â Vi ville visa att det inte bara Ă€r vi fröknar som lĂ€ser, sĂ€ger Christine Herre, svensklĂ€rare och hjĂ€rnan bakom den nya lĂ€svĂ€ggen pĂ„ skolan.
IdĂ©n, att ta bilder pĂ„ folk som lĂ€ser i ovĂ€ntade och annorlunda situationer, Ă€r inte ny i sig, utan nĂ„got som Christine Herre lĂ€ste om â passande nog.
â Det kallas för extrem lĂ€sning. Fast dĂ„ ska det egentligen vara pĂ„ nĂ„gon extrem plats, pĂ„, eller under, en traktor, till exempel. Men sĂ„ tĂ€nkte jag att vi tar bilder pĂ„ personer som lĂ€ser pĂ„ platser som eleverna kĂ€nner igen, till exempel frĂ„n Gripsholms slott eller hĂ€r ifrĂ„n matsalen.
Det Àr inte skolans första lÀssatsning. 2018 fick eleverna som mÄl att lÀsa ett ton böcker, med en ordentlig fest som utlovad belöning. NÄgra Är senare pyntade eleverna ett trÀd i entrén med papperslöv, dÀr varje löv motsvarade en lÀst bok.
Och i nÀrtid blir det en fortsÀttning pÄ trÀdtemat.
â För ett tag sedan hittade vi en nerblĂ„st gammal en, dĂ€r en av grenarna var helt vriden och jĂ€ttevacker. SĂ„ den ligger pĂ„ tork nu, men nĂ€r den torkat ska vĂ„r trĂ€slöjdslĂ€rare hjĂ€lpa till att göra en bokhylla av den som vi ska ha hĂ€r i vĂ„r nya lĂ€shörna, sĂ€ger Christine Herre och pekar bort mot ett hörn nĂ„gra meter frĂ„n lĂ€svĂ€ggen. HĂ€r stĂ„r redan en stor och rymlig fĂ„tölj och en lĂ€slampa som Ă€n sĂ„ lĂ€nge saknar lampskĂ€rm.
Det finns Àven ett nytt projekt som redan ligger i idéfasen, men om det vill Christine Herre tills vidare vara förtegen om.
Den senaste PIRLS-mĂ€tningen â som stĂ„r för Progress in International Reading Literacy Study och Ă€r en internationell studie som mĂ€ter elevers lĂ€sförstĂ„else och attityder till lĂ€sning i Ă„rskurs 4 â visade att det finns stora skillnader i lĂ€sförstĂ„else mellan elevgrupper och skolor.
Christine Herre tycker att det Àr viktigt att inte bara försöka fÄ elever att lÀsa mer, utan att vÀcka en Àkta lÀsglÀdje.
â Vi pratar om att eleverna ska ha rĂ€tt lĂ€sförstĂ„else, men vi pratar inte om engagemanget. Att det ska vara en glĂ€dje att lĂ€sa.
Har du nÄgra tips pÄ hur man vÀcker lÀslusten i en elev som inte tycker om att lÀsa?
â DĂ„ brukar jag börja med att ta reda pĂ„ vad eleven Ă€r intresserad av. Finns det till exempel ett fotbollsintresse? Bra, dĂ„ lĂ€ser vi en fotbollsbok. NĂ€r eleven har upptĂ€ckt lĂ€sningen pĂ„ det sĂ€ttet kan man börja plocka in andra böcker. Jag brukar sĂ€ga att jag struntar egentligen i vad ni lĂ€ser â bara ni lĂ€ser.