StrÀngnÀs kommuns klimat- och energiplan följs upp i en rapport för 2022. MÄlen som stÄr i centrum Àr klimatneutralitet 2040 och fossilfria transporter Är 2030. MÄl som kommer att bli svÄra att uppnÄ i tid.
â Det kommer att vara en stor utmaning att nĂ„ mĂ„len. Vi Ă€r fortfarande beslutsamma om att det Ă€r de hĂ€r mĂ„len som ska nĂ„s. Men det behöver göras mycket, mycket mer, sĂ€ger Jacob Högfeldt.
Kan man tolka det som att det inte görs tillrÀckligt?
â Det behövs större satsningar. Det behövs fler gemensamma satsningar med samhĂ€llet i stort. Vi Ă€r rustade för att göra de satsningarna. Vi har en vĂ€ldigt god ekonomi och duktiga medarbetare som möjliggör det. SĂ„ vi kommer att se fler och större satsningar i nĂ€rtid.
Finns det nÄgra insatser som du hade velat se, utöver de som redan görs och Àr planerade?
â Jag hade velat se fler möjligheter till att tanka fossilfria drivmedel. Vi jobbar med möjligheter till fossilfri tankning och vill möjliggöra fler laddplatser för elbilar.
Utöver kommunens arbete Àr det viktigt att invÄnarna bidrar, menar Jacob Högfeldt. I kortversionen av klimatrapporten Àr minsking av matsvinn och att vÀlja att gÄ, cykla eller Äka kollektivt förslag pÄ vad man kan göra som privatperson.
â Vi behöver utmana varandra inom det hĂ€r omrĂ„det. Att en som bor centralt faktiskt anvĂ€nder de gĂ„ng- och cykelvĂ€gar som vi har byggt. FrĂ„n kommunens sida kanske vi bör synliggöra dem mer.
Hur kan de synliggöras?
â Jag hade velat se att vi mĂ„lar strĂ„ken helt och hĂ„llet, sĂ„ att cykelbanan till resecentrum fĂ„r en fĂ€rg och den till Tosterö blir blĂ„ till exempel. Jag tror att det hade gjort det lĂ€ttare för förĂ€ldrar ocksĂ„, att kunna sĂ€ga till sitt barn att följa exempelvis den blĂ„ vĂ€gen sĂ„ kommer du rĂ€tt, framför Jacob Högfeldt.
NÄgot som Jacob Högfeldt vill se mer fokus pÄ Àr kollektivtrafiken.
Hur ska man, frÄn kommunens sida, fÄ folk att se kollektivtrafiken som ett hÄllbart alternativ med tanke pÄ dagens problem med exempelvis försenade och bristande avgÄngar?
â Kollektivtrafiken mĂ„ste vara tillförlitlig. Vi Ă€r oerhört kritiska och angelĂ€gna om att de instanser som sköter den regionala delen levererar det som efterfrĂ„gats, det vill sĂ€ga robusta tĂ„gtider, att tĂ„gen kommer nĂ€r de ska och att vi fĂ„r den turtĂ€thet vi eftersökt. Den lokala kollektivtrafiken med bussarna behöver tĂ€tare turer och fler turer pĂ„ rĂ€tt stĂ€llen, dĂ€r de ger effekt.