Ett stort antal anmÀlningar har kommit in frÄn resenÀrer med klagomÄl gÀllande kollektivtrafik. Det rör bland annat bristande ersÀttningar och dÄlig information. Fem regionala kollektivtrafikbolag sticker ut hos Konsumentverket som nu valt att inleda en granskning. Som tidningen tidigare berÀttat Àr MÀlartÄg ett av bolagen som granskas.
Helena Ekroth, som Àr vd för MÀlardalstrafik, som ansvarar för MÀlartÄg, vÀlkomnar granskningen.
â Det Ă€r jĂ€ttebra med granskningar för dĂ„ kan man felsöka och se om vi har systematiska fel vi gör. MĂ€lartĂ„g vill hela tiden bli lite bĂ€ttre och det kan sĂ„na hĂ€r exempel hjĂ€lpa oss med. Konsumentverket har tagit en bred ansats i sin granskning.
I en skrivelse till MÀlartÄg listar Konsumentverket en rad punkter dÀr de vill ha förklaringar. Det gÀller bland annat bristfÀllig information vid trafikstörningar, lÄnga svarstider hos kundtjÀnsten samt uteblivna Äterbetalningar för instÀllda eller försenade resor.
â Det Ă€r otroligt mĂ„nga omrĂ„den som granskningen handlar om. Lika brett som de gjort anslaget om vilka som granskas, lika brett har de gjort anslag om vad granskningen innehĂ„ller.
Snart kommer Konsumentverket och MÀlartÄg mötas för att gÄ igenom kritiken som framkommit.
â Vi kommer att fĂ„ göra en muntlig redogörelse över vad vi har sett och vad vi vidtagit för Ă„tgĂ€rder. För givetvis fĂ„r min organisation nu i uppdrag att snabbt sĂ€tta sig in i det hĂ€r materialet och vidta eventuella Ă„tgĂ€rder vi kan göra omedelbart. Ăr det saker vi har missat sĂ„ ska de Ă„tgĂ€rdas omedelbums, sĂ€ger Helena Ekroth.
Vad hoppas du att granskningen ska leda till?
â Ett stort omrĂ„de som alltid Ă€r en utmaning och som vi delar med alla aktörer Ă€r trafikinformation. Det finns bra förutsĂ€ttningar till att kunna utveckla trafikinformationen. Vi vill att vĂ„ra resenĂ€rer ska vara nöjda och att tĂ„gen kommer och gĂ„r som de ska. Allt som kommer fram nu Ă€r en del i ett stĂ€ndigt förbĂ€ttringsarbete. Granskningen Ă€r bred och alla omrĂ„den Ă€r viktiga sĂ„ vi jobbar brett.
Det har varit mycket kritik frÄn resenÀrerna sedan starten. Hade ni kunnat göra nÄgonting annorlunda?
â Det kan man sĂ€kert alltid göra. Det har inte varit tillrĂ€ckligt bra. En stabil och pĂ„litlig trafik Ă€r nummer ett. Vi Ă€r inte fullt ut dĂ€r Ă€n men i dag Ă€r trafiken mycket mer stabil Ă€n vad den var i vĂ„ras.