Den 14 juli 2019 störtade ett plan frĂ„n UmeĂ„ fallskĂ€rmsklubb rakt ner frĂ„n 4 000 meters höjd, inte lĂ„ngt efter start. Alla nio ombord â en pilot och Ă„tta fallskĂ€rmshoppare â omkom.
Den 9 september i Är presenterade Statens haverikommission sin slutrapport, dÀr flera samverkande olycksfaktorer lyfts fram. VÀderförhÄllandena var inte de bÀsta, planet var lite baktungt och en pilot med begrÀnsad flygerfarenhet mötte stora svÄrigheter.
Det var dock inget fel pÄ flygplanet, slÄr rapporten fast.
Den slutsatsen blev möjlig tack vare tekniska undersökningar i en diskret, insynsskyddad och larmad hangar pÄ Gorsingeberget i StrÀngnÀs.
Dit fraktades alla delar av flygplansvraket kort efter de hade bÀrgats frÄn de olika nedslagsplatserna i skog och i en Àlv.
â Sedan dess har vi arbetat med vraket frĂ„n och till i princip Ă€nda fram till rapportslĂ€ppet, i 13 mĂ„nader. Vi har Ă„kt ner till StrĂ€ngnĂ€s kanske sjuâĂ„tta gĂ„nger, nĂ€r vi haft anledning att titta nĂ€rmare pĂ„ nĂ„got, sĂ€ger Peter Swaffer, avdelningschef vid Statens haverikommission.
Han berÀttar att utredningen inleddes med en första bedömning av deras egna experter.
â VĂ€ldigt snart dĂ€refter hade vi en mycket vĂ€lplanerad och noggrant utförd undersökning med representanter för flygplanets tillverkare samt experter pĂ„ material, aerodynamik och hĂ„llfasthetslĂ€ra.
Merparten av vraket har analyserats pÄ plats i StrÀngnÀs. Specifika detaljer har dock fraktats till sakkunniga pÄ annan ort, exempelvis Saab Aeronautics i Linköping och motorexpertis i USA.
Enligt Peter Swaffer tydde utredningen tidigt pÄ att olyckan inte orsakats av materialfel.
â Vi kunde redan vid den första genomgĂ„ngen se att det inte fanns nĂ„gon rost och inga skador som verkade uppkomna ur nĂ„gon spricka. Vi kunde ocksĂ„ tidigt se hur planet hade brutits sönder i luften, vilket gav ett sannolikhetsförlopp av ett scenario för vad som gĂ„tt sönder först. Vi kunde se att höger vinge brutits av, vilket gav en rotation som förklarade varför stjĂ€rtpartiet brutits av. NĂ„gra mĂ„nader senare kunde vi ocksĂ„ konstatera denna slutsats svart pĂ„ vitt.
Av haverirapporten framgÄr att flygplanet, som var lite baktungt, saktat ner dels för att fÀlla fallskÀrmshopparna, dels för att stiga över moln. Det tappade dÄ flygkraften och började falla, varpÄ hastighet och g-krafter bröt sönder det.
Vrakdelarna Àr fortfarande pÄ plats i hangaren i StrÀngnÀs men ska snart fraktas bort, sÀger Peter Swaffer.
â NĂ€r vi Ă€r klara och rapporten publicerats sĂ„ gör vi en bedömning i samrĂ„d med Ă€garen, vilket i ett sĂ„dant hĂ€r lĂ€ge alltid Ă€r ett försĂ€kringsbolag. Det slutar nĂ€stan alltid med destruktion. Man plockar inte ut delar frĂ„n ett vrak och Ă„teranvĂ€nder, utan det gĂ„r till metallĂ„tervinning.
StrÀngnÀshangaren blir dock inte tom för det, sÀger Peter Swaffer. I skrivande stund pÄgÄr flera parallella utredningar.
â Vi har just nu 15 aktiva utredningar och handlar det om vrak sĂ„ tar vi delarna till StrĂ€ngnĂ€s.
NÀr tidningen frÄgar om det Àr möjligt att besöka hangaren Àr svaret nej.
â Det handlar framför allt om respekt för de drabbade och de anhöriga, eftersom det ofta Ă€r material dĂ€r mĂ€nniskor har mist sina liv. Ibland har vi ocksĂ„ militĂ€rt material dĂ€r. Det har aldrig varit nĂ„gon obehörig dĂ€r inne och det kommer aldrig att vara det, konstaterar Peter Swaffer.