Vi träffas i lägenheten på Kyrkogatan där Gittan Gustafsson och hennes sambo lever sedan cirka 20 år.
Paret har båt i Västerviken och är ofta ute på sjön.
Och när Gittan Gustafsson sitter hemma i våningen blickar hon gärna utöver Mälaren.
– Det kan bli många broöppningar på en dag. Bron öppnas en gång i timmen ända från tidig morgon, berättar hon.
Ibland blir det trångt om saligheten.
Vilket alltså oroar Gittan Gustafsson som ifrågasätter vissa personers sjövett.
– Har de inte skepparexamen? Både jag och sambon behövde ta skepparexamen när vi skulle segla till Tyskland för åtskilliga år sedan, resonerar hon.
Till exempel har Gittan Gustafsson lagt märke till att mindre båtar ger sig in farleden samtidigt som Havsörnen, en stor passagerarbåt från Västerås, kommer farande från motsatt håll.
– Jag befarar att det kan bli en kollision.
Enligt skyltarna får båtarna inte köra fortare än fem knop.
– Men det är många som inte bryr sig om det, säger Gittan Gustafsson.
Från Strängnässidan sett går de flesta farkosterna genom den närmaste "fållan"
– Vi har bara en registrerad farled numera. Men visst går det att passera även i den bortre även om ledverket plockats bort. Djupet och bredden är likvärdiga, säger Tommy Levin, tekniker på räddningstjänsten i Strängnäs och med ansvar för Tosteröbron.
Men hur kommer det sig att båtarna möts i farleden?
– Brovakten i Hjulsta ger sjösignaler som dirigerar trafiken. Tyvärr struntar vissa i om det är rött på deras sida och åker in i farleden ändå. De har för bråttom.
Tommy Levin är dock inte så orolig för att det ska inträffa några incidenter i vattnet i samband med broöppningar.
– Värre är det uppe på bron. Folk bryr sig inte om att stanna när det börjar blinka rött, säger han