VÀg 977 mellan Malmby och Stallarholmen ska frÀschas upp

StrÀckan mellan Malmby och Stallarholmen, Àr pÄ vÀg att fÄ en ansiktslyftning i form av nya linjer. TrafiksÀkerheten och vÀgstandarden lÀngs denna strÀcka ska förbÀttras genom att mÄla om mittlinjen, förklarar Max NÀslund, projektledaren pÄ Trafikverket.

De som mÄlar vÀgarna har frihet att effektivisera sitt arbete med hög efterfrÄgan, förklarar Max NÀslund, projektledare pÄ Trafikverket. Vi bestÀller under vÄren för att de ska hinna mÄla under torrperioden. Specifika deadlines gÀller för olika vÀgtyper: EuropavÀgen mitten av juli, riksvÀgar den 31 augusti, och resterande vÀgar innan sÀsongens slut.

De som mÄlar vÀgarna har frihet att effektivisera sitt arbete med hög efterfrÄgan, förklarar Max NÀslund, projektledare pÄ Trafikverket. Vi bestÀller under vÄren för att de ska hinna mÄla under torrperioden. Specifika deadlines gÀller för olika vÀgtyper: EuropavÀgen mitten av juli, riksvÀgar den 31 augusti, och resterande vÀgar innan sÀsongens slut.

Foto: Blanka Karlsson

StrÀngnÀs2024-05-14 07:03

Nyheten i korthet

  • VĂ€g 977 mellan Malmby och Stallarholmen ska fĂ„ förbĂ€ttringar i form av nya linjer för att förbĂ€ttra trafiksĂ€kerheten och vĂ€gstandarden, enligt Max NĂ€slund pĂ„ Trafikverket.
  • Även om inget specifikt datum Ă€r faststĂ€llt, planeras arbetet vara klart före sommaren.
  • Max NĂ€slund nĂ€mner att bilar med system för att hĂ„lla bilen inom körfĂ€ltet klarar utslitna linjer, men har svĂ„righeter nĂ€r kantlinjen kommer för nĂ€ra grĂ€set.

VÀg 977, som strÀcker sig mellan Malmby och Stallarholmen, stÄr inför efterlÀngtade förbÀttringar i form av nya linjer. Enligt planen ska mittlinjen mÄlas om. Max NÀslund berÀttar att trots att inget specifikt datum Àr spikat för arbetet, finns det en plan som sÀger att vÀgen ska vara klar före sommaren.

– Vi planerar att mĂ„la mittlinjen dĂ€r sĂ„ smĂ„ningom. Sen Ă€r planen inte alltid verkligheten. Men om min byggledare har varit dĂ€r och prickat vĂ€gen dĂ„ Ă€r vĂ€gen i vĂ€ldigt dĂ„ligt skick och dĂ„ mĂ„ste vi mĂ„la den," sĂ€ger Max NĂ€slund.

Enligt Max NĂ€slund Ă€r behovet av att markera mittlinjer sĂ€rskilt stort pĂ„ vĂ€gar med dĂ„lig standard. 

Byggledaren har en viktig roll i att bedöma nĂ€r vĂ€gar kommer att behöva linjemĂ„lning. Byggledaren markerar dĂ„ upp vĂ€gar dĂ€r det förvĂ€ntas att linjerna kommer att behöva mĂ„las om ungefĂ€r en mĂ„nad eller sĂ„, sĂ€rskilt pĂ„ platser dĂ€r linjerna saknas helt. Detta Ă€r en del av det övergripande arbetet med att sĂ€kerstĂ€lla tydliga och sĂ€kra vĂ€gmarkeringar för trafikanterna. Vilket indikerar att vĂ€g 977 behöver omedelbart underhĂ„ll. 

Max NÀslund sjÀlv har dock Ànnu inte haft möjlighet att inspektera vÀgen för att bedöma dess tillstÄnd.

Han förklarar att man för nÀrvarande vÀntar pÄ att vÀgen ska sopas, vilket vanligtvis intrÀffar mellan den 15 och 31 maj. NÀr vÄrstÀdningen Àr slutförd kommer resterande vÀgar att prioriteras för linjemÄlning.

Max NĂ€slund uttrycker en förhoppning om att linjemĂ„lningen pĂ„ vĂ€g 977 mellan Malmby och Stallarholmen förmodligen kommer att ske före sommaren, men han kan inte ge en mer exakt tidsplan för detta arbete för tillfĂ€llet. 

Vissa bilar har ett assistanssystem som ska hÄlla bilen innanför körfÀltet, hur fungerar de nÀr linjerna Àr vÀldigt utslitna?

– Bilarnas assistanssystem Ă€r frĂ€mst inriktade pĂ„ att registrera nyansskillnader eller kontraster pĂ„ vĂ€gbanan. Vi har upptĂ€ckt att systemet klarar vĂ€ldigt utslitna linjer. De klarar exempelvis av att köra efter den prickade linjen som Ă€r utmĂ„lad mellan Malmby och Stallarholmen. Det bilarna dĂ€remot har svĂ„rt med Ă€r nĂ€r grĂ€set kommer för nĂ€ra kantlinjen. Bilen har svĂ„rt att skilja pĂ„ grĂ€set i vĂ€gkanten och kantlinjen. Det Ă€r mer det som den hĂ€r automatiken har problem med. SĂ„ de klarar ganska slitna linjer, förklarar Max NĂ€slund.

Karta: MalmbyvÀgen
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!