– Vi kan bekräfta att antalet bankbedrägerier ökar, men vi kan inte kommentera enskilda ärenden, säger Ola Kallemur, Länsförsäkringars presstjänst.
– De som sysslar med sånt här är väldigt förslagna, tillägger han.
Det första av polisen kända ärendet som rör Strängnäs inträffade den 22 maj.
– En man i 70-årsåldern fick ett samtal från en man som utgav sig för att komma från Wasa kredit, berättar Yvonne Sjöö på Strängnäspolisen.
– Uppringaren påstod att den här personen skulle vara borgenär för ett lån. Något som Strängnäsbon inte kände till.
Mannen fick en dålig känsla och blev kopplad till "säkerhetsavdelningen".
Efter avslutat samtal loggade målsägaren in på sin bank och spärrade kortet. Men då hade ett femsiffrigt belopp redan dragits från kontot.
– Han måste ha lämnat ut något eftersom pengar försvunnit, antar Yvonne Sjöö.
Den 23 maj inträffade ytterligare två händelser med samma modus. Från den 24 och 25 maj har var sitt ärende kommit till polisens kännedom.
– Wasa finans verkar ha använts för att vilseleda målsägaren, en kvinna, i det senaste fallet. Hon lurades att föra över pengar från flera olika konton, berättar Yvonne Sjöö.
Samtliga målsägare är så vitt tidningen känner till mellan 70 och 75 år.
Det finns som exempel en kvinna, född 1949, som enligt uppringaren (samtalet kom från ett 08-nummer) ska ha stått som borgenär för ett billån i Malmö.
Yvonne Sjöö igen:
– Kvinnan sa att hon inte var involverad men utsattes då för en massa frågor, bland annat om vilken bank hon var kund hos. När hon svarat på detta skulle mannen hjälpa henne att bli kopplad. Hon förklarade då att hon kunde göra detta själv, men uppringaren gav sig inte utan lovade att han skulle göra det snabbare.
Hos "banken" fick kvinna veta att hon utsatts för id-kapning och att kontot skulle spärras.
Uppgifter ska ha lämnats ut även om Strängnäsbon anade mer och mer oråd.
Efteråt ringde hon sin bank som lämnade besked om att pengar var på väg att dras.
Kvinnan hade då hunnit förlora två femsiffriga belopp.
– Att det hänt saker i Strängnäs nu kände jag inte till. Men detta är en farsot, säger Ola Kallemur.
Den 13 maj gick Länsförsäkringar ihop med Svenska bankföreningen och polisen ut för att presentera åtgärder för att stärka kundens skydd och minska risken för att bli utsatt för bedrägerier.
Fotnot: Wasa Kredit är helägt av Länsförsäkringar Bank.