Han driver blomsterhandeln tillsammans med hustrun Anna Carreman Strzeszewska.
I mars öppnade de för sÀsongen. VÄrens tillströmning Àr duon nöjd med.
Den senaste tiodagsperioden har dock varit motig. Dels pÄ grund av vÄrens tillfÀlliga avstannande, dels för att kortlÀsaren varit obrukbar.
â Vi Ă€r tre företag hĂ€r omkring som haft samma problem, berĂ€ttar Bert Carreman.
â Det hĂ€r Ă€r inte trevligt för kunderna. Alla som kommer hit har inte tillgĂ„ng till kontanter eller Swish. Det som hĂ€nt kĂ€nns deprimerande, sa Bert Carreman sent i onsdags eftermiddag.
Efter ett par dagar utan fungerade betalterminal valde personalen den gÄngna helgen att sÀtta upp tvÄ anslag om att kort inte var nÄgot alternativ.
â Vi har haft dem vid entrĂ©n och nĂ€ra kassan. Men mĂ„nga missar dem Ă€ndĂ„, berĂ€ttar Bert Carreman som erkĂ€nner att nĂ„gra kunder som verkat pĂ„litliga fĂ„tt "handla pĂ„ krita".
Söker du kompensation för uteblivna intÀkter?
â Nej, det Ă€r nog bara att glömma.
Under tiden har han legat pÄ bÄde internetleverantören Quicknet och kommunikationsoperatören Fibra.
â Vi har felsökt och felsökt, uppdaterat hĂ„rdvara, nedgraderat mjukvara och sĂ„ vidare. Det ligger i vĂ„rt uppdrag att lösa problemen, sĂ€ger David HjĂ€lmgĂ„rden, tillförordnad vd pĂ„ Fibra i VĂ€sterĂ„s.
â BĂ„de vi och Quicknet har engagerat oss.
Till slut, pĂ„ torsdagen, hoppade alltsĂ„ kortlĂ€saren igĂ„ng â Ă„tminstone den pĂ„ Solberga blommor.
â Det var vĂ€ldigt komplext, men vi styrde om sĂ„ att deras internet kunde gĂ„ en helt annan vĂ€g. Kundens problem Ă€r löst men vi har dĂ€remot inte hittat grundorsaken till felet, berĂ€ttar David HjĂ€lmgĂ„rden.