Fyra dagar efter julafton 2018 förklarades den danska leksakskedjan Top-Toy A/S, som har drivit BR- och Toys R Us-butiker i Norden, i konkurs. I mitten av januari i Ă„r gick Teknikmagasinet, med 85 butiker i Sverige, samma öde till mötes. I bĂ„da fallen blev en stor del av alla som satt med presentkort de fĂ„tt i julklapp rejĂ€lt besvikna â i ett slag hade deras gĂ„vokort blivit vĂ€rdelösa.
â För att uttrycka mig diplomatiskt: tĂ€nk efter innan du beslutar dig för att köpa ett klassiskt presentkort i julklapp och speciellt under rĂ„dande omstĂ€ndigheter. Det Ă€r osĂ€kra tider, sĂ€ger Christine Fransholm, konsumentvĂ€gledare pĂ„ Eskilstuna kommun som sjĂ€lv slutat köpa gĂ„vobeviset sedan flera Ă„r.
Hon och kollegan Laila-Marit Sandberg har hanterat Ätskilliga Àrenden frÄn uppgivna presentkortsinnehavare, nu senast efter klÀdkedjan Dea Axelssons konkurs.
â Vissa butiker och kedjor Ă€r bĂ€ttre Ă€n andra pĂ„ att informera sina kunder om vad som komma skall. MĂ„nga Ă€r vĂ€ldigt tydliga med villkor och ser det som goodwill att göra ett snyggt slut. Andra verkar har en mer utstuderad strategi genom att krama ur det sista innan de stĂ€nger, sĂ€ger Christine Fransholm.
I oktober förra Äret gjordes en konkursanmÀlan mot skuldtyngda Cashcom, som bland annat sÄlde presentkort till butikerna i köpcentrumet Tuna Park. Företaget hade dÄ sedan lÀnge slutat ersÀtta butikerna för inlösta presentkort. Lösningen blev att Tuna Park gick in som garant och tog den ekonomiska smÀllen sÄ att befintliga presentkort kunde lösas in.
NÀr klÀdkedjan MQ i april ansökte om konkurs kunde inte kunder med presentkort nyttja dem under konkursutförsÀljningen. De blev dÀremot giltiga som betalningsmedel igen efter bolagets ÄteruppstÄndelse i konceptet MQ Marqet.
â Det Ă€r hyggliga exempel, men lĂ„ngt ifrĂ„n ett sjĂ€lvklart förfarande. Det normala Ă€r att presentkort och tillgodokvitton blir vĂ€rdelösa vid en konkurs dĂ„ de inte betraktas som en prioriterad fordran, sĂ€ger Christine Fransholm.
Hon tycker att det kan vara smart att testa nya grepp nÀr det gÀller framtida gÄvor och julklappar.
â Det Ă€r klart att man ska stötta lokala butiker, restauranger och salonger. MĂ„nga av dem behöver det mer Ă€n nĂ„gonsin â men varför inte designa ett personligt kort och göra en swishöverföring i samband med att presenten ska realiseras.
PÄ Konsumentverkets webbplats HallÄ konsument uppmÀrksammas lÀsarna att man inte kan rÀkna med att kunna anvÀnda presentkort och tillgodokvitton om butiken upphör, gÄr i konkurs eller byter Àgare.
â Jag har inget emot presentkort som fenomen, men lĂ€s pĂ„ vad du köper och vem du ingĂ„r avtal med. Det gĂ€ller i synnerhet om du handlar pĂ„ nĂ€tet, sĂ€ger Fredrik Selrot, vĂ€gledare pĂ„ HallĂ„ konsument.
Han har flera tips för bÄde köpare och innehavare av presentkort och tillgodokvitton.
â Eftersom de Ă€r kopplade till en verksamhet ska du inte för lĂ€nge med att anvĂ€nda dem. Risken finns att de blir vĂ€rdelösa om butiken byter Ă€gare eller gĂ„r omkull.
Huvudregeln Àr att ett presentkort Àr giltigt i tio Är om det inte finns nÄgon annan giltighetstid angiven.
â Den hĂ€r delen Ă€r dispositiv i vissa delar vilket innebĂ€r att sĂ€ljaren kan avtala om en kortare giltighet om det tydligt framgĂ„r pĂ„ vĂ€rdehandlingen. Ta dĂ€rför en ordentlig titt pĂ„ presentkortet nĂ€r du fĂ„r det och förvissa dig om vad som gĂ€ller i stĂ€llet för att som mĂ„nga tyvĂ€rr gör, lĂ€gger det i en lĂ„da och glömmer bort det, sĂ€ger Fredrik Selrot.
PÄ söktjÀnster som merinfo och allabolag gÄr det snabbt och enkelt att fÄ en uppfattning om det ekonomiska tillstÄndet i ett företag. DÀr gÄr det till exempel att se om verksamheten ligger i rekonstruktion eller har inlett en konkurs.
â Det kan ge en fingervisning om lĂ€get, men bara för att man hittar en konsumentrelaterad anmĂ€lan mot ett företag sĂ„ behöver det inte innebĂ€ra nĂ„got allvarligt.
Fredrik Selrot uppmanar presentkortsinnehavare, som kÀnner sig osÀkra pÄ vad som gÀller eller som tycker att villkoren Àr otydliga, att ska söka upp sin nÀrmaste konsumentvÀgledare för att fÄ rÄd och hjÀlp.
Kan ett Àrende dÀr konsumenten Àr i tvist med företaget inte lösas tycker han att det kan vara bra att vÀnda sig till AllmÀnna reklamationsnÀmnden.
â Ăven om ARN inte Ă€r en domstol och deras beslut Ă€r rekommendationer sĂ„ kan det vara bra att lĂ„ta dem göra en kostnadsfri och opartisk prövning, sĂ€ger Fredrik Selrot.