En uppfräschad hamn med fler båtplatser är målet med Promarinas ansökan om miljötillstånd, som lämnades till mark- och miljödomstolen för snart två år sedan.
Nu börjar det röra på sig i ärendet. Mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt besökte Västerviken i början av mars. Därefter har skriftväxlingen mellan domstolen, företaget och andra som är inblandade i processen fortsatt. Men handläggningen bedöms nu vara i sitt slutskede, berättar ingenjören Lars Hydén, som är domstolens tekniska råd i målet.
– En komplikation har varit vattenverket på Visholmen. Nu används det inte längre men det finns ett skyddsområde för vattenverket som fortfarande gäller. Tankstationen som Promarina vill flytta ligger inom det yttre skyddsområdet och det har gett upphov till funderingar på hög nivå. Hur gör man då?
Ja, hur gör man då?
– Det vill jag inte säga ännu för vi är inte klara med målet, säger Lars Hydén och tillägger att ett avgörande väntas före midsommar.
I dagsläget finns 180 fasta platser och cirka 40 gästplatser vid Västerviken. Till de fasta platserna är det kö, enligt Promarinas ansökan. Genom att ta bort tre pålade bryggor i hamnen och i stället lägga ut fyra flytbryggor, skulle omkring 40 nya båtplatser kunna skapas. De befintliga bryggorna uppges dessutom vara i så dåligt skick att de måste åtgärdas för att kunna användas.
Det är vad Promarina har ansökt om tillstånd för – samt för att flytta den befintliga tankstationen till hamnens södra del. Planen är också att hamnen ska kunna hantera avfalls- och latrintömning, på den plats som tankstället ligger i dag.
Vattnet väntas bli grumligt när arbetena pågår, om det blir aktuellt. Den biologiska aktiviteten i vattenområdet kan påverkas negativt, likaså det rörliga friluftslivet. Men på lång sikt bedömer Promarina konsekvenserna som obetydliga eller små. För att minimera störningarna ska de eventuella arbetena utföras efter att båtarna har tagits upp för hösten och innan de sedan läggs i för våren.