Ett av de hemtjÀnstbolag, som bedriver omsorg utan tillstÄnd frÄn Inspektionen för vÄrd och omsorg, Ivo, har nu nÄtt vÀgs Ànde i sin rÀttsprocess. Högsta förvaltningsdomstolen har i veckan beslutat att inte meddela prövningstillstÄnd. DÀrmed stÄr kammarrÀttens dom fast och bolaget har inget tillstÄnd frÄn Ivo. Bolaget Àr Hemmablick AB.
Nu mister 40â45 brukare sin hemtjĂ€nstleverantör.
Hur kÀnns det att det Àr brukarna som drabbas?
â Det Ă€r klart att det Ă€r trĂ„kigt, samtidigt har vi ett regelverk att rĂ€tta oss efter. Brukarna fĂ„r inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt fara illa, dĂ€rför mĂ„ste processen fĂ„ ta tid, sĂ€ger socialnĂ€mndens ordförande Bodil Mellgren (S).
HemtjÀnstbolaget har inte levt upp till kommunens krav pÄ UC riskklass 3, ett krav enligt kommunens förfrÄgningsunderlag nÀr bolag ansöker om att bedriva hemtjÀnst.
Varför kunde inte kommunen ha agerat i ett tidigare skede nÀr bolaget inte levde upp till kommunens egna krav?
â Vi satte oss inte bara och lutade oss tillbaka. Vi begĂ€rde in en handlingsplan frĂ„n företaget.
Enligt Bodil Mellgren har kommunen heller inte kunnat bryta avtalet innan rÀttsprocessen var klar.
â Vi har haft en dialog med vĂ„ra jurister. Vi har haft en skyldighet att agera utifrĂ„n vad rĂ€ttsinstanserna sĂ€ger.
Hon betonar ocksÄ att kommunens och Ivos granskningar skiljer sig Ät. 2019 kom nya regler som krÀver tillstÄnd frÄn Ivo för företag som bedriver hemtjÀnst.
â Ivo gör en mer djupodlad granskning Ă€n kommunen. Om Ivo hade varit med frĂ„n början hade det kunnat se ut pĂ„ ett annat sĂ€tt. Men det Ă€r viktigt att berĂ€tta att ingen brukare eller anhörig har kommenterat att nĂ„gon brukare har farit illa. DĂ„ hade vi stĂ€ngt ned, sĂ€ger Bodil Mellgren.
Hur ser kommunens plan ut nu?
â Det finns en plan för avveckling. Den Ă€r redan faststĂ€lld. TjĂ€nstemĂ€nnen sĂ€tter nu igĂ„ng en avyttringsprocess, sĂ€ger Bodil Mellgren.
Vad hÀnder med brukarna som har fÄtt hemtjÀnst av det aktuella bolaget?
â De har alltid möjlighet att vĂ€lja en ny utförare, sĂ€ger Camilla Nguyen, samordnare för lov, lag om valfrihetssystem, pĂ„ StrĂ€ngnĂ€s kommun.
Har andra bolag möjlighet att ta emot fler brukare?
â Jag har inte hört att andra utförare skulle ha uppnĂ„tt sitt maxtak. Det hĂ€r Ă€r ju ingen hemlighet, de har ju vetat om att vi kanske mĂ„ste lĂ€gga ned nĂ„gra utförare, fortsĂ€tter Camilla Nguyen.
Kan den kommunala hemtjÀnsten ta emot fler?
â Jag har inte fĂ„tt nĂ„gra signaler om att den kommunala hemtjĂ€nsten inte kan det.
Hur ser tidsramen ut, handlar det om veckor eller mÄnader innan brukarna fÄr sin hemtjÀnst frÄn annat hÄll?
â Det vet jag inte. Om jag skulle gissa skulle jag snarare sĂ€ga mĂ„nader Ă€n veckor sĂ„ att det blir sĂ„ bra som möjligt. Det hĂ€r Ă€r inget som vi mĂ„ste stressa fram, sĂ€ger Camilla Nguyen.
Har kommunen under rÀttsprocessens gÄng informerat brukarna om att deras hemtjÀnstutförare saknar tillstÄnd?
â Vi har nĂ„tt ut med informationen men jag kan inte sĂ€ga att vi nĂ„tt ut till 100 procent av alla brukare. Jag vet att nya brukare, som ska vĂ€lja utförare, har informerats.
Ytterligare ett bolag som kommunen har avtal med saknar tillstÄnd frÄn Ivo för att bedriva hemtjÀnst. Bolaget har överklagat ivo:s beslut och har ett pÄgÄende mÄl i kammarrÀtten.
Dessutom har ett tredje bolag, som bedrivit hemtjÀnst utan tillstÄnd frÄn Ivo, tidigare sjÀlv valt att avsluta avatalet med StrÀngnÀs kommun innan rÀttsprocessen var avgjord.
Tidningen har varit i kontakt med Hemmablicks vd och Àgare som har avböjt att ge kommentarer i nulÀget.
Förtydligande: Tidningen har efter den första publiceringen lagt till namnet pÄ bolaget.