Höstterminen 2024 genomförde Skolinspektionen en kvalitetsgranskning av Thomasgymnasiets undervisning i kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer.
Då hittade man flera brister – eller "utvecklingsområden", som myndigheten själv beskriver det.
För det första ville man att skolan ska se till att sexual- och relationsundervisningen blir ett återkommande och aktuellt inslag i undervisningen genom alla gymnasieår och att skolan vid behov tar in annan kompetens i ämnet än lärare.
Dessutom krävde Skolinspektionen att Thomasgymnasiet skulle genomföra undervisningen så att "den synliggör hur olika perspektiv på kunskapsområdet hänger ihop och ge eleverna en helhetsbild".
Skolinspektionen såg även ett behov av skolan gör "eleverna delaktiga i utformningen av undervisningen om sexualitet, samtycke och relationer".
Thomasgymnasiet fick till april i år på sig att ta fram åtgärder. Och nu har svaret kommit in till myndigheten, som godkänt det och avslutar ärendet.
Kritiken betydde inte att Thomasgymnasiets elever saknat undervisning i sexualitet, samtycke och relationer, försäkrar skolans rektor, Mikael Källarsson.
Skolinspektionen granskade sex olika punkter, och Thomasgymnasiet godkändes på tre av dem direkt efter inspektionen.
– Det är relativt nytt, så jag ser inte det som något konstigt att vi fick nedslag, säger Mikael Källarsson.
I läroplanen är det inte ett särskilt ämne, utan ett kunskapsområde som ska integreras i hela undervisningen. I vissa kurser, som till exempel samhällskunskap, naturkunskap eller biologi ingår området som en mer naturlig del. Det man nu gör är att kartlägga och systematisera så att sex och relationer kommer in i fler delar av undervisningen, som till exempel svenska, kemi eller idrott och når alla elever i alla årskurser på alla program, berättar han. Dessutom ska hälsoteamet och elevrådet involveras och undervisningen kompletteras på de områden som hittills inte täckts.
Planen ska vara helt klar till höstterminen 2025.
– Det hade varit enklare om det hade varit ett ämne, men jag tror inte att det hade varit bättre. Det är ett kunskapsområde som behöver belysas utifrån olika aspekter, eftersom det är så viktigt att ha kunskapen som människa och inte som ett isolerat ämne, säger Mikael Källarsson.
Dagens undervisning om sexualitet och relationer skiljer sig ganska mycket åt från forna tiders instrumentella kondominstruktioner och genomgångar av människans fortplantningsorgan.
– Det kan ju vara en liten del av undervisningen, men det handlar mer om könsnormer, maktstrukturer och sådana saker. Inte bara teknikaliteterna, säger Mikael Källarsson.
Hur tar eleverna emot undervisningen?
– Generellt sett är det inga konstigheter. Det är ju sådant som diskuteras i samhället i stort. Vem det är som har makt, manligt och kvinnligt, jämställdhet och likvärdighet. Det kan vara hedersrelaterade saker också som diskuteras. Jag skulle nog säga att det mottas bra av eleverna. De är intresserade av att diskutera och är nyfikna.
En sak som kan påverkar dagens gymnasieelever är att de via till exempel sociala medier och lättillgänglig porr får tillgång till information om sexualitet, relationer och samtycke från väldigt många olika håll och med vitt skilt innehåll.
– Det är väl skolans uppgift – inte bara inom det här ämnesområdet utan alla – att hjälpa dem att sortera, vara källkritisk och sätta in det i någon sorts sammanhang och vad som är okej och inte okej, säger Mikael Källarsson.