Enligt AllmÀnna reklamationsnÀmnden ska en full Äterbetalning alltid erbjudas och resan gÄr bara att ersÀttas med flygkuponger, sÄ kallade vouchers, om resenÀren sjÀlv godtar det.
â Det varierar i hur aggressiva företag Ă€r med vouchers. Men alla har laglig rĂ€tt att fĂ„ pengarna tillbaka, sĂ€ger Michael Kapil, marknadschef pĂ„ resebyrĂ„n Ticket.
Enligt Karin Nyman, kommunikationsdirektör pÄ SAS, Àr det viktigt att deras konsumenter ska veta att de kommer att fÄ sina pengar tillbaka. Hon poÀngterar dock att vouchers Àr en enklare och snabbare process.
â UngefĂ€r 30 procent av alla har valt vouchers istĂ€llet för Ă„terbetalning. Men alla kommer fĂ„ sina pengar tillbaka oavsett vilket alternativ man vĂ€ljer, sĂ€ger Karin Nyman.
De skandinaviska flygbolagen SAS och Norwegian har haft svÄrigheter att hantera Äterbetalningarna av sina respektive instÀllda flyg i samband med corona.
â VĂ„ra system Ă€r inte uppbyggda för det hĂ€r enorma antalet instĂ€llda flygningar, men det Ă€r absolut högsta prioritet i företaget, sĂ€ger Karin Nyman.
Ăven de andra stora europeiska flygbolagen Ă„terbetalar instĂ€llda flyg med stora förseningar â men har nu kommit igĂ„ng.
â Ăverlag Ă€r det just nu resor som stĂ€lldes in i mars och april som Ă„terbetalas. Vi mĂ€rker Ă€ven att flygbolag som under en lĂ„ng tid inte Ă„terbetalat nĂ„gra instĂ€llda flyg alls, nu börjat komma igĂ„ng med detta, allteftersom olika lĂ„n och stödprogram kommit pĂ„ plats som hjĂ€lpt dem fylla pĂ„ kassan, sĂ€ger Michael Kapil.
Ryanair har liksom SAS stora efterslÀpningar men Wizz Air ska ha hanterat krisen snÀppet bÀttre.
â De som vĂ€grat ta ut vouchers frĂ„n Wizz har kunnat sĂ€kra automatiska Ă„terbetalningar online. Ryanair slutade dock Ă„terbetala under corona dĂ€rför att alltför mĂ„nga anstĂ€llda arbetade hemifrĂ„n, sĂ€ger Joanna Bailey pĂ„ Simple flying.
BÄda lÄgprisbolagen flyger frÄn Skavsta flygplats i Nyköpings kommun.
â Vi Ă€r inte ansvariga för flygbolagen men folk brukar ringa till oss Ă€ndĂ„. Vad jag kan sĂ€ga Ă€r att vi inte fĂ„tt in mĂ„nga klagomĂ„l under corona, sĂ€ger flygplatsens vd, Peter Steinmetz.
Flygbolagen som varit mest problematiska Àr smÄ flygbolag och bolag som just nu Àr under rekonstruktion eller andra former av förvaltning. NÄgra exempel pÄ sÄdana flygbolag Àr Avianca, Air Mauritius, Virgin Australia och BRA.
â De pengarna Ă€r i verkligheten redan förbrukade och anvĂ€nds för att betala löner och brĂ€nsle, sĂ€ger Michael Kapil.
De som sticker ut mest i en positiv bemÀrkelse och Äterbetalar instÀllda flyg i princip lika snabbt som innan corona Àr British airways, Qatar airways och Icelandair.
â Jag kan bara utgĂ„ frĂ„n att de hade en större kassa och mer pengar undanlagda, sĂ€ger Michael Kapil.
Amerikanska och kinesiska flygbolag som United airlines, American airlines och Air China har ocksÄ varit bra pÄ att betala instÀllda flyg.
â Antagligen pĂ„ grund av pĂ„tryckningar frĂ„n myndigheterna i sina lĂ€nder. Europeiska myndigheter verkar inte ha varit lika tuffa mot de europeiska flygbolagen, sĂ€ger Michael Kapil.
Vanliga problem som konsumenter har stött pĂ„ i samband med köp av flygbiljetter Ă€r att de valt betalningsmetoder som Klarna eller Swish vilket gör Ă„terbetalningar svĂ„rare eller att de sjĂ€lva har avbokat sina biljetter. Ofta rĂ€cker det med ett knapptryck för att biljetten ska avbokas â dĂ„ kan den inte lĂ€ngre Ă„terbetalas.
Tidningen har, utan framgÄng, försökt fÄ tag pÄ Norwegian.