Vad hÀnder hÀr?
PÄ tisdagen ringlade köerna lÄnga pÄ bÄda sidor om Tosteröbron nÀr den av till synes oförklarliga skÀl stÀngdes av med brons trafikljus och bommar.
â Folk börjar vĂ€nda, det lyser rött men hĂ€nder ingenting, och ingen bĂ„t Ă€r i sikte, sa en tipsare som hörde av sig till tidningen och berĂ€ttade att det var stopp i minst en kvart och att bron under den tiden till slut öppnades halvvĂ€gs i snigelfart för att sedan stĂ€ngas igen.
Det som hÀnde var att de ansvariga för skötseln gjorde sin Ärliga testkörning, bÄde en vanlig öppning och en nödöppning.
â Ja, vi har just testat bron, det hĂ€r gör vi varje Ă„r, sĂ€ger David Noreen som Ă€r drifttekniker pĂ„ kommunen.
Förra Äret fick bron en ny motor och massvis med nya reservdelar, efter att ha dragits med en del problem.
â Men man Ă€r alltid lite skakis nĂ€r man gör det hĂ€r, för man vet inte status pĂ„ gamla damer och hur hon har klarat vintern, sĂ€ger David Noreen och syftar pĂ„ att bron byggdes pĂ„ 1930-talet.
Allt fungerade som det skulle och inga incidenter finns att rapportera sÄ hÀr lÄngt. Man passade ocksÄ pÄ att hÄlla en internutbildning för en person frÄn rÀddningstjÀnsten.
â Och det kommer att bli fler tillfĂ€llen, för att fler ska kunna öppna och stĂ€nga bron med den alternativa nödmotorn.
NÀr drar sÀsongen för broöppningarna igÄng?
â Bron Ă€r alltid öppen för bĂ„ttrafik, men sĂ„ snart folk börjar lĂ€gga i sina bĂ„tar blir det fler öppningar, sĂ€ger David Noreen som ber om ursĂ€kt för besvĂ€ret, men menar att det hĂ€r var att betrakta som en vanlig broöppning.