â Det finns ett mobilförbud som innebĂ€r att man av sĂ€kerhetsskĂ€l inte fĂ„r hĂ„lla pĂ„ med sin telefon samtidigt som man kör. I det hĂ€r fallet gjorde föraren uppenbarligen det nĂ€r han tog fram sin telefon och filmade eller fotade, och dĂ„ slĂ€ppte fokus pĂ„ sin bilkörning, sĂ€ger Nikolas Persson, gruppchef pĂ„ StrĂ€ngnĂ€spolisen.
HĂ€ndelsen skedde i samband med en singelolycka pĂ„ vĂ€g 55 pĂ„ Norra Aspö i StrĂ€ngnĂ€s. Trafiken slĂ€pptes förbi olycksplatsen vĂ€xelvis i sakta mak â dĂ„ tog föraren sin chans att försöka filma den bil som hade voltat och stod pĂ„ sidan vid vĂ€grenen.
Men tilltaget uppmÀrksammades alltsÄ av polisen, som tilldelade föraren en bötessumma pÄ 1 500 kronor.
Olyckan var iögonfallande â men enligt Nikolas Persson Ă€r fenomenet att filma olyckor nĂ„got som Ă€r Ă„terkommande.
â Jag var sjĂ€lv pĂ„ plats vid olyckan tillsammans med rĂ€ddningstjĂ€nsten och de upplever ocksĂ„ det hĂ€r problemet att förare av fordon gĂ€rna vill filma och fota. Det Ă€r ju inte bara olĂ€mpligt pĂ„ grund av att det Ă€r olagligt att ha telefonen framme nĂ€r man kör, utan det Ă€r ju ocksĂ„ av hĂ€nsyn för de inblandade under en pĂ„gĂ„ende rĂ€ddningsinsats.
SjÀlva dokumentationen av polisens insats har han ingenting emot. Snarare handlar det om att de inblandade antagligen inte vill bli filmade och fÄ det utlagt pÄ sociala medier.
â De hĂ€r tittköerna som de kan kallas har alltid funnits, men nu pĂ„ senare Ă„r nĂ€r tillgĂ€ngligheten till mobiltelefoner och bra kameror har blivit sĂ„ pass mycket större Ă€r det mĂ„nga som vill filma och kanske inte tĂ€nker pĂ„ att det kan finnas skadade personer som ligger dĂ€r, sĂ€ger Nikolas Persson.
Hur reagerade föraren nÀr ni gav honom böter?
â Han visade stor förstĂ„else. Mest blev han irriterad pĂ„ sig sjĂ€lv och tyckte att det var onödigt. Han erkĂ€nde pĂ„ plats och uppgav att det aldrig ska ske igen.
Om man passerar en trafikolycka bör man vara uppmÀrksam pÄ vÀgen och försöka ha tÄlamod, tycker Nikolas Persson.
â Vi stĂ€nger inte av vĂ€gen för att vi vill att folk ska bli sena till sina Ă„taganden, utan det handlar om sĂ€kerhet, för bĂ„de oss och den drabbade. Vi behöver fĂ„ arbetsro sĂ„ att vi kan sĂ€kra olycksplatsen, ta hand om skadade och se till sĂ„ att bĂ€rgare kan komma till olycksplatsen.