Den Ă€ldre lĂ€karen hade för nĂ„gra Ă„r sedan kortare tjĂ€nster pĂ„ tvĂ„ sörmlĂ€ndska vĂ„rdcentraler. Efter tiden pĂ„ den ena arbetsplatsen blev han föremĂ„l för en anmĂ€lan till Inspektionen för vĂ„rd och omsorg, Ivo, efter att verksamhetschefen fattat misstankar om att lĂ€karen inte gjort ett bra jobb â och gett en medicinskt ansvarig lĂ€kare i uppdrag att kontrollera samtliga patientjournaler lĂ€karen dokumenterat.
En lÄng rad brister upptÀcktes. LÀkarens anteckningar i journalerna tydde pÄ bristande kunskaper och oförmÄga att dra rÀtt slutsatser och beslut om lÀmpliga provtagningar, utredningar och ordinationer. Han följde inte upp sina patienter, han kontrollerade inte deras identitet pÄ det sÀtt som krÀvs enligt patientdatalagen, och han skrev ut sömntabletter frikostigt.
Ivo granskade allt material, höll med i nÀstan samtliga patientfall, och anmÀlde i höstas lÀkaren till HÀlso- och sjukvÄrdens ansvarsnÀmnd, Hsan.
Under granskningen hade Ivo dessutom varit i kontakt med en annan tidigare arbetsgivare i Sörmland; en vÄrdcentral som anmÀlt ett fall handlagt av den aktuella lÀkaren till Ivo enligt lex Maria.
Fallet rörde en patient med cancerhistoria som besökt lĂ€karen tvĂ„ gĂ„nger med besvĂ€r som borde ha setts som uppenbara och alarmerande riskfaktorer för ny cancersjukdom, enligt Ivo. LĂ€karen intresserade sig för ett högt blodtryck och gav egenvĂ„rdsrĂ„d. NĂ€stan ett halvĂ„r senare fick patienten diagnosen cancer â som dĂ„ sannolikt inte gick att operera.
Hsan konstaterar att lÀkaren visar bristande kunskaper kring bland annat tecken pÄ cancer, hjÀrtsvikt, Parkinsons, diabetes typ II, psykisk sjukdom, astma, kol och andra vanliga typfall pÄ en vÄrdcentral. NÀmnden beslutar om en treÄrig prövotid för lÀkaren.
LÀkaren sjÀlv bestrider beslutet om prövotid. Han beklagar den bristfÀlliga handlÀggningen av cancerpatienten, men menar att hans mÄngÄriga erfarenhet gör att han kan hantera provresultat, utredningar och behandlingar, Àven om journalanteckningarna kan vara knapphÀndiga.
Enligt Ivo och Hsan Àr en prövotid en i grunden positiv ÄtgÀrd som möjliggör för den enskilda yrkesutövaren att med myndigheternas och eventuell arbetsgivares hjÀlp komma till rÀtta med brister som, om de inte hanteras, kan leda till Äterkallelse av legitimationen.