Nina Tegar driver det egna bokförlaget Tegar Förlag men är också specialpedagog. Just nu arbetar hon som tillförordnad biträdande rektor för Åker-Länna-förskoleenhet.
– Jag drivs av allt som har med läsning och skrivande att göra och allt som kan utveckla det, berättar hon.
Nina Tegar har lämnat in ett medborgarförslag till kommunfullmäktige där hon föreslår att kommunen anlägger en lekplats med fokus på läsinlärning.
– Om man lägger en bestämd grund för läsning och skrivande och jobbar medvetet med det i förskolan är det en framgångsfaktor för hur resultaten ser ut för eleverna i nian.
Nina Tegar förklarar att det inte handlar om att barn måste knäcka läskoden i förskolan.
– Men att tidigt uppmärksammas på bokstäver och bokstavsljud kopplat till bilder och föremål gynnar skolresultaten senare.
Varför ska det finnas möjlighet till läsinlärning på en lekplats?
– En lekplats ska inte utesluta att man kan leka fritt men här ska man också kunna bjudas på bokstäver på ett lustfyllt sätt. Barnen kan utforska och bli nyfikna. Det finns inga krav på lärande, det kan ske utan att barnen märker det.
Som exempel ger hon att gungställningars sidor skulle kunna vara stora A:n och att ett vändbart bokstavsmemory kan ha bilder på djur som börjar på varje bokstav.
Enligt Nina Tegars förslag ska det finnas skyltar med information och instruktioner som vuxna eller äldre barn kan läsa.
– Jag vill locka till att vuxna är delaktiga på lekplatsen och inte sitter bredvid och kollar sina mobiler.
Lekparken ska vara tillgänglig för alla.
– Oavsett om man har en funktionsnedsättning eller inte ska man kunna vara med och lära och leka.
Enligt Nina Tegars förslag skulle lekplatsens tema kunna vara de kända karaktärerna Kalle Stropp och Grodan Boll.
– Boll & Stropp AB, som äger rättigheterna för Kalle & Grodan, för just nu samtal med Strängnäs kommun och är även samarbetspartners i Tegar Förlag.
Sagokaraktärerna och deras miljöer skulle kunna finnas i lekparken.
I Nina Tegars medborgarförslag finns det också med en del som rör ett läs- och skrivprojekt, där ett material som kan kopplas till lekparken och dess karaktärer tas fram.
– Barn ska kunna vara på lekplatsen och leka och sedan gå till skola eller förskola och läsa om det som de har lekt, eller tvärtom.
Fullmäktige beslutade på måndagen att medborgarförslaget ska beredas av berörda nämnder.