Fler elsparkcyklar i Strängnäs: "Vi experimenterar"

Antalet elsparkcyklar på gator och torg i Strängnäs har mer än tredubblats sedan i höstas och nu kan man åka längre – men: "Lanseringen har gått lite segt", medger Marvin Hanna på Swift mobility.

"Jag brukar inte åka, det kostar mer än att gå eller att ta bussen. Det känns onödigt att ha dem i en så liten kommun som Strängnäs", säger Jianna Ardbäck, 19.

"Jag brukar inte åka, det kostar mer än att gå eller att ta bussen. Det känns onödigt att ha dem i en så liten kommun som Strängnäs", säger Jianna Ardbäck, 19.

Foto: Fanny Lindblad

Strängnäs2022-06-21 12:23

I höstas etablerade sig elsparkcykelföretaget Swift mobility i Strängnäs. Vid lanseringen ställde de ut 14 elsparkcyklar, som senare plockades bort under vintern. Sedan några veckor tillbaka är de åter på Strängnäs gator och torg – och nu handlar det om avsevärt fler. 

– Vi provar och lägger in fler och ser hur det tas emot. Nu är det omkring ett 50-tal, säger Marvin Hanna, delägare i Swift mobility tillsammans med Reveh Slewa.

De har även utökat området cyklarna kan röra sig på. 

– Dels är den befintliga zonen lite större och sedan är Abborrberget tillagt, säger Marvin Hanna.

Han berättar att etableringen har haft en trög start i Strängnäs, men att de testar för att se vilket koncept som passar i staden. 

– Det har gått lite segt, just lanseringen. Men vi experimenterar. I höstas hade vi dem ute i bara tre månader och det var inte tillräckligt för att känna av läget. Nu kör vi ut dem igen för att verkligen kunna få en bild av det. 

undefined
"Det får inte bli för många operatörer så att man inte kan hålla reda på dem. Om de är urladdade, så lämnar folk dem liggandes och kan snubbla över dem. Men som färdmedel är det väl okej", säger Peter Hennix, 87.
undefined
Här syns området som det går att röra sig i på elsparkcyklarna från Swift mobility. I appen syns tillgängliga och laddade cyklar.

Företaget grundades vintern 2020 och etablerade sig snabbt i sin hemstad Eskilstuna. Där mötte de tidigt konkurrens på marknaden, vilket är en av anledningarna till att de inte längre verkar där. I dag samsas fem företag i Eskilstuna. 

Kommer ni att etablera er i Mariefred?

– Just Mariefred har vi inte kikat på i dagsläget. Sedan kan det absolut hända framöver, säger Marvin Hanna. 

Elsparkcykelbranschen är omdiskuterad. Det är ett uppskattat färdmedel, samtidigt som vissa upplever att de skräpar ner och att felparkerade elsparkcyklar är en trafikfara. Swift mobility har personal som ska motverka detta, säger Marvin Hanna:

– Vi har anställda som sköter underhåll, ser till att inget står i vägen, att de är laddade och att allt är som det ska. Sedan kan man inte jämföra Strängnäs med större städer som Stockholm. Det kan inte bli kaos i en så pass liten stad när det rör sig om ett 50-tal elsparkcyklar. 

undefined
"Kunderna brukar mejla eller meddela oss via appen om en elsparkcykel är felparkerad. Då hämtar vi upp den", säger Marvin Hanna, vd för Swift mobility.
undefined
"Rent klimatmässigt är det smart, men rent estetiskt inte lika trevligt, om man inte kan parkera dem i cykelställ", säger Anders Ekman, stadsmiljöchef på kommunen.

Trots det ser kommunens teknik- och servicekontor hur etableringen kan skapa problem. 

– Det som är negativt är att det finns risk att de ligger slängda och det kan påverka vår skötsel av gator och parker, även skapa risk för att folk snubblar, säger stadsmiljöchefen Anders Ekman. 

I Eskilstuna finns bland annat Tier mobility, Quick mobility och Voi. Inget av företagen bekräftar några planer på att etablera sig i Strängnäs kommun. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!