PĂ„ Europaskolan har mĂ„nga elever under flera Ă„r fĂ„tt högre kursbetyg jĂ€mfört med betygen som de fick pĂ„ nationella proven i motsvarande Ă€mne. DĂ€rför var den fristĂ„ende gymnasieskolan i StrĂ€ngnĂ€s en av 30 skolor som granskades av Skolinspektionen förra Ă„ret, med fokus pĂ„ perioden 2014â2019. Detta har StrengnĂ€s Tidning berĂ€ttat om tidigare.
Nationella provet Àr ett av flera bedömningsunderlag nÀr betyg ska sÀttas, och det finns inget automatiskt likhetstecken mellan provresultatet och kursbetyget. Skolinspektionen har heller inte ifrÄgasatt om Europaskolans betyg Àr rÀttvisande eller inte. Det som myndigheten efterlyst Àr analys och problematisering kring avvikelserna för att ta reda pÄ om de Àr motiverade eller inte.
Vilka ÄtgÀrder har vidtagits efter Skolinspektionens granskning?
â Nu gör jag en egen analys sĂ„ fort de nationella proven Ă€r rĂ€ttade, i stĂ€llet för att invĂ€nta Skolverkets officiella statistik som kommer sent pĂ„ hösten Ă„ret dĂ€rpĂ„, sĂ€ger Marcus Lindvall som Ă€r rektor för Europaskolan.
â NĂ€r lĂ€rarna har gĂ„tt pĂ„ sommarlov sĂ€tter jag mig med en sammanstĂ€llning av de olika betygen. I augusti kan vi sedan direkt ta en diskussion, om elever inte fick samma kursbetyg som betyget pĂ„ nationella provet. Om det finns en avvikelse sĂ„ behöver lĂ€raren göra en skriftlig motivering, fortsĂ€tter han.
VÄrterminen 2023 var det 18,7 procent av eleverna pÄ Europaskolan som fick kursbetyg ett eller flera betygssteg över ett provbetyg i engelska, enligt Skolverkets statistik. Vad kan förklara sÄdana avvikelser?
â En lĂ€rare ska ju vĂ€ga in allt den vet om elevens kunskaper nĂ€r betyget sĂ€tts. Det Ă€r naturligt att fler kursbetyg Ă€r högre Ă€n de nationella provresultaten, eftersom det finns ett tidsspann emellan dem. För prov som skrivs tidigt under terminen hinner undervisning sĂ€ttas in dĂ€r eleverna har kunskapsluckor.
Vad Àr din uppfattning, förekommer sÄ kallade "glÀdjebetyg" pÄ Europaskolan?
â Nej, min bild Ă€r att det inte gör det. Eleverna sjĂ€lva sĂ€ger ibland att det verkar vara lĂ€ttare att fĂ„ höga betyg pĂ„ andra stĂ€llen, och att de upplever att vi stĂ€ller tuffa krav pĂ„ dem. Min bild Ă€r vĂ„ra lĂ€rare Ă€r noggranna med att sĂ€tta rĂ€tt betyg, sĂ€ger Marcus Lindvall och berĂ€ttar om ett mĂ„ngĂ„rigt arbete med betygskonferenser och diskussioner Ă€mneskollegor emellan.
I höstas skickade Marcus Lindvall in sina svar pÄ Skolinspektionens frÄgor, och nu har myndigheten avslutat granskningen utan krav pÄ kompletteringar.
Kommunala Thomasgymnasiet har inte genomgÄtt motsvarande granskning av Skolinspektionen. Mikael KÀllarsson tilltrÀdde som rektor vid detta lÀsÄrs start. Han har dÀrmed inte sjÀlv arbetat med frÄgorna pÄ just Thomasgymnasiet, men sÀger att en analys av avvikelserna mellan de tvÄ sorternas betyg Àr en del av det löpande kvalitetsarbetet.
Skolverkets statistik visar stora avvikelser pÄ Thomasgymnasiet, Ät bÄda hÄllen. 30 respektive 40 procent av eleverna fick högre kursbetyg Àn de lyckades uppnÄ i tvÄ olika nationella matteprov. Och omvÀnt fick drygt en fjÀrdedel av eleverna ett kursbetyg som var ett eller flera betygssteg under det nationella engelskaprovets.
Hur ser du pÄ att upp till 40 procent av eleverna fÄtt högre kursbetyg i matte Àn pÄ nationella provet?
â Det Ă€r svĂ„rt för mig att sĂ€ga i detalj. Ăr det fĂ„ elever som skrivit provet sĂ„ kan det vara en eller ett par individers resultat som ger stora utslag. Nationella proven Ă€r heller inte det enda examinationsmomentet under en kurs utan lĂ€raren ska bedöma helheten, sĂ€ger Mikael KĂ€llarsson.
Och vad skulle kunna förklara att drygt en fjÀrdedel fÄtt ett lÀgre kursbetyg, jÀmfört med deras nationella prov i engelska?
â Det Ă€r samma sak dĂ€r, detta Ă€r ett prov av flera under lĂ€sĂ„ret. Alla moment som ingĂ„r i kursen kanske inte testas i nationella proven, och de kan ha gĂ„tt sĂ€mre.
Förekommer "glÀdjebetyg" pÄ Thomasgymnasiet?
â Jag har svĂ„rt att uttala mig om det, men min kĂ€nsla Ă€r att det inte förekommer. Andelen höga betyg Ă€r ganska lĂ„g och jag tĂ€nker mig att det hade varit fler A:n och B:n om vi hade haft glĂ€djebetyg pĂ„ vĂ„r skola.