ARN-beslut om instÀllda evenemang vÀlkomnas

Trycket har ökat pÄ lÀnets och landets konsumentvÀgledare. ReseavrÄdan och instÀllda evenemang fÄr ekonomiska konsekvenser för mÄnga.

Maria Önneros och Gabriella Thörner Ă€r konsumentvĂ€gledare i Katrineholm. Under pandemin har fler frĂ„gor om instĂ€llda resor och avbokningar kommit till dem.

Maria Önneros och Gabriella Thörner Ă€r konsumentvĂ€gledare i Katrineholm. Under pandemin har fler frĂ„gor om instĂ€llda resor och avbokningar kommit till dem.

Foto: Cecilia Tuohy

Sörmland2020-06-19 04:45

KonsumentvĂ€gledning, liksom skuld- och budgetrĂ„dgivning, Ă€r en kostnadsfri tjĂ€nst som mĂ„nga kommuner erbjuder medborgarna. 

I Sörmland, berĂ€ttar flera konsumentrĂ„dgivare, har mĂ„nga frĂ„gor handlat om instĂ€llda resor, evenemang och bokningar. 

Pernilla Ek, konsumentvĂ€gledare i Nyköpings kommun, skriver i mejl till tidningen att hon fĂ„tt fler Ă€renden pĂ„ sitt bord, sedan pandemin började. 

"De flesta frĂ„gor rör instĂ€llda resor och arrangemang samt Ă„terbetalning av dessa". 

Jenny Sellberg, konsumentvĂ€gledare i StrĂ€ngnĂ€s, berĂ€ttar att man fram tills nu inte kunnat göra mycket mer Ă€n att uppmana den som köpt biljetter till evenemang att stĂ„ pĂ„ sig och begĂ€ra att fĂ„ pengarna tillbaka. 

– Det har inte funnits nĂ„gon vĂ€gledning och inga tvingande regler nĂ€r det gĂ€ller arrangemang och evenemang, som det finns för till exempel paketresor. Jag som konsumentvĂ€gledare har haft svĂ„righeter att rĂ„da, mer Ă€n att vĂ€nda sig till ARN nĂ€r en konsument nekats Ă„terbetalning för ett instĂ€llt evenemang, sĂ€ger hon. 

Men i mĂ„ndags fattade AllmĂ€nna reklamationsnĂ€mnden, ARN, beslut i frĂ„gan om arrangörers skyldighet att betala tillbaka biljettkostnaden. 

Beslutet innebĂ€r att arrangören ska betala tillbaka 6 250 kronor till kunden, som köpt tio biljetter till musikalen "Thank you for the music". Arrangören nekade Ă„terbetalning, med hĂ€nvisning till force majeure, men ARN skriver att force majeure kan Ă„beropas för att slippa betala skadestĂ„nd, men inte för att slippa betala tillbaka biljettkostnader. 

– Jag stĂ€ller mig positiv till att det nu finns vĂ€gledande beslut frĂ„n ARN att luta sig emot. Men man fĂ„r ju alltid se frĂ„n fall till fall hur vi kan rĂ„da kunden, alla Ă€renden Ă€r inte lika, sĂ€ger Jenny Sellberg. 

Paketresor Ă€r ett annat Ă€mne, som mĂ„nga stĂ€llt frĂ„gor om. KonsumentvĂ€gledarna Gabriella Thörner och Maria Önneros i Katrineholm har fĂ„tt fler frĂ„gor om det, under pandemin. 

– Mycket har handlat om resor. Vi hade ocksĂ„ frĂ„gor om studentkryssningar ett tag. 

Har man köpt en resa, antingen en paketresa eller bara sjĂ€lva resan, har man normalt rĂ€tt att fĂ„ tillbaka pengarna. 

– Man har det eftersom UD avrĂ„der frĂ„n resor fram till den 15 juli, sĂ€ger Gabriella Thörner. 

Men för den som har en paketresa inbokad med avresedag efter den 15 juli Ă€r det krĂ„ngligare: om UD:s avrĂ„dan fortsĂ€tter gĂ€lla ska kunden fĂ„ igen betalningen för resan, men om UD avbryter avrĂ„dan Ă€r det inte sjĂ€lvklart. Återbetalningen hĂ€nger pĂ„ hur UD:s rekommendationer ser ut nĂ€r det Ă€r dags att Ă„ka. 

– Det första man ska göra Ă€r att lĂ€sa sina avtalsvillkor. Det Ă€r viktigt att lĂ€sa, jag tror inte att alla gör det. Sedan ska man ta kontakt med företaget, sĂ€ger Maria Önneros. 

Återbetalningar kan ta tid. 

– Det mĂ€rks att företagen har mycket att göra. Kunder kan fĂ„ höra "du fĂ„r betalt inom sex veckor", sedan förlĂ€ngs den tiden med Ă„tta veckor till. 

PĂ„ Konsumentverkets sida "HallĂ„ konsument" med konsumentrĂ„dgivning pĂ„ nationell nivĂ„, finns mycket information specifikt framtagen för corona-pandemin. 

HallĂ„ Konsument fĂ„r mellan 400 och 600 samtal i veckan just med anledning av coronapandemin. 

– NĂ€r maxgrĂ€nsen pĂ„ 50 personer infördes började det komma mĂ„nga samtal om konserter, bokade biljetter, studentfiranden, bröllop, allt sĂ„dant som varit planerat under vĂ„ren. Vi fĂ„r ocksĂ„ frĂ„gor frĂ„n personer som Ă€r oroade över sin privatekonomi, sĂ€ger Marija Borenius, enhetschef pĂ„ HallĂ„ Konsument. 

Hit kan du vÀnda dig

Kommunal konsumentvĂ€gledning - inte alla kommuner har det, men de som har det bistĂ„r med rĂ„d och tips. 

HallĂ„ konsument - pĂ„ webben finns Konsumentverkets sida, med en sĂ€rskild avdelning om vad som gĂ€ller just nu under pandemin. 

ARN - AllmĂ€nna reklamationsnĂ€mnden beslutar i tvister mellan konsumenter och företag. 

PĂ„ vissa omrĂ„den, som telekom, försĂ€kringar, bank och energi finns konsumentbyrĂ„er, som ger oberoende rĂ„d till konsumenterna. 

KĂ€lla: Konsumentverket 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!