Kollegorna har delat inloggningsuppgifter under sommaren.
Kommunens HR-avdelningen fick information om företeelsen under ett möte och tog därefter tag i händelsen.
– Det som har hänt är att två medarbetare har täckt för varandra för att komma in i olika delar av kommunens system. Istället för att skapa nya behörigheter för att ha tillgång till varandras enheter, så har de lånat ut varandras inloggningar, säger Jenny Karlsson.
Detta har gjorts för att bland annat se till att det finns personal på plats för brukarna.
– Det var inga onda avsikter i det, men det blev jättetokigt då vi inte får låna ut inlogg, fortsätter Jenny Karlsson.
– Ens personliga uppgifter ska man vara jättevarsam med och det är inte på något sätt okej att låna ut sitt inlogg. Inloggningar är personliga och får absolut inte lämnas ut till någon annan för det kan hamna i orätta händer. Det kan läcka information som inte ska vara till någon annans kännedom.
Vad blir konsekvenserna av det här?
– Behörigheterna för de här personerna plockades bort under en viss tid. Sedan har det också förts korrigerande samtal, men det har inte utdelats några varningar.
En av medarbetarna hävdar att den ska ha lämnat ifrån sig sina inloggningsuppgifter på uppdrag av ansvarig chef, enligt incidentrapporten tidningen har tagit del av.
Att det ska ha gått till på det sättet har dock inte kommit till Jenny Karlssons kännedom.
– Enligt den utredning som har gjorts så hände det här bara för att man på ett lätt sätt ville kringgå den korrekta vägen och begära behörighet för den andres enhet.