Fanni Tomai, 17, hemmasittare igen efter skolans beslut

17-Äriga Fanni Tomai har blivit hemmasittare igen, efter att platsen pÄ Hornudden har dragits tillbaka.TillfÀlligt? Kanske. Karin Sjöstedt frÄn verksamheten ser en risk med hur deltagandet finansieras.

17-Ă„riga Fanni Tomai hade hoppats pĂ„ en fortsĂ€ttning hos Hornudden – som enligt Amanda Rydstedt, 21, och Emil Chreutz, 19, varit helt avgörande för dem. Amanda Rydstedt har för första gĂ„ngen framtidsdrömmar, om ett heltidsjobb dĂ€r hon nu jobbar deltid. Emil Chreutz lĂ€ser upp sina grundskolebetyg pĂ„ en folkhögskola och han, som lider av social fobi, glĂ€ds Ă„t att klara av att trĂ€ffa mĂ€nniskor igen.

17-Ă„riga Fanni Tomai hade hoppats pĂ„ en fortsĂ€ttning hos Hornudden – som enligt Amanda Rydstedt, 21, och Emil Chreutz, 19, varit helt avgörande för dem. Amanda Rydstedt har för första gĂ„ngen framtidsdrömmar, om ett heltidsjobb dĂ€r hon nu jobbar deltid. Emil Chreutz lĂ€ser upp sina grundskolebetyg pĂ„ en folkhögskola och han, som lider av social fobi, glĂ€ds Ă„t att klara av att trĂ€ffa mĂ€nniskor igen.

Foto: Camilla Lillsebbas

StrÀngnÀs2022-08-31 06:43

FortsÀttningen för Hornuddenmodellen har varit oviss för Karin och Mats Sjöstedt, som driver sÄvÀl Hornuddens trÀdgÄrd och restaurang som projektet kring ungdomar med problematisk skolfrÄnvaro.

Sedan den 1 augusti gĂ€ller ett nytt avtal med StrĂ€ngnĂ€s kommun – men i nulĂ€get Ă€r ingen plats bokad.

"Vi ville göra en samhÀllsinsats", sÀger Karin Sjöstedt som driver Hornuddens trÀdgÄrd med maken Mats Sjöstedt. "Blir det ingen fortsÀttning med Hornuddenmodellen sÄ hittar vi pÄ nÄgot annat. Men det Àr synd, vi kÀnner att det hÀr Àr nÄgot bra", sÀger hon. Arkivbild.
"Vi ville göra en samhÀllsinsats", sÀger Karin Sjöstedt som driver Hornuddens trÀdgÄrd med maken Mats Sjöstedt. "Blir det ingen fortsÀttning med Hornuddenmodellen sÄ hittar vi pÄ nÄgot annat. Men det Àr synd, vi kÀnner att det hÀr Àr nÄgot bra", sÀger hon. Arkivbild.

– Kostnaden lĂ€ggs pĂ„ den enskilda skolan. Det Ă€r dĂ„ upp till varje rektor att betala för en plats, sĂ€ger Karin Sjöstedt, som i stĂ€llet hade önskat att pengarna hade tagits ur en central budgetpost.

Daniel Moberg, rektor pÄ Thomasgymnasiet, bekrÀftar att skolan inte har nÄgra elever placerade pÄ Hornudden i nulÀget. Eleverna har tagits "hem" i uppstarten av lÀsÄret, för att skolan ska se vilka behov av stöd de har.

– Tanken Ă€r ju att det ska ske en utveckling av att vara pĂ„ Hornudden. Vi ska bedöma om de klarar av att komma tillbaka till den ordinarie skolgĂ„ngen eller om vi kan möta behoven med andra verktyg, sĂ€ger han och syftar pĂ„ bland annat "vanliga" praktikplatser som skolan samarbetar med – som inte kommer med samma prislapp som Hornudden-alternativet.

Finansieringen, men ocksÄ hur insatser som Hornuddenmodellen kan göras tillgÀngliga Àven för fristÄende huvudmÀn, Àr saker som Daniel Moberg önskar en diskussion kring.
Finansieringen, men ocksÄ hur insatser som Hornuddenmodellen kan göras tillgÀngliga Àven för fristÄende huvudmÀn, Àr saker som Daniel Moberg önskar en diskussion kring.

Detta informerades 17-Äriga Fanni Tomai om nÀr hon kom till Thomasgymnasiet för ett möte, dagen före skolstarten.

– Det kom som en chock. Det var det sista jag fick höra före sommarlovet, att jag skulle fĂ„ fortsĂ€tta. FĂ„r jag inte vara dĂ€r sĂ„ kommer jag inte att gĂ„ till skolan alls, sĂ€ger hon.

