Nytt lÀsprojekt pÄ skolan: "Eleverna Àlskar det"

Sedan en tid tillbaka har en av vÀggarna pÄ Stallarholmsskolan utsmyckats med bilder frÄn skolans senaste lÀsprojekt. Kanske ryms dÀr ett och annat familjÀrt ansikte?

SvensklÀraren Christine Herre har bett boende i kommunen att skicka in bilder pÄ nÀr de lÀser för att fylla vÀggen. Bilderna med djur Àr nÄgra av elevernas favoriter. "Man behöver ju inte bara lÀsa för varandra, man kan Àven lÀsa för djur", sÀger Christine Herre.

SvensklÀraren Christine Herre har bett boende i kommunen att skicka in bilder pÄ nÀr de lÀser för att fylla vÀggen. Bilderna med djur Àr nÄgra av elevernas favoriter. "Man behöver ju inte bara lÀsa för varandra, man kan Àven lÀsa för djur", sÀger Christine Herre.

Foto: Oscar Stomberg

Stallarholmen2024-01-21 13:30

– Vi ville visa att det inte bara Ă€r vi fröknar som lĂ€ser, sĂ€ger Christine Herre, svensklĂ€rare och hjĂ€rnan bakom den nya lĂ€svĂ€ggen pĂ„ skolan.

IdĂ©n, att ta bilder pĂ„ folk som lĂ€ser i ovĂ€ntade och annorlunda situationer, Ă€r inte ny i sig, utan nĂ„got som Christine Herre lĂ€ste om – passande nog.

– Det kallas för extrem lĂ€sning. Fast dĂ„ ska det egentligen vara pĂ„ nĂ„gon extrem plats, pĂ„, eller under, en traktor, till exempel. Men sĂ„ tĂ€nkte jag att vi tar bilder pĂ„ personer som lĂ€ser pĂ„ platser som eleverna kĂ€nner igen, till exempel frĂ„n Gripsholms slott eller hĂ€r ifrĂ„n matsalen.

undefined
Christine Herre Àr förstelÀrare i svenska pÄ Stallarholmsskolan och hjÀrnan bakom de flesta av lÀsprojekten som skolan anordnat.
undefined
"Den hÀr bilden tycker mÄnga Àr kul. Han sitter i poolen och flyter medan han lÀser om Titanic", sÀger Christine Herre.

Det Àr inte skolans första lÀssatsning. 2018 fick eleverna som mÄl att lÀsa ett ton böcker, med en ordentlig fest som utlovad belöning. NÄgra Är senare pyntade eleverna ett trÀd i entrén med papperslöv, dÀr varje löv motsvarade en lÀst bok.

Och i nÀrtid blir det en fortsÀttning pÄ trÀdtemat.

– För ett tag sedan hittade vi en nerblĂ„st gammal en, dĂ€r en av grenarna var helt vriden och jĂ€ttevacker. SĂ„ den ligger pĂ„ tork nu, men nĂ€r den torkat ska vĂ„r trĂ€slöjdslĂ€rare hjĂ€lpa till att göra en bokhylla av den som vi ska ha hĂ€r i vĂ„r nya lĂ€shörna, sĂ€ger Christine Herre och pekar bort mot ett hörn nĂ„gra meter frĂ„n lĂ€svĂ€ggen. HĂ€r stĂ„r redan en stor och rymlig fĂ„tölj och en lĂ€slampa som Ă€n sĂ„ lĂ€nge saknar lampskĂ€rm.

undefined
BitrÀdande rektor Andreas Ydebrink, poserande bredvid sin egna bild pÄ vÀggen, som sitter strax under k:et i "kraft".
undefined
TrÀslöjdslÀraren John ska hjÀlpa till att bygga en bokhylla av en gammal engren som ska pryda vÀggen bredvid den rosa-lila lÀsfÄtöljen.

Det finns Àven ett nytt projekt som redan ligger i idéfasen, men om det vill Christine Herre tills vidare vara förtegen om.

Den senaste PIRLS-mĂ€tningen – som stĂ„r för Progress in International Reading Literacy Study och Ă€r en internationell studie som mĂ€ter elevers lĂ€sförstĂ„else och attityder till lĂ€sning i Ă„rskurs 4 – visade att det finns stora skillnader i lĂ€sförstĂ„else mellan elevgrupper och skolor.

Christine Herre tycker att det Àr viktigt att inte bara försöka fÄ elever att lÀsa mer, utan att vÀcka en Àkta lÀsglÀdje.

– Vi pratar om att eleverna ska ha rĂ€tt lĂ€sförstĂ„else, men vi pratar inte om engagemanget. Att det ska vara en glĂ€dje att lĂ€sa. 

Har du nÄgra tips pÄ hur man vÀcker lÀslusten i en elev som inte tycker om att lÀsa?

– DĂ„ brukar jag börja med att ta reda pĂ„ vad eleven Ă€r intresserad av. Finns det till exempel ett fotbollsintresse? Bra, dĂ„ lĂ€ser vi en fotbollsbok. NĂ€r eleven har upptĂ€ckt lĂ€sningen pĂ„ det sĂ€ttet kan man börja plocka in andra böcker. Jag brukar sĂ€ga att jag struntar egentligen i vad ni lĂ€ser – bara ni lĂ€ser.

Karta: Stallarholmsskolan
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!