I Galleria Präntaren finns Doz apotek, på vars jalusi (gallergrind) kunderna meddelades att det var dataproblem men att kollegan i Solberga hade öppet.
Hos Kronans apotek på Trädgårdsgatan gavs följande information: "Tyvärr stängt på grund av stora dataproblem. Hoppas på snar lösning."
Tidningen har pratat med Linda Wakeham, kommunikationschef på Kronas apotek.
Hur dags tvingades apoteket stänga?
– Före lunch.
Vad är det som har hänt?
– En tekniker var på plats och konstaterade att signalen till vår internet-uppkoppling var svag, vilket gjorde att vi inte kunde använda vårt affärssystem. Vi är i kontakt med vår internetleverantör, för att förbättra uppkopplingen. Det kan möjligtvis ha något att göra med masten i Strängnäs, men det är inte bekräftat än.
– Fick nu info om att en av masterna som används för 4G-uppkopplingen var ur funktion. Vi har fört samtal med vår underleverantör som ansvarar för denna, som i sin tur meddelar att det rör sig om ett underhållsarbete. Vi tror att vi ska kunna lösa detta och öppna imorgon alternativt senast torsdag.
Något liknande hände för bara cirka tre veckor sedan (9 september). Varför inträffar det igen?
– Vi undersöker orsaken och har en dialog med vår leverantör för att få en långsiktig lösning.
Vart hänvisas kunderna under tiden?
– Kunderna hänvisas till vår webbsida eller till något av de andra apoteken i Strängnäs.
Är det bara apoteket i Strängnäs som är drabbat?
– Ja
En kväll tidigare i höstas rapporterade tidningen att Kronans apotek höll stängt av samma anledning och att Doz apotek i Präntaren inte kunde genomföra kortköp.
Strängnäs apotek i Ulvhäll, mitt emot Vårdcentralen, berördes inte av datastrulet. Det beskedet fick tidningen tidigt på tisdagseftermiddagen.