VÀg 977, som strÀcker sig mellan Malmby och Stallarholmen, stÄr inför efterlÀngtade förbÀttringar i form av nya linjer. Enligt planen ska mittlinjen mÄlas om. Max NÀslund berÀttar att trots att inget specifikt datum Àr spikat för arbetet, finns det en plan som sÀger att vÀgen ska vara klar före sommaren.
â Vi planerar att mĂ„la mittlinjen dĂ€r sĂ„ smĂ„ningom. Sen Ă€r planen inte alltid verkligheten. Men om min byggledare har varit dĂ€r och prickat vĂ€gen dĂ„ Ă€r vĂ€gen i vĂ€ldigt dĂ„ligt skick och dĂ„ mĂ„ste vi mĂ„la den," sĂ€ger Max NĂ€slund.
Enligt Max NÀslund Àr behovet av att markera mittlinjer sÀrskilt stort pÄ vÀgar med dÄlig standard.
Byggledaren har en viktig roll i att bedöma nÀr vÀgar kommer att behöva linjemÄlning. Byggledaren markerar dÄ upp vÀgar dÀr det förvÀntas att linjerna kommer att behöva mÄlas om ungefÀr en mÄnad eller sÄ, sÀrskilt pÄ platser dÀr linjerna saknas helt. Detta Àr en del av det övergripande arbetet med att sÀkerstÀlla tydliga och sÀkra vÀgmarkeringar för trafikanterna. Vilket indikerar att vÀg 977 behöver omedelbart underhÄll.
Max NÀslund sjÀlv har dock Ànnu inte haft möjlighet att inspektera vÀgen för att bedöma dess tillstÄnd.
Han förklarar att man för nÀrvarande vÀntar pÄ att vÀgen ska sopas, vilket vanligtvis intrÀffar mellan den 15 och 31 maj. NÀr vÄrstÀdningen Àr slutförd kommer resterande vÀgar att prioriteras för linjemÄlning.
Max NÀslund uttrycker en förhoppning om att linjemÄlningen pÄ vÀg 977 mellan Malmby och Stallarholmen förmodligen kommer att ske före sommaren, men han kan inte ge en mer exakt tidsplan för detta arbete för tillfÀllet.
Vissa bilar har ett assistanssystem som ska hÄlla bilen innanför körfÀltet, hur fungerar de nÀr linjerna Àr vÀldigt utslitna?
â Bilarnas assistanssystem Ă€r frĂ€mst inriktade pĂ„ att registrera nyansskillnader eller kontraster pĂ„ vĂ€gbanan. Vi har upptĂ€ckt att systemet klarar vĂ€ldigt utslitna linjer. De klarar exempelvis av att köra efter den prickade linjen som Ă€r utmĂ„lad mellan Malmby och Stallarholmen. Det bilarna dĂ€remot har svĂ„rt med Ă€r nĂ€r grĂ€set kommer för nĂ€ra kantlinjen. Bilen har svĂ„rt att skilja pĂ„ grĂ€set i vĂ€gkanten och kantlinjen. Det Ă€r mer det som den hĂ€r automatiken har problem med. SĂ„ de klarar ganska slitna linjer, förklarar Max NĂ€slund.