Sörmland sticker ut i viltstatistiken – kraftig ökning

Hösten Àr hÀr och vid gryning och skymning ökar viltolyckorna markant. I en jÀmförelse över flera Är kan man se att Sörmland sticker ut i statistiken.

Sörmlands lÀn stÄr för den tredje största ökningen i hela Sverige nÀr det gÀller viltolyckor. Bilden Àr frÄn en Àlgolycka pÄ 53:an utanför Oxelösund 2017.

Sörmlands lÀn stÄr för den tredje största ökningen i hela Sverige nÀr det gÀller viltolyckor. Bilden Àr frÄn en Àlgolycka pÄ 53:an utanför Oxelösund 2017.

Foto: Jens Alvin

Sörmland2021-10-14 12:08

Enligt en kartlĂ€ggning som försĂ€kringsbolaget IF har genomfört sĂ„ konstaterar man att viltolyckorna har ökat med 65 procent i Sörmland. I jĂ€mförelsen har Ă„ren 2010-2012 jĂ€mförts med 2018-2020. Ökningen gör att Sörmlands lĂ€n stĂ„r för den tredje största ökningen i hela Sverige.

– Det Ă€r en rejĂ€l ökning. Men man ska komma ihĂ„g att vi under den hĂ€r tiden har fĂ„tt mĂ„nga fler bilar pĂ„ vĂ€garna. Det Ă€r sĂ€kert en del av förklaringen, sĂ€ger Johan Granholm, motorexpert vid IF.

Under förra Ă„ret intrĂ€ffade 61 147 viltolyckor i Sverige. Den siffran har legat pĂ„ liknande nivĂ„er om man jĂ€mför med 2019 dĂ„ det skedde 64 931 viltolyckor respektive 64 750 stycken, Ă„r 2018.

– Varje viltkollision kostade i snitt 32 500 kronor för vĂ„ra kunder. Det har resulterat i en total kostnad pĂ„ drygt 30 miljoner kronor.

Förra Ă„ret intrĂ€ffade 3 439 viltolyckor i Sörmland. Under det senaste Ă„ret har 52 viltolyckor intrĂ€ffat pĂ„ vĂ€g 224 mellan Gnesta och E4. Fyra olyckor har skett med vildsvin, tolv med dovhjort och 36 med rĂ„djur. PĂ„ vĂ€g 57 i Gnesta kommun intrĂ€ffade ocksĂ„ majoriteten av olyckorna med rĂ„djur – och den statistiken Ă€r sig lik i hela landet.

– Just i Sörmland Ă€r det rĂ„djursolyckor som Ă€r de absolut vanligaste viltolyckorna. Tre femtedelar av viltolyckorna skedde med rĂ„djur.

Bara under perioden januari till september i Är visar statistiken att viltolyckorna har ökat med sex procent i jÀmförelse med samma period 2020.

– ViltstĂ€ngsel Ă€r givetvis bra, Ă€ven om det inte Ă€r hundraprocentigt och kostar mycket för kommunerna att underhĂ„lla i gott skick. Att bygga viltpassager Ă€r ett annat bra sĂ€tt. Sedan Ă€r det ju sĂ„ att ju mer vĂ„ra stadsdelar och stĂ€der breder ut sig och tar skog i ansprĂ„k, desto mer tvingas djuren att röra pĂ„ sig.

Att sÀnka hastigheten Àr enligt Johan Granholm ett sÀtt att försöka undvika fler olyckor.

– HĂ„ller vi hastigheten har vi större chans att hinna stanna och lĂ€ttare hĂ„lla koll.

I de lÀgen dÀr man inte hinner vÀja för ett djur finns det flera saker att tÀnka pÄ. Om djuret Àr mindre Àn en Àlg ska man i första hand fokusera pÄ att bromsa, och i andra hand att svÀnga undan.

– Om man försöker göra undanmanöver sĂ„ Ă€r det stor risk att man tappar kontrollen och kommer över pĂ„ fel körbana. Man ska försöka trĂ€ffa djuret dĂ€r det Ă€r som lĂ€ttast, till exempel pĂ„ bakbenen pĂ„ Ă€lgar eftersom de Ă€r sĂ„ stora, sĂ€ger Johan Granholm.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!