Under våren installerades en ny modul i kommunens befintliga journalsystem inom hälso- och sjukvården, för att möta nya nationella dokumentationskrav från Socialstyrelsen. Nu slår personal inom hemsjukvård och rehabilitering larm: Systemet har allvarliga brister – och cheferna tar dem inte på allvar.
I ett brev till socialnämnden, socialchefen och kommunledningen skriver personalen bland annat: ”Den nya modulen har implementerats trots att den inte kunnat leva upp till kraven om patientsäkerhet.” Det finns en oro att personal ska missa viktig patientinformation, eftersom den sägs vara svår att hitta i det nya systemet.
Dessutom, skriver personalen, har systemet undertecknat en del patientanteckningar med fel namn och yrkeskategori. Där finns en oro att fel personal hålls ansvarig och att det ska drabba yrkeslegitimationen.
När personal larmade Inspektionen för vård och omsorg, som har tillsyn över hälso- och sjukvård, om detta blev beskedet att de ”omedelbart bör gå tillbaka till att använda pappersjournal för att upprätthålla patientsäkerheten”.
Det enligt personalen, som skriver att de och facket flera gånger larmat ansvariga chefer men inget hänt.
Socialchef Agneta von Schoting bekräftar att hon tagit del av kritiken:
– Jag har försäkrat mig om att systemet håller måttet för patientsäkerhet om man använder systemet efter instruktionerna och på rätt sätt. Ivo rekommenderar oss att gå tillbaka till pappersjournal utifrån att det blir fel i systemet när man inte följer instruktionerna och gör rätt. Gör personalen rätt uppstår det inte fel i systemen, säger vår projektledare och leverantören av systemet.
Den nya modulen togs fram av kommunens systemleverantör i nära samarbete med Socialstyrelsen, säger projektledaren Malin Andersson i en gemensam kommentar med verksamhetschef Elisabeth Norberg.
De slår fast att ”tekniska buggar är vanligt förekommande i nya system” men att de löses efterhand och att inga patientuppgifter har försvunnit, ”vilket skulle ha kunnat innebära risk för patientsäkerheten”.
De konstaterar att ”vid införande av nya system är alla noviser inledningsvis” och att det ”ibland tar längre tid att hitta det man söker i journalen samt att veta var man ska dokumentera, vilket givetvis leder till frustration”.