Äldre man köpte batteri för 65 000 – fick avtalet hävt

En Stallarholmsbo tecknade ett avtal för installation av ett solcellsbatteri som efter avdrag skulle kosta nästan 65 000 kronor.
Problemet? Mannen är över 85 år gammal och diagnostiserad med demens.
– Tur att jag upptäckte det här i tid, säger Krister Lumme, god man.

Krister Lumme, som varit god man i cirka 20 år, har talat med polisen om händelsen, men diskussionen utmynnade inte i någon anmälan.

Krister Lumme, som varit god man i cirka 20 år, har talat med polisen om händelsen, men diskussionen utmynnade inte i någon anmälan.

Foto: Lars Kilström

Stallarholmen2025-05-13 19:30
  • En äldre man med demens i Stallarholmen tecknade ett avtal för installation av ett solcellsbatteri som kostade nästan 65 000 kronor.
  • Mannens gode man, Krister Lumme, upptäckte avtalet och lyckades få det upphävt, eftersom mannen inte hade råd med utgiften och inte förstod vad han hade skrivit under på.
  • Företaget som sålde batteriet hävdar att de inte medvetet riktar sig till äldre kunder och annullerade ordern så snart de blev medvetna om situationen.

Det var den 9 maj som den äldre Stallarholmsbon fick besök av en representant från Kumlabaserade Fairenergygroup.

– Våra säljare i Sörmland utgår från Eskilstuna, säger Erik Dahlqvist, försäljnings- och marknadschef.

Ett avtal tecknades och det totala priset hamnade på 129 900 kronor minus grönt avdrag, vilket betydde att summan halverades och mannens kostnad hamnade på 50 procent av den summan.

Likväl är Krister Lumme mycket upprörd.

– Egentligen har mannen inte råd med den utgiften. Han är dement. Jag tycker att detta är mystiskt. Som tur var såg jag en kopia på avtalet redan två dagar efter besöket. Av en ren händelse besökte jag honom då.

– Företaget är väl ute efter att tjäna pengar. Det här verkar inte riktigt seriöst. När jag pratade med köparen hade han ingen aning om något avtal och nekade till att ha skrivit på något.

Stallarholmsbon har redan solpaneler och Krister Lumme trodde att Fairenergygroup varit ute efter att förmå den gamle mannen att köpa fler solceller.

Men det handlade i själva verket om att ett batteri som skulle komplettera anläggningen sålts, står att läsa i avtalet.

Hur som helst, redan under helgen som gick kontaktade Krister Lumme Fairenergygroup apropå avtalet – och fick det upphävt direkt.

– För oss är det en självklarhet att vi ska göra rätt för oss och annullera ordern. När den gode mannen kontaktade oss hade ordern inte ens hunnit behandlas, berättar Erik Dahlqvist.

Har du pratat med säljaren i fråga?

– Ja, det gjorde jag skyndsamt. Han hade inte märkt av någon demens, möjligen uppfattat det som att mannen hörde lite dåligt. Den här säljaren säger sig aldrig ha varit med om någonting liknande.

– Som säljare får man vara försiktig och ställa kontrollfrågor, det är vi noga med. Sen kan det ju vara så med demens att personen ifråga kan ha bättre och sämre dagar.

Ni har inte med avsikt valt att uppvakta äldre kunder än låt oss säga yngre familjer?

– Tvärtom, merparten av våra kunder är lite yngre och ofta väldigt pålästa.               

Ångerrätt

Ångerrätt betyder att du har rätt att lämna tillbaka en vara eller ångra beställningen av en tjänst.

Du har ångerrätt i 14 dagar när du handlar av ett företag på distans, till exempel via nätet eller telefon.

Du har ingen ångerrätt när du handlar i en butik. Kolla upp om företaget erbjuder öppet köp eller bytesrätt.

Ångerrätten står i lagen. Öppet köp och bytesrätt bestämmer företagen själva om.

Du har ingen ångerrätt när du handlar av en privatperson.

Källa: Konsumentverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!