Sen drygt tio veckor tillbaka har Taxi Strängnäs tvingats hålla stängt på vardagskvällar. Den som vill åka taxi en måndagskväll, till exempel, kan fortfarande göra det, förutsatt att man har ringt och förbokat innan klockan 19.
Beslutet att inte hålla öppet för telefonbokningar även kvällstid är fattat av ekonomiska skäl: Taxibolaget har helt enkelt inte råd att ha förare som sitter och väntar på bokningar som aldrig kommer in, berättar Nicklas Thörne.
Det senaste halvåret har resande gått ner något enormt, säger han.
– Bara räknat på lönerna har vi gått back 1 500 kronor per kväll. De senaste månaderna har jag kanske haft två-tre körningar per kväll, ett per tåg. Det är ungefär det enda som det har varit. Utelivet i Strängnäs ju en katastrof.
– Vi fick ta till den här åtgärden för att det inte gick att fortsätta så längre. Vi blödde pengar och gick back 50 000 varje månad i princip.
Nicklas Thörne berättar hur det först märktes av under pandemiåren att folk i allt större utsträckning slutade gå ut och roa sig på kvällarna. Därefter kom nästa smäll för taxiförarna i form av krig och inflation, som innebar att allt fler hellre sparade sina inkomster, snarare än att gå på lokal.
Att en nattklubb som Etage tvingas stänga har därför ingen större effekt på antal körningar, förklarar Nicklas Thörne. Han har även märkt att det är främst körningar mellan bostadsadresser som görs på helger, inte lika mycket från hem till krog.
– Om vi går tio år tillbaka så hade vi tolv bilar igång på en lördagskväll. Nu är vi nere på sex.
Och det finns en risk att det bler färre än så om det inte börjar ljusna snart?
– Ja. Det går ju inte att gå back på allting. Helgerna har varit dåliga hittills i år, så det är precis att vi har näsan över vattenytan. Det är nästan plus minus noll på helgerna.
Nicklas Thörne förstår att det upplevs som dyrt att åka taxi, speciellt när alternativ som Uber finns tillgängliga.
– Jag förstår inte hur de går runt överhuvudtaget, för det kan inte gå runt. Jag har facit, vad det kostar per timme, och det är helt orimligt att det kan gå runt för dem.
Hittills är det inte jättemånga som varken har reagerat på eller drabbats av att det inte längre går att spontanboka taxi på vardagskvällar. Nicklas Thörne kan se telefonloggarna för kvällarna och det är aldrig mer än en handfull samtal som kommit in – några av dem brukar också vara avbokningar av skolskjuts.
– Jag har kollegor runt om i landet och det är fler och fler som stänger ner på vardagarna för att det inte håller, säger han.
– Vi höll på i nästan ett år och körde fastän vi gick back innan vi tog det här beslutet. Det är alltså ingenting som uppkommit nu på slutet, det är bara att det har blivit ännu sämre efter nyår.
Taxichefen berättar att man har försökt att föra dialog med kommunen också för att se om det gick att få till någon typ av samarbete som kunde hjälpa bolaget på traven, men utan resultat.
– Vi vill ju inte stänga ner. Men vi kan ju inte gå back varje dag heller, säger Nicklas Thörne.