Hon började pÄ Thomasgymnasiet förra hösten, med olika former av psykisk ohÀlsa och en trasslig skolgÄng i ryggsÀcken. Hon blev snart en sÄ kallad hemmasittare.

– Som en följd av mina svĂ„righeter sover jag dĂ„ligt i perioder. Det Ă€r svĂ„rt att komma upp om morgnarna och energin tar slut.

Fanni Tomai, 17, Amanda Rydstedt, 21, och Emil Chreutz, 19 har alla haft en plats pĂ„ Hornudden, genom EU-projektet eller samarbetet med StrĂ€ngnĂ€s kommun. Amanda Rydstedt och Emil Chreutz har nu gĂ„tt vidare till jobb och studier – men Fanni Tomai önskar en fortsĂ€ttning.
Fanni Tomai, 17, Amanda Rydstedt, 21, och Emil Chreutz, 19 har alla haft en plats pĂ„ Hornudden, genom EU-projektet eller samarbetet med StrĂ€ngnĂ€s kommun. Amanda Rydstedt och Emil Chreutz har nu gĂ„tt vidare till jobb och studier – men Fanni Tomai önskar en fortsĂ€ttning.

En plats pĂ„ Hornudden kostar 20 000 kronor per mĂ„nad för en elev, för anpassat studiestöd eller introduktion till arbetslivet. Tas ytterligare en eller flera elever emot sĂ„ blir priset lĂ€gre per person. En mindre grupp Ă€r vad verksamheten önskar, dels dĂ„ det anses gynna eleverna och dels för att kunna avsĂ€tta personal optimalt.

Det Àr inte omöjligt att Thomasgymnasiet i ett senare skede köper platser hos Hornudden, enligt Daniel Moberg.

Ser du en risk att en rektor lÄter bli att köpa en plats, eftersom kostnaden ska tÀckas av skolans budget?

– Varje rektor Ă€r pressad av sin ekonomi, sĂ„ kan jag sĂ€ga. Och kostnaden för elever som inte gĂ„r i skolan blir sĂ„ smĂ„ningom samhĂ€llskostnader. UtifrĂ„n det tycker jag man kan fundera pĂ„ hur man kan hitta lösningar för att kostnaden inte enbart ska ligga pĂ„ en enskild skola, sĂ€ger Daniel Moberg.

Kenneth Larsson (M), ordförande i barn- och utbildningsnÀmnden, anser att rektorerna ska ha budgetansvar för verksamhetsfrÄgor sÄsom stöd till eleverna. Arkivbild.
Kenneth Larsson (M), ordförande i barn- och utbildningsnÀmnden, anser att rektorerna ska ha budgetansvar för verksamhetsfrÄgor sÄsom stöd till eleverna. Arkivbild.

Kenneth Larsson (M), ordförande för barn- och utbildningsnÀmnden, anser att placeringar pÄ Hornudden eller sedvanliga praktikplatser Àr verksamhetsfrÄgor som rektorn rÄder över och dÀrmed ska ha budgetansvar för.

– Det Ă€r skolorna som bĂ€st vet vad som hjĂ€lper just deras elever, sĂ€ger han och pĂ„minner om att rektorerna fĂ„r olika stora pengapĂ„sar utifrĂ„n bakgrundsfaktorer i elevsammansĂ€ttningen och att det finns tillĂ€ggsbelopp att söka för extraordinĂ€ra stödĂ„tgĂ€rder.

Drygt tvÄ veckor har gÄtt sedan terminsstarten pÄ Thomasgymnasiet. Fanni Tomai har inte varit dÀr en enda dag:

– Jag har varit en del pĂ„ Hornudden, inte i nĂ„gon verksamhet utan som deras vĂ€n. Jag har trĂ€ffat kompisar. Just nu Ă€r jag bara hemma.

Klara, fÀrdiga, gÄ

Hornuddenmodellen började som ett EU-finansierat projekt – Klara, fĂ€rdiga, gĂ„ – dĂ€r 23 ungdomar under tvĂ„ Ă„r fick hjĂ€lp med att plugga eller prova pĂ„ att jobba.

Under vÄrterminen betalade StrÀngnÀs kommun för att en handfull av dessa elever skulle kunna slutföra lÀsÄret med Hornudden som alternativ.

Enligt det nu gÀllande avtalet tillhandahÄlls studiestödsplatser och anpassad vÀgledning inför en introduktion i arbetslivet. Avtalet Àr ett sÄ kallat ramavtal som skolorna kan göra avrop frÄn.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!