â Det hĂ€r projektet passar oss perfekt, det har samma potential som vĂ„rt projekt i Arlandastad, sĂ€ger Dieter Sand, vd pĂ„ Arlandastad Group i ett pressmeddelande.
Fastighetsbolaget Arlandastad Àger i dag fastigheter till ett vÀrde av 6,2 miljarder kronor. En stor del av bolagets verksamhet har hittills varit att utveckla ett 240 hektar stort markomrÄde runt Arlanda flygplats.
Arlandastad betalar 117 miljoner kronor för 90,1 procent av Skavsta flygplats till majoritetsÀgaren Vinci Airport. 25 miljoner kronor betalas kontant medan resterande belopp utgör skulder som Arlandastad övertar frÄn bolaget. Nyköpings kommun kommer Àven fortsÀttningsvis att Àga 9,9 procent av Skavsta flygplats.
â Flygplatsen Ă€r en viktig motor i regionen och dĂ€rför Ă€r det glĂ€djande att just Arlandastad gĂ„r in som ny huvudĂ€gare av Stockholm Skavsta Flygplats. Vi ser att Skavsta i och med detta kan ta en tydligare roll i det nationella flygplatssystemet, sĂ€ger Urban Granström (S), kommunstyrelsens ordförande i Nyköping.
Urban Granström lyfter ocksÄ fram att flygplatsen fÄr en Àgare som Àr expert pÄ fastighetsutveckling.
â Som kommun ser vi verkligen framemot att fortsĂ€tta utveckla flygplatsomrĂ„det tillsammans, sĂ€ger Urban Granström.
Ăven oppositionsrĂ„det Anna af SillĂ©n (M) vĂ€lkomnar affĂ€ren. Kommunen vill se Skavsta som ett komplement till Arlanda, och genom att Arlandastad nu stĂ„r som Ă€gare till Skavsta blir kopplingen till Arlanda starkare, förklarar hon.
â Det hĂ€r Ă€r bra för Nyköping, för Sörmland och för södra Stockholm, sĂ€ger hon.
Totalt bestÄr flygplatsomrÄdet av totalt 4,84 miljoner kvm mark. Kommunen arbetar för nÀrvarande med att ta fram nya detaljplaner för omrÄdet och den första etappen motsvarar cirka 600 000 kvm mark. Det Àr potentialen i dessa omrÄden som Arlandastad liknar vid sitt projekt runt Arlanda.
â Nyköping har ett mycket attraktivt lĂ€ge med nĂ€rheten till Stockholm, E4:an, Ăstersjöns djupaste hamn i Oxelösund, den planerade jĂ€rnvĂ€gen OstlĂ€nken och inte minst en flygplats med utlĂ€ndska destinationer, sĂ€ger Dieter Sand, vd.
Skavsta flygplats var lÀnge en av fÄ flygplatser i Sverige som gick med vinst. Under de senaste tvÄ Ären har flygplatsen dock brottats med ekonomiska problem.
Ambitionen Àr att snarast göra flygplatsen lönsam igen, förklarar Arlandastad. Enligt bolaget ska det uppnÄs genom att "lÄngsiktigt utveckla bÄde befintlig och ny verksamhet för att skapa en attraktiv destination".
Arlandastad och den tidigare Àgaren VINCI Airports har dessutom tecknat ett avtal som gör det möjligt för SunMind, ett dotterbolag till VINCI Concessions, att bygga och driva en solcellspark pÄ omrÄdet. Solcellsparkerna blir en av de största i Sverige och ska bidra till energiförsörjningen till Nyköpings kommun.
Enligt pressmeddelandet ska Arlandastad och VINCI Concessions dessutom undersöka möjligheten att utveckla ett program för solcellskraft i Sverige, bland annat genom att anvÀnda marken i Arlandastads portfölj.
â Det blir en flygande start och helt i linje med vĂ„ra ambitioner att bygga bĂ„de hĂ„llbart och lönsamt, sĂ€ger Dieter Sand.
Arlandastad övertar preliminÀrt Skavsta flygplats under april, enligt pressmeddelandet.