarn, men hänsyn till hur mycket det byggs i både Strängnäs och Läggesta.
Var det Riddermark som drog hit er kanske?
– Det påverkar, det gör det. Vi har besiktat deras bilar tidigare, så det gör beslutet lite enklare. Men det är också mycket som händer i Strängnäs överlag.
Henrik Pettersson är den som kommer att inta rollen som stationschef i Strängnäs, men han kommer att dela sin tid mellan enheten i Flen och den i Strängnäs. Han berättar att i Strängnäs kommer man att kunna besiktiga fordon upp till 3,5 ton – det inkluderar personbilar, lätta lastbilar och motorcyklar.
Det kommer att vara öppet både för tidsbokning och drop in-tider, både för kontrollbesiktning och för efterkontroll ifall man fått någon anmärkning.
Bland besiktningsteknikerna är det kvinnor som dominerar: fyra av sju är tjejer, vilket Mats Asplund är stolt över.
– Det är ovanligt, berättar Henrik Pettersson.
Har ni några tjänster ute nu?
– Inte just nu. Det har gått väldigt bra med rekryteringen. Men vi söker alltid folk till våra enheter.
Henrik Pettersson berättar att det är vitt skilda fel som upptäcks på bilarna som kommer in för besiktning. Inte minst varierar det från modell till modell.
– Många gånger är det ju såna enkla saker som en glödlampa som inte lyser eller en varningstriangel som saknas.
– Bilarna vill jag nog säga har blivit bättre med åren. En bil som tillverkades på 70-talet har ju börjat rosta efter 20 000 mil, medan en modern bil fortfarande ser fräsch ut efter att ha färdats lika långt.
En konsekvens av Opus intåg i Biskopskvarn är det nu kommer att bli fler bilar i rörelse i området, utöver dem som färdas till och från Riddermarks anläggning.
Som en del av besiktningen provkörs nämligen bilarna.
Sträckan varierar men som standard är det från Opus lokaler fram till och med rondellen Kalkstensgatan/Marmorgatan och tillbaka – nästa teststräcka går fram till rondellen med avfart till E 20 och riksväg 55.
Tror ni att det kommer att skapa irritation med fler bilar i omlopp här?
– Nej. Det här är ett område som passar bra för det. Det är ett industriområde och dessutom en trafikled som används flitigt. Hade det varit mitt i ett villaområde hade det inte gått lika bra, säger Henrik Pettersson.