Orden kommer frÄn Bengt Karlsson, kassör och vice ordförande i föreningen.
Vi trÀffar honom och sekreteraren Bengt Malmquist en grÄ decemberdag pÄ MÀlarvÀgen.
â Bengt Malmquist drar det tunga lasset. Han Ă€r vĂ€ldigt förknippad med den hĂ€r föreningen, sĂ€ger 74-Ă„rige Bengt Karlsson.
Styrelsekollegan Àr Ätta Är Àldre.
Stallarholmens vÀgförening tillkom i mitten av 1960-talet och överlevde kommunsammanslagningen 1971.
â Fram till 1971 betalade medlemmarna 0,75â1,25 procent av taxeringsvĂ€rdet i avgift. FrĂ„n och med 1972 har kommunen stĂ„tt för alla kostnader, sĂ€ger Bengt Malmquist.
Han kom med i bilden strax före millennieskiftet.
à rligen sammanstÀller föreningen en budget som skickas till kommunen. Sedan beviljades ett Ärsarvode. 2019 stannade summan vid cirka 360 000 kronor. Pengarna delas ut kvartalsvis.
â Summan ska rĂ€cka för att betala vĂ„ra fyra entreprenörer med vilka vi skriver tvÄÄrsavtal. Vi har en för snöröjning, en för spolning och rengöring, en för sopning samt en som sköter klippning och vĂ€ghyvling, berĂ€ttar Bengt Karlsson.
PÄ Ärsmötet i vintras togs frÄgan om en nedlÀggning av föreningen upp.
â Ărendet fanns med pĂ„ dagordningen, och ingen hade dĂ„ nĂ„got emot att lösa upp föreningen, sĂ€ger Bengt Malmquist som gĂ€rna hade klivit av sitt uppdrag för nĂ„got Ă„r sedan.
De som ingÄr i den nuvarande styrelsen Àr överlag till Ären komna.
â Att vi inte vill driva den vidare beror pĂ„ Ă„ldersskĂ€l och ointresse frĂ„n medlemmarnas sida, det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ folk att engagera sig. Att samhĂ€llet stadigt vĂ€xer gör det bara mer arbetskrĂ€vande för oss, sĂ€ger Bengt Karlsson.
â Man kan Ă€ven tala om okunnighet. MĂ„nga vet nog inte ens om att föreningen existerar, fortsĂ€tter han.
Trafikverket ansvarar för genomfartslederna; Brogatan, StrĂ€ngnĂ€svĂ€gen, MariefredsvĂ€gen, YtterselövĂ€gen och ĂverselövĂ€gen med tillhörande trottoarer. Men Ă€ndĂ„ Ă€r 755 fastigheter registrerade i föreningen som bestĂ„r av 1121 andelsĂ€gare â de med utfart till genomfartslederna har en halv andel jĂ€mfört med övriga fastigheter.
Den strÀvsamma duon hade inte rÀknat med att det skulle vara sÄ komplicerat att lösa upp föreningen.
â Vi har hört att kommunen anlitat en konsult som varit hĂ€r ute och inventerat varenda gata. DĂ„ fick vi inte vara med, sĂ€ger Bengt Karlsson.
â Tidigare övertaganden av vĂ€gföreningar i kommunen har gĂ„tt mycket smidigare tillvĂ€ga, tillĂ€gger Bengt Malmquist.