KonsumentvÀgledning, liksom skuld- och budgetrÄdgivning, Àr en kostnadsfri tjÀnst som mÄnga kommuner erbjuder medborgarna.
I Sörmland, berÀttar flera konsumentrÄdgivare, har mÄnga frÄgor handlat om instÀllda resor, evenemang och bokningar.
Pernilla Ek, konsumentvÀgledare i Nyköpings kommun, skriver i mejl till tidningen att hon fÄtt fler Àrenden pÄ sitt bord, sedan pandemin började.
"De flesta frÄgor rör instÀllda resor och arrangemang samt Äterbetalning av dessa".
Jenny Sellberg, konsumentvÀgledare i StrÀngnÀs, berÀttar att man fram tills nu inte kunnat göra mycket mer Àn att uppmana den som köpt biljetter till evenemang att stÄ pÄ sig och begÀra att fÄ pengarna tillbaka.
â Det har inte funnits nĂ„gon vĂ€gledning och inga tvingande regler nĂ€r det gĂ€ller arrangemang och evenemang, som det finns för till exempel paketresor. Jag som konsumentvĂ€gledare har haft svĂ„righeter att rĂ„da, mer Ă€n att vĂ€nda sig till ARN nĂ€r en konsument nekats Ă„terbetalning för ett instĂ€llt evenemang, sĂ€ger hon.
Men i mÄndags fattade AllmÀnna reklamationsnÀmnden, ARN, beslut i frÄgan om arrangörers skyldighet att betala tillbaka biljettkostnaden.
Beslutet innebÀr att arrangören ska betala tillbaka 6 250 kronor till kunden, som köpt tio biljetter till musikalen "Thank you for the music". Arrangören nekade Äterbetalning, med hÀnvisning till force majeure, men ARN skriver att force majeure kan Äberopas för att slippa betala skadestÄnd, men inte för att slippa betala tillbaka biljettkostnader.
â Jag stĂ€ller mig positiv till att det nu finns vĂ€gledande beslut frĂ„n ARN att luta sig emot. Men man fĂ„r ju alltid se frĂ„n fall till fall hur vi kan rĂ„da kunden, alla Ă€renden Ă€r inte lika, sĂ€ger Jenny Sellberg.
Paketresor Ă€r ett annat Ă€mne, som mĂ„nga stĂ€llt frĂ„gor om. KonsumentvĂ€gledarna Gabriella Thörner och Maria Ănneros i Katrineholm har fĂ„tt fler frĂ„gor om det, under pandemin.
â Mycket har handlat om resor. Vi hade ocksĂ„ frĂ„gor om studentkryssningar ett tag.
Har man köpt en resa, antingen en paketresa eller bara sjÀlva resan, har man normalt rÀtt att fÄ tillbaka pengarna.
â Man har det eftersom UD avrĂ„der frĂ„n resor fram till den 15 juli, sĂ€ger Gabriella Thörner.
Men för den som har en paketresa inbokad med avresedag efter den 15 juli Àr det krÄngligare: om UD:s avrÄdan fortsÀtter gÀlla ska kunden fÄ igen betalningen för resan, men om UD avbryter avrÄdan Àr det inte sjÀlvklart. à terbetalningen hÀnger pÄ hur UD:s rekommendationer ser ut nÀr det Àr dags att Äka.
â Det första man ska göra Ă€r att lĂ€sa sina avtalsvillkor. Det Ă€r viktigt att lĂ€sa, jag tror inte att alla gör det. Sedan ska man ta kontakt med företaget, sĂ€ger Maria Ănneros.
Ă terbetalningar kan ta tid.
â Det mĂ€rks att företagen har mycket att göra. Kunder kan fĂ„ höra "du fĂ„r betalt inom sex veckor", sedan förlĂ€ngs den tiden med Ă„tta veckor till.
PÄ Konsumentverkets sida "HallÄ konsument" med konsumentrÄdgivning pÄ nationell nivÄ, finns mycket information specifikt framtagen för corona-pandemin.
HallÄ Konsument fÄr mellan 400 och 600 samtal i veckan just med anledning av coronapandemin.
â NĂ€r maxgrĂ€nsen pĂ„ 50 personer infördes började det komma mĂ„nga samtal om konserter, bokade biljetter, studentfiranden, bröllop, allt sĂ„dant som varit planerat under vĂ„ren. Vi fĂ„r ocksĂ„ frĂ„gor frĂ„n personer som Ă€r oroade över sin privatekonomi, sĂ€ger Marija Borenius, enhetschef pĂ„ HallĂ„ Konsument